Hoe Kaliber talent aantrekt met een Buddha op Blue Monday

Blue Monday blijkt altijd weer een mooi inhaakmoment. Bij het Utrechtse Kaliber proberen ze de ‘depri-dag’ positief te gebruiken door via een Buddha op straat kandidaten aan te spreken. Wie over z’n buik wrijft, krijgt een wijsheid mee.

Peter Boerman Op 17 januari 2022
Gem. leestijd 3 min 403x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Kaliber talent aantrekt met een Buddha op Blue Monday

Blue Monday? Niet als je langs het pand van Kaliber Interactive loopt. Dit Utrechtse bureau geeft deze meest depressieve dag van het jaar dit jaar namelijk een positieve draai door passanten een glimlach te bezorgen. Met een interactief Buddha-beeld vol wijze spreuken en, als je geluk hebt, een privérondleiding door het monumentale pand aan de Zeedijk.

‘Al jarenlang wordt deze derde maandag van de maand gezien als meest deprimerende dag van het jaar,’ vertelt oprichter Ronald van Schaik. ‘Daar hebben we bij Kaliber helemaal geen last van. Vandaag willen we dan ook ons werkgeluk met de buurt delen.’

Voor de deur

De Buddha bij Kaliber voor de deur zit vol met positiviteit voor iedereen die dat vandaag nodig heeft. Door het beeld (coronaproof) over de buik te wrijven, krijg je een wijze spreuk, die je kunt meenemen. Met opvallende posters achter de ramen van het oude fabriekspand brengt Kaliber meteen ook de openstaande vacatures onder de aandacht van belangstellenden. Van Schaik: ‘Solliciteer je bij ons als Art Director, UX Designer, Creative Developer of Traffic Manager, dan brengt het uitdagende werk en deze Buddha je natuurlijk elke dag geluk.’

Kaliber is een bureau dat zich niet specifiek richt op arbeidsmarktcommunicatie en employer branding, maar daar wel steeds meer bekend om raakt. Zo scoorde het bureau de afgelopen jaren met werk dat…

Het bureau is sinds april 2020 gevestigd op de Utrechtse Zeedijk, in de toen net gerenoveerde broodjesfabriek ‘De Lubro’. Daar werken momenteel zo’n 40 collega’s aan wat ze daar noemen: ‘intensieve interactie’. ‘Dat gaat verder dan de grenzen van een scherm. We willen mensen iets laten voelen en hen aanzetten tot actie. Met de juiste boodschap op de juiste manier gebracht. Zo raken we mensen niet alleen in het hoofd, maar vooral in het hart.’

De ‘interactieve Buddha’ die ‘profetisch met je communiceert’ was daarbij al langer een leuk artefact. Maar speciaal voor Blue Monday was die voor deze ene keer dus ook buiten het pand te raadplegen.

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners