De drieluiken waarmee Bergman Clinics zich laat zien in zijn eerste arbeidsmarktcampagne ooit

Een primeur, zo valt de arbeidsmarktcampagne van Bergman Clinics te omschrijven. De zorgaanbieder laat daarin zien dat er meer is dan alleen werk. ‘Daar word je beter van, dat bedoelen we ook privé.’

Peter Boerman Op 02 augustus 2023
Gem. leestijd 5 min 1003x gelezen
Deel dit artikel:
De drieluiken waarmee Bergman Clinics zich laat zien in zijn eerste arbeidsmarktcampagne ooit

Met hun planbare zorg is Bergman Clinics een bijzonderheid in het huidige zorglandschap. Een groeiende organisatie bovendien, met inmiddels 75 vestigingen in Nederland, met in totaal zo’n 2.500 personeelsleden. En daar kunnen ze nog veel nieuwe medewerkers bij gebruiken. Maar hoe vertel je dat bijzondere verhaal aan de arbeidsmarkt? Ziedaar de uitdaging waar recruitmentmanager Joost Bakker afgelopen jaar voor stond, en waarvan recent het resultaat naar buiten is gekomen. De allereerste arbeidsmarktcampagne ooit voor het ‘het grootste netwerk van focusklinieken voor planbare medische zorg in Nederland’.

Bergman Clinics telt inmiddels 75 in Nederland vestigingen met in totaal zo’n 2.500 personeelsleden.

‘We stonden eigenlijk voor twee uitdagingen’, vertelt Bakker, die sinds november bij Bergman Clinics aan de slag is. ‘We wilden niet alleen onszelf aan de buitenwereld laten zien, maar ook zorgen voor binding met de interne organisatie. De buitenwereld beseft vaak niet hoe snel deze organisatie gegroeid is. In 5 jaar tijd zijn we verdubbeld, mede door een heel grote overname zijn er nu ruim 3 keer zoveel medewerkers. Wat mensen daarnaast vaak niet beseffen is dat we 8 verschillende disciplines hebben, van een KNO-divisie en gynaecologie tot dermatologie en oogoperaties.’

De groei dankt Bergman Clinics vooral door haar specialisatie op ‘planbare zorg’, denkt Bakker. Dat levert op veel disciplines ‘superspecialisten’ op. ‘En als je iets goeds doet, dan komen mensen naar je toe.’ Vorig jaar zo’n 300.000 cliënten dus. Maar dat biedt op personeelsgebied dus best een opgave. Want ook Bergman Clinics ontkomt niet aan de krapte op de arbeidsmarkt in de zorg. ‘Een gigantische uitdaging’, aldus Bakker, met name op gebieden als anesthesiemedewerker en operatieassistenten, waar ook de instroom vanuit de opleidingen steeds kleiner wordt.

2 extra recruiters

Voordat de campagne van start ging, nam Bergman Clinics voor beide genoemde doelgroepen al twee extra recruiters aan. ‘Dat levert al significant betere resultaten op’, vertelt Bakker. ‘Maar daarmee ben je er nog niet.’ En dus moeten nog meer mensen het Bergman Clinics-verhaal horen. ‘Zodat zorgmedewerkers zelf kunnen beslissen of dat verhaal hen ook aanspreekt. En natuurlijk vinden we het ook belangrijk dat onze mensen met plezier bij ons blijven werken.’

‘We zijn zo proces-minded dat er ook altijd ruimte is om als medewerker dat proces onder de loep te nemen.’

Focus in de campagne is de kwaliteit van de zorg. ‘Bij ons zijn de processen superstrak en hebben we heel goede zorgprofessionals’, aldus Bakker. ‘Daardoor kun je wel 5 à 6 keer per dag dezelfde operatie doen, waardoor je er supergoed in wordt. We bieden bovendien planbare zorg, wat voor deze doelgroep betekent: geen avond- of weekenddiensten, en een bepaalde regelmaat in je rooster. Daarnaast zijn we zo proces-minded dat er ook altijd ruimte is om als medewerker dat proces onder de loep te nemen en te kijken waar het nóg beter kan. Het is in die zin ook een heel erg lerende omgeving die we kunnen bieden.’

‘Daar word je beter van’

In samenwerking met PROOF werd het concept voor de campagne ontwikkeld, dat later samen met The Others en Adwise – Your Digital Brain verder vorm kreeg. ‘Werken bij Bergman Clinics, daar word je beter van’, werd de centrale boodschap. Uitwerking in beeld kwam via drieluikjes, waarbij je een aantal medewerkers in verschillende situaties ziet. Zo is er medisch specialist Alissa die in haar vak wil focussen, maar daarnaast ook wil bijleren, en in haar vrije tijd ook in het museum voor kwaliteit gaat.

In video ziet dat er zo uit:

En hetzelfde concept zien we vertaald bij verpleegkundige Justin, die we niet alleen zien op zijn werk, en in zijn vrije tijd op de sportschool, maar gaat ook elke zaterdag op de koffie bij zijn eigen moeder:

In video:

Carrousel

‘Dit concept sluit goed aan bij de arbeidsmarkt van vandaag en morgen’, denkt Bakker. Het is een campagne die zich volledig online zal afspelen, met visuals, video’s en carrousels op bijvoorbeeld LinkedIn, Instagram en video’s via YouTube. Offline zal de campagne te zien zijn via de wachtkamerschermen in de vestigingen. ‘Daar willen we immers ook laten zien dat we óók werkgever zijn.’

In totaal zijn 7 drieluikjes gemaakt, over de 7 doelgroepen waar Bergman Clinics de grootste vacaturedruk kent, met per doelgroep andere usp’s. De vervolgstap bestaat er onder meer uit dat intern de candidate journey ook nog beter moet worden vormgegeven, aldus Bakker. ‘Dat is de grote uitdaging, die we als recruitment samen met de vacaturehouders willen aangaan.’ Ook wil hij kijken naar de doorvertaling van het campagne-idee naar de onboarding in de organisatie, en hoe het concept ook is te vertalen naar de vestigingen in Duitsland en Scandinavië. ‘Nu is gekozen voor Duitse en Scandinavische ondertitels, maar uiteindelijk is eigen materiaal in die landen natuurlijk beter.’

Ballonbogen maken

Zo’n campagne maken levert trouwens ook leuke ontdekkingen op, heeft Bakker geleerd. Zo kwam na een auditieronde met ‘superveel aanmeldingen’ bijvoorbeeld Jamie-Lee bovendrijven, die niet alleen bij Bergman Clinics werkt als klantenservicemedewerker, maar haar vrije tijd daarnaast weet te vullen met het maken van ballonbogen. ‘Hoe uniek’, aldus Bakker. ‘Zowel thuis áls op werk kan ze een feestje maken.’ En dat werd dus meteen in de campagne vastgelegd…

Een primeur, zo valt de arbeidsmarktcampagne van Bergman Clinics te omschrijven. Het zorgbedrijf laat daarin zien dat er vooral meer is dan alleen werk. 'Daar word je beter van, dat bedoelen we ook privé.'

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners