BoekWerk: de 5 favoriete boeken van Silene Geuze

Wat zijn de boeken die jou inspireren bij je recruitmentwerk? Dat vragen we elke maand in de rubriek BoekWerk, met deze keer: Silene Geuze, adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

Redactie Op 04 september 2019
Gem. leestijd 3 min 566x gelezen
Deel dit artikel:
BoekWerk: de 5 favoriete boeken van Silene Geuze

Mijn nieuwsgierigheid en behoefte aan ontwikkeling zorgen ervoor dat ik graag lees over mijn vakgebied. En het leuke van het vakgebied recruitment en arbeidsmarktcommunicatie is dat het zoveel gebieden raakt: talentontwikkeling, marketing, communicatie, economie en organisatieontwikkeling. Ik heb best veel boeken die mij inspireren, maar ik heb deze 5 boeken gekozen omdat zij mij direct bepaalde kennis/ inzichten gaven die ik kan gebruiken in mijn werk:

#1. Eveline Schollaert, Greet van Hoyem Bart van Theemsche en Gerd Jacobs – De strijd om talent

Talent aantrekken en behouden is iets waar iedere werkgever mee bezig is. Ik vind het boeiend om te zien wat organisaties kunnen doen om hun ‘identiteit/ persoonlijkheid’ meer te laten spreken om zo de juiste mensen te boeien en binden. Dit boek is ideaal voor mensen die met arbeidsmarktcommunicatie starten. Het boek legt helder uit wat de begrippen zijn en welke stappen je moet nemen om een sterk werkgeversmerk neer te zetten.

#2. Simon Sinek – Begin met het waarom, de gouden cirkel van ondernemen

Dit boek van Simon Sinek sluit voor mij zo mooi aan op employer branding-vraagstukken. Wat beweegt je als werkgever? Waar geloof jij in, waar sta jij voor? Dus weten wat je doet en hoe je het doet is belangrijk. En dat komt weer voort uit waarom je het als organisatie doet. De bekende ‘Golden circle‘. Dit boek gaat hierover.

Wat beweegt jou als werkgever? Waar geloof je in, waar sta je voor?

#3. Sascha Becker en Wenda Bolink – De employee journey

Je merkbelofte waarmaken in de hele employee journey is een cyclisch proces en een intensief samenspel met directie, HR, communicatie, business en medewerkers. Dit boek beschrijft stapsgewijs hoe je een optimale ‘candidate- en employee experience’ creëert. Verder bevat het mooie praktijkvoorbeelden.

#4. Patrick Petersen – Handboek Online Marketing

Dit boek heeft mij meer uitleg gegeven over wat online marketing nu is en hoe ik welke (online) kanalen kan inzetten om verschillende (wervings-)doelgroepen te bereiken. Het geeft veel uitleg over instrumenten zoals sociale media, contentmarketing (storytelling!), mobile marketing en video. Het boek is geschreven voor marketeers met klanten in B2C- of B2B-bedrijven. De wensen van de klant centraal zetten en hoe je waarde kunt creëren voor de klant is een manier die naadloos aansluit bij hoe wij kandidaat-doelgroepen kunnen bereiken en binden. Dus zeker aan te raden!

#5. Nienke Wijnants – Het dertigersdilemma

Toen ik zelf eind 30 was heb ik de stap genomen om als zelfstandig adviseur te gaan werken. Om tot die keuze te komen had ik zo mijn dilemma’s en ‘levensvragen’. Dit boek gaat over de aspecten van de twijfels en vragen van jonge hoger opgeleiden van nu. Ook helpt het boek twintigers en dertigers beter te begrijpen en geeft het adviezen aan iedereen die met deze doelgroep werkt. Dus zeker een goed boek om te lezen als je HR- of recruitmentprofessional bent en je met deze doelgroep te maken hebt.

Zelf meedoen?

Stuur een lijstje met de 5 boeken die jou het meest inspireren en waarom (het hoeven niet per se boeken over recruitment te zijn) naar: laura@werf-en.nl.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners