Dit is waarom Boskalis aankomend trainees een hakka laat doen

Een boksclinic of een hakka, op Boskalis’ selectiedag kun je het als potentiële trainee allemaal tegenkomen. Waarom doen ze het eigenlijk zo? En wat komt erbij kijken? Een nader inkijkje in deze bijzondere selectiemethode.

Peter Boerman Op 09 oktober 2019
Gem. leestijd 4 min 1013x gelezen
Deel dit artikel:
Dit is waarom Boskalis aankomend trainees een hakka laat doen

Als je veel mensen tegelijk moet werven, kun je dan nog wel zorgen voor een echte experience en personal touch? Jazeker, dat kan, zegt Marloes Reniers, employer branding-expert bij Boskalis . Op het Werf& Selectie Jaarcongres op 15 oktober zal ze vertellen over de speciale selectiedag die de expert op het gebied van baggeren en maritieme dienstverlening jaarlijks organiseert om uiteindelijk 40 trainees te kunnen selecteren.

Een kick-off op een boot, een boksclinic op het dak van de parkeergarage, trainees en medewerkers ontmoeten in de chillroom, ontsnappen uit een escape room en afsluiten met een foodtruck-festival: op de selectiedag van Boskalis komt het allemaal voorbij. Waarom doen ze dit eigenlijk? Hoeveel organisatie komt erbij kijken? En wat levert dit op? Hier alvast een voorproefje.

> Wat is je hoofdboodschap op het congres?

‘Ook wanneer je grote aantallen werft, zijn er legio mogelijkheden om aan een selectiedag beleving toe te voegen, om een dag neer te zetten die iedereen zich herinnert.

‘We willen een dag neerzetten waarvan de doelgroep denkt: ‘Daar moet ik bij zijn!’’

Met dit selectie-event willen we een dag neerzetten waarvan de doelgroep denkt: ‘Daar moet ik bij zijn!’ Allereerst uiteraard om een plek in het traineeship binnen te slepen, maar zeker ook om een nog beter beeld te krijgen van Boskalis. Ook de ‘afvallers’ moeten positief op de dag terugkijken. Mogelijk was Boskalis op dit moment niet de beste match voor hen, maar wellicht wel in de nabije toekomst.’

boskalis marloes> Vorig jaar sprak je hier ook over. Wat is er sindsdien veranderd?

‘‘Uiteraard hebben we geleerd van het selectie-event in 2018 en de belangrijkste lessons learned hebben we meegenomen naar de organisatie van het event in 2019. Ook hebben we inmiddels het nieuwe employer branding-concept (inter)nationaal uitgerold. De selectiedag voor het traineeship van 2020 gaan we vanzelfsprekend volgens het nieuwe employer brand-concept ontwikkelen.’

> Waarom hebben jullie eigenlijk voor deze opzet gekozen?

‘Bij de ‘oude’ selectiedag ontbraken twee belangrijke componenten, namelijk: beleving en context. De wereld van Boskalis is uniek en dat geldt ook voor ons traineeship. Bij een uniek bedrijf én traineeship hoort ook een passende en eigentijdse manier van werven en selecteren die de verwachtingen van de deelnemers overtreft, vinden wij.’

> Wat betekent zo’n event qua organisatie?

‘Een event zoals wij dat de afgelopen twee jaar hebben georganiseerd vergt een flinke tijdsinvestering en een strakke planning. Samen met twee medewerkers van bureau Frisse Blikken, vormde ik samen met een collega het projectteam en waren we nagenoeg twee maanden dedicated bezig met de branding en de organisatie van de dag. Daarnaast gaat er vanzelfsprekend veel tijd zitten in de ontwikkeling van een employer branding-campagne en de hardcore recruitmentactiviteiten. Iedereen in de afdeling Talent Sourcing & Development heeft op enig moment tijdens het traject een rol gespeeld. En tijdens de selectiedag zelf waren zo’n 60 collega’s van verschillende disciplines betrokken.’

> Je hebt het over ‘beleef-‘ en ‘selectiemomenten’. Hoe dicht liggen die twee bij elkaar?

‘De selectiedag duurt van 8.00 ‘s ochtends tot 8.00 uur ‘s avonds. Niet alle onderdelen van die dag hebben een selecterend karakter. We vinden het ook belangrijk dat de deelnemers een goed beeld krijgen van Boskalis. We willen hen het echte Boskalis-gevoel meegeven en laten zien op welke wereldthema’s je impact kunt maken als je bij ons je carrière start. Maar we willen hen uiteraard ook toetsen op de belangrijkste Boskalis-competenties. Dat proberen we dus zoveel mogelijk te combineren. Een mooi voorbeeld van zo’n onderdeel met én een selecterend karakter, én een hoog fun-gehalte is de Boskalis escape room.’

> Hoe draagt boksen bij aan een goede selectie van trainees?

‘Een boks- of hakka-clinic is op het eerste gezicht misschien een bijzonder onderdeel op een selectiedag, maar voor ons was de keuze voor een sportelement heel logisch. Als je bij Boskalis als trainee aan de slag gaat, ga je werken op onze projecten in binnen- en/ of buitenland. Het werk op de projecten kan fysiek, maar ook mentaal zwaar zijn. Fit for duty is daarom extreem belangrijk. Een sportclinic waarin je fysiek uitgedaagd wordt en niet zomaar kunt opgeven, past uitstekend in onze wereld.

‘De boksclinic was overigens alleen een beleef-element en geen selectie-element.’

Overigens is het wel zo dat de clinic alleen een beleef-element was en geen selectie-element. Ook was de clinic een mooie ijsbreker en je zag een groep ontstaan in plaats van individuen die tegen elkaar ‘strijden’ naar een plek binnen het traineeship.’

> Hoe verliep de eerste selectie van de 120 mensen die mochten komen?

‘In totaal hebben we circa 400 sollicitaties ontvangen voor ons traineeship. De eerste selectie vond plaats op basis van harde criteria via het cv. Vervolgens vroegen we de deelnemers om een vragenlijst in te vullen die inzoomde op een aantal praktische zaken, maar ook op motivatie. De recruiters hebben naar aanleiding hiervan een telefonisch interview gehouden van zo’n 30 minuten en op basis daarvan zijn we tot een lijst van 120 deelnemers voor het selectie-event gekomen.’

> Kun je al een beetje inzicht geven in: what’s next?

‘Ja en nee. We zijn op dit moment druk bezig met de selectiedag voor 2020 en het belooft wederom spectaculair te worden. Maar wat we precies gaan doen blijft nog even geheim tot de dag zelf.’

Meer weten?

Marloes Reniers vertelt op 15 oktober tijdens het Werf& Selectie Jaarcongres in Utrecht meer over het waarom en de opzet van het #experienceboskalis-selectie-event. 

Boek hier je kaarten.

sollicitatie verdwijnt ampelmann

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners