‘Bedrijven zijn zich steeds meer bewust van hun Employer-DNA’

Peter Boerman Op 29 september 2014
Gem. leestijd 3 min 2115x gelezen
Deel dit artikel:
‘Bedrijven zijn zich steeds meer bewust van hun Employer-DNA’

In aanloop naar Digitaal-Werven interviewt Werf& een aantal grote spelers in de markt van de online arbeidsmarktcommunicatie. Deze keer: Niels van Luijt, accountmanager bij Minescape. ‘Een recruitmentsite moet anno 2014 veel meer zijn dan een uithangbord voor vacatures.’

#1. Zien jullie dat de markt aantrekt dan wel verandert?

‘Bedrijven anticiperen steeds meer op het veronderstelde herstel van de economie. Er wordt weer vaker geïnvesteerd in een goede werkenbijsite of zelfs een integrale online recruitmentoplossing. Bovendien verandert de focus van recruitment van algemeen naar een focus op bepaalde niches.

Wij zien dat specialistische partijen zoals wij steeds beter gevonden worden door bedrijven die een specifieke wervingsbehoefte hebben. Deze bureaus creëren product/marktoplossingen waardoor ze onderscheidend en succesvol blijven. Kennis blijft hierbij het toverwoord. Recruitment is lange tijd sterk offline georiënteerd geweest, maar ontwikkelt zich zeer snel richting een volledig digitale en ook mobiele wereld.

Als het gaat om technische functies neemt de ‘war on talent’ toe qua intensiteit. De vraag naar echte specialisten op gebieden als ICT en installatietechniek blijft onverminderd hoog, terwijl deze mensen steeds lastiger te vinden zijn. Verder zien we ook schijnbaar tegenstrijdige trends: sommige organisaties zetten de deur dicht omwille van de interne organisatie, andere organisaties zetten de deur juist wijd open, als het gaat om moeilijk vervulbare vacatures.’

maasvlakte site

#2. Wat zien jullie als belangrijkste trend in het maken van recruitmentsites? 

´Bedrijven zijn zich steeds meer bewust zijn van de vraag: wat is mijn onderscheidend vermogen in een markt die sterk gedigitaliseerd is, wat is mijn Employer-DNA? Meer en meer bedrijven intensiveren de interactie met hun doelgroep door het opbouwen van online communities rond hun merk. Daarmee bouwen zij waarde op voor hun employer brand en kunnen zij hun dienstenpalet uitbreiden.

Ook zien we verdere digitalisering van het primaire proces, waarbij sterk ingezet wordt op portalen. Dit biedt vele voordelen, waaronder het bieden van self-service aan werknemerskant en realtime inzicht aan werkgevers- of opdrachtgeverskant.

Employer branding is bovendien niet alleen meer een hot topic onder bedrijven, maar ook onder uitzendbureaus. Het employer brand wordt steeds vaker ingezet om helder te vertellen wie je bent als werkgever en welk bloed je wilt aantrekken. Een goede inzet van deze branding schept unieke kansen om je unique selling positions uit te dragen.Last but not least zien wij dat recruitment meer en meer de e-commerce kant opgaat. Dus meten en daarmee de online kanalen verder optimaliseren.’

werkenbijvgz

#3. Wat is volgens jullie het belangrijkste aspect van een recruitmentsite anno 2014?

De conclusie die we uit deze trends kunnen trekken, is dat de roep om tailor-made oplossingen steeds groter wordt. Een recruitmentsite moet anno 2014 veel meer zijn dan een uithangbord voor vacatures, namelijk een flexibele maatwerkoplossing die kan meebewegen met de organisatie en goed geïntegreerd, beheersbaar en vooral goed meetbaar is. Het moet een oplossing zijn die recht doet aan het employer brand en daardoor mensen aantrekt die zich herkennen in de normen en waarden van een potentiële werkgever.

We zien dat corporate organisaties en bureaus steeds vaker samenwerkingspartners zijn in plaats van opdrachtgevers, en de samenwerking verandert van projectgestuurd naar ‘permanent-gestuurd’ op basis van duidelijke ROI-cijfers.’

Meer weten over hoe je een goede recruitmentsite bouwt? Of benieuwd wie de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt? Kom dan op 7 oktober naar Digitaal-Werven!

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners