Werf& Selectie Jaarcongres

200 vakgenoten

Ontmoet 200 vakgenoten en vergroot je netwerk.

3 keynotes

Laat je inspireren in plenaire keynotes met topsprekers.

16 breakouts

Kies uit 16 verdiepende breakouts met praktijkcases.

Over het Selectie Jaarcongres op 15 oktober 2019

Het event over succesvol werven & selecteren. Deze tweede editie van het Werf& Selectie Jaarcongres staat in het teken van schaarste. Tijdens dit event op 15 oktober in Utrecht leer je hoe je succesvol werft in tijden van schaarste. Met keynotesprekers Rob Witjes, Marina Lacroix, Peter Franx en Yael O’Callaghan.

Daarnaast zijn er 16 inspirerende breakouts van verdeeld over 4 tracks (Innovatie, Volume recruitment, Speciality en Verleiding). Je kan je laten inspireren door sprekers van o.a. Ampelmann, Indeed, Jobrapido, Timing, Capgemini, Rijkswaterstaat en Mendix.

Zij komen jou inspireren tijdens het Werf& Selectie Jaarcongres:

Programma

Het programma start om 10.00. Vanaf 9.30 ben je welkom bij de locatie. We beginnen met 2 keynotes. Daarna zijn er 4 rondes met elk 4 breakouts in 4 categorieën: Innovatie, Specialty Recruitment, Volume Recruitment en Verleiding. We sluiten het officiële programma af met een energieke keynote. Daarna ben je van harte welkom op de netwerkborrel. Uiteraard zorgen we tussendoor voor een drankje, tussendoortjes en een overheerlijke lunch.

Hieronder vind je het progamma in een timetable.

/* * Custom CSS For Timetable */ #sched-schedule-16-1542545605 .sched-column-header { background: #e8e8e8; color: #3f3f3f; } #sched-schedule-16-1542545605 .sched-column-header:after { background: #ffffff; } #sched-schedule-16-1542545605 .sched-columns .sched-column:last-child .sched-column-header:after { background: #e8e8e8; } #sched-schedule-16-1542545605 .sched-column-bg-block { background: #ffffff; border-color: #e8e8e8; } #sched-schedule-16-1542545605 .sched-column-bg-block:after { background: #f5f5f5; } #sched-schedule-16-1542545605 .sched-row-no-title .sched-column .sched-column-bg { box-shadow: 0 -1px 0 #e8e8e8; } #sched-schedule-16-1542545605 .sched-title { color: #3f3f3f; } #sched-schedule-16-1542545605 .sched-time-value { color: #3f3f3f; } #sched-schedule-16-1542545605 .sched-event .sched-event-inner { color: #ffffff; text-align: center; } #sched-schedule-16-1542545605 .sched-event.sched-event-invert .sched-event-inner { } /*#sched-schedule-16-1542545605 a.sched-event.sched-event-sort-hidden { opacity: 0; }*/ #sched-schedule-16-1542545605 .sched-sort .sched-sort-current .sched-sort-current-label { width: 100px; } #sched-schedule-16-1542545605 .sched-sort.sched-sort-open .sched-sort-dropdown .sched-sort-current .sched-sort-current-label { width: 180px; } /* * Custom CSS Event Popup */ #sched-schedule-16-1542545605-popup .sched-popup-description { } #sched-schedule-16-1542545605-popup .sched-popup-description .sched-meta a, #sched-schedule-16-1542545605-popup .sched-popup-description .sched-popup-description-text a { color: #ff0000; } #sched-schedule-16-1542545605-popup .sched-popup-description .sched-meta, #sched-schedule-16-1542545605-popup .sched-popup-description .sched-popup-description-text { color: #535353; background: #ffffff; } /* * List */ #sched-schedule-16-1542545605-list .sched-list-title { color: #3f3f3f; } #sched-schedule-16-1542545605-list .sched-list-column-title { color: #3f3f3f; } #sched-schedule-16-1542545605-list .sched-list-event { color: #3f3f3f; } #sched-schedule-16-1542545605-list .sched-list-event:hover { color: #000; } #sched-schedule-16-1542545605-list .sched-list-event-description { color: #666; } #sched-schedule-16-1542545605-list .sched-list-event-title { font-weight: bold; ; }
09:30
10:00
10:30
11:00
11:30
12:00
12:30
13:00
13:30
14:00
14:30
15:00
15:30
16:00
16:30
17:00
17:30
Plenair & Innovatie subsessies
Plenair & Subsessies Innovatie
Plenair & Innovatie subsessies
Ontvangst en inloop
Ontvangst en inloop
09:30 - 10:00

Opening
Opening
Spreker
Heleen Stoevelaar

Krap, krapper, krapst
Krap, krapper, krapst
10:10 - 10:40
Spreker
Rob Witjes
Organisatie
UWV

Vraag en aanbod komen zelfs in tijden van grote arbeidsmarktkrapte niet altijd bij elkaar. Er zijn momenteel veel moeilijk vervulbare vacatures, hoe groot is het probleem? Volgens Rob lijden we aan een ‘mismatch-complex’, maar wat is daar aan te doen? Wat doen werkgevers zoal om vacatures vervuld te krijgen en met welke creativiteit?

Hoe neem je de beste persoon aan voor de baan (en niet de persoon die het meest op jou lijkt)?
Hoe neem je de beste persoon aan voor de baan (en niet de persoon die het meest op jou lijkt)?
10:45 - 11:10
Spreker
Marina Lacroix en Peter Franx
Organisatie
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Tijdens deze keynote vertellen Marina en Peter je alles over de Nudging in werving en selectie. Na afloop heb je een nieuw perspectief dat jou helpt de vijver in tijden van krapte te vergroten: je realiseert je dat we allemaal (jij ook) onbewuste vooroordelen hebben die in werving en selectie in de weg kunnen staan om geschikte werknemers te vinden Marina en Peter leggen je het concept van nudges uit om onbewuste vooroordelen minder prominent te maken in één of meerdere onderdelen van het wervings- en selectieproces: het schrijven van vacatureteksten, het doen van briefselectie en het voeren van interviews.

Pauze
Pauze

1A: Expert panel: Florys, Orange Peak Company en Bullhorn staan stil bij het resultaat van de investering en innovatie in recruitment technologie
1A: Expert panel: Florys, Orange Peak Company en Bullhorn staan stil bij het resultaat van de investering en innovatie in recruitment technologie
11:30 - 12:15
Tjeerd Putters, Arjan Meester & Mark Benschop
Organisatie
Florys Groep, Orange Peak Company & Bullhorn

In dit panelgesprek kijken Tjeerd Putters (Florys), Arjan Meester (Orange Peak Company) en Mark Benschop (Bullhorn) naar de manier waarop de wereld van recruitment verandert door innovatie en technologie. Dankzij Orange Peak Company heeft Florys verschillende technologische oplossingen gekoppeld met Bullhorn. Florys beheert nu het complete recruitment proces van begin tot eind vanuit één systeem. Ontdek in deze sessie waarom Florys de keuze heeft gemaakt om te investeren, hoe Orange Peak Company geholpen heeft met de back office integratie en wat het Florys en haar klanten oplevert.

Lunchpauze
Lunchpauze
12:15 - 13:15

2A: De e-commerce-ervaring op de arbeidsmarkt brengen: hoe digitale recruiting eindelijk een inhaalslag maakt
2A: De e-commerce-ervaring op de arbeidsmarkt brengen: hoe digitale recruiting eindelijk een inhaalslag maakt
13:15 - 14:00
Spreker
Rob Brouwer
Organisatie
Jobrapido

Recruiting is als vakgebied historisch laat in zowel de invoering van digitale marketingtechnologieën en -technieken als in de implementatie van bedrijfsmodellen specifiek voor het tijdperk van digitale marketing.

Digitale recrutering is in feite al jaren een omzetting van oude recruteringsmodellen op het web, inclusief het plaatsen van vacatures zonder enige garantie of zicht op het rendement van de beoogde kandidaten en dus van de gedane investeringen.

In de afgelopen jaren is de recruitingwereld eindelijk in de voetsporen getreden van de e-commerce markt, de belangrijkste referentie voor digitale bedrijfsmodellen. Hier is de noodzaak om de match tussen vraag en aanbod te concentreren en te optimaliseren het sterkst en is het doel om de gebruikerservaring te maximaliseren door middel van het gebruik van de meest innovatieve digitale marketingtechnieken - zoals diepgaande user targeting en ROI-controle.

Door deel te nemen aan deze sessie kom je erachter wat de nieuwe targeting en programmatische reclametechnieken zijn die de digitale recruitmentwereld ingrijpend veranderen, waardoor deze eindelijk dichter bij de wereld van e-commerce komt en het een veel efficiëntere machine wordt. Je krijgt specifiek een inkijkje in hoe je ze ten volle kunt benutten om je wervingsproces te optimaliseren en je dagelijkse activiteiten efficiënter te maken.

3A: Hoe Rijkswaterstaat kansen pakt (en soms laat liggen)
3A: Hoe Rijkswaterstaat kansen pakt (en soms laat liggen)
14:00 - 14:45
Spreker
Anneke Laoutaris & Marion de Vries
Organisatie
Rijkswaterstaat

Als je meer dan 1.300 vacatures per jaar hebt binnen doelgroepen die schaars en nauwelijks mobiel op de arbeidsmarkt zijn, dan moet je weten wat je doet. En strategische keuzes durven te maken. En daardoor ook dingen niet doen. En kansen bewust laten liggen. Of bewust pakken. Je wilt immers die marathon gaan lopen, maar de training gaat stapje voor stapje. En de tijd tot de deadline is beperkt.

Rijkswaterstaat neemt je mee in haar ‘ trainingsprogramma’: Waarom is men niet begonnen met het definieren van het employer brand? Hoeveel recruiters zijn er bij dit proces betrokken? Hoe wordt de vacaturehouder in deze ontwikkelingen geïnvolveerd? Wat staat er op de bucketlist? In hoeverre speelt techniek een rol bij het behalen van een koploperspositie? Welke marketingtechnieken zijn ingezet? Welke stakeholders zijn betrokken? Wat is belangrijker: innovatie of degelijkheid? Wat zijn de learnings?

Als deelnemer aan deze breakout krijg je de mogelijkheid vooraf je vragen al met Rijkswaterstaat te delen, zodat de presentatie daarop aangepast kan worden.

Na afloop van deze breakout heb je inzicht in hoe een grote organisatie de strijd om goede talent heeft aangepakt. De successen maar zeker ook de worstelingen. Inzichten die ook toepasbaar zijn op kleinere organisaties.

Pauze
Pauze
14:45 - 15:15

4A: Hoe je imago je identiteit voorbij snelt! De waarde van Data, Tech & Interactie.
4A: Hoe je imago je identiteit voorbij snelt! De waarde van Data, Tech & Interactie.
15:15 - 16:00
Fred Wittelings & Maaike Westhuis & Frank Grootenboer
Organisatie
Timing & GeniusMinds

In deze sessie zullen experts met de zaal in gesprek gaan over 2 wezenlijk verschillende begrippen: Imago en Identiteit. Waar staan we als werkgevend Nederland en waar kunnen we heen? Welke mogelijkheden bieden Tech en Data om dit efficiënt in te zetten in de huidige schaarste markt en hoe creëren we persoonlijke interactie in de candidate journey?

Afsluitende keynote door Yael Ocallaghan
Afsluitende keynote door Yael Ocallaghan
16:00 - 16:30
Yael Ocallaghan
ICL-group

Netwerkborrel
Netwerkborrel
Netwerkborrel
16:30 - 17:30

Napraten over het Werf& Selectie Jaarcongres onder het genot van een drankje en een hapje.

Specialty Recruitment subsessies
Specialty Recruitment subsessies
1B: Hire on potential and cultural fit
1B: Hire on potential and cultural fit
11:30 - 12:15
Spreker
Marilyn Burgersdijk
Organisatie
Mendix

Hire on potential and cultural fit: how Mendix attracts and hires todays and tomorrows top talent In een continu veranderende wereld, een dynamisch geheel van complexe omgevingen met innovaties en onvoorspelbare elementen, is het de hoogste tijd om talent op een andere manier te identificeren. Op een manier waarop we niet meer kijken naar een cv met kennis en ervaring, maar vooral naar cultural fit en potentieel.

2B: Hoe kan je disruptive zijn binnen een snel veranderende recruitment markt?
2B: Hoe kan je disruptive zijn binnen een snel veranderende recruitment markt?
13:15 - 14:00
Spreker
Tjesca Kuytenbrouwer & Kevin Sebel
Organisatie
EN HR solutions

In deze sessie vertellen Tjesca en Kevin je alles over de ontwikkeling van Agile Recruitment en de manier waarop zij dat ingezet hebben bij 1 van hun opdrachtgevers. In het verlengde daarvan zullen zij ook aangeven op welke manier zij daar zelf op hebben ingespeeld bij de zoektocht naar de juiste recruiters voor dat project.

3B: Van onbekend naar bemind. Hoe de OD NZKG zichzelf als werkgever op de kaart zet.
3B: Van onbekend naar bemind. Hoe de OD NZKG zichzelf als werkgever op de kaart zet.
14:00 - 14:45
Organisatie
Macknificent & Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied

4B: Talent aantrekken zonder actief te werven? Dat kan!
4B: Talent aantrekken zonder actief te werven? Dat kan!
15:15 - 16:00
Organisatie
Ampelmann

Tijdens deze sessie vertellen Marieke Haring (Talent Acquisition Project Manager) en Frédérique Batelaan (werkstudent) je alles over de Ampelmann Study Weekender. In de drukste tentamenperiodes biedt Ampelmann studenten een studieplek aan; een typisch voorbeeld van lage kosten, weinig moeite maar met groots effect. Dit concept is ontstaan vanuit inleving in de behoeften van studenten gecombineerd met de ‘why not?’ mentaliteit van Ampelmann. Wat maakt de Study Weekender zo’n groot succes en welke praktische tips zijn er om talenten aan te trekken zonder actief te werven? Na deze sessie loop je naar buiten met het gevoel ‘normaal doen, daar word je pas echt bekend van’.

Volume recruitment subsessies
Volume recruitment subsessies
1C: “Bereik je doelgroep door video: Trigion werft in korte tijd 500 passagiersassistenten op Schiphol
1C: “Bereik je doelgroep door video: Trigion werft in korte tijd 500 passagiersassistenten op Schiphol
11:30 - 12:15
Spreker
Carmen van den Berg & Wendy van der Kreeft
Organisatie
Facilicom Group & het Creatiehuis

2C:Hoe kan je - in een krappe arbeidsmarkt - meer mensen verliefd laten worden op je merk?
2C:Hoe kan je - in een krappe arbeidsmarkt - meer mensen verliefd laten worden op je merk?
13:15 - 14:00
Spreker
Jowieke Enting-Lourens
Organisatie
Politie

De komende 7 jaar heeft de politie 17.000 nieuwe agenten nodig. Een flinke wervingsuitdaging in een krappe arbeidsmarkt. Waarbij we merken dat er afnemend gezag en respect is voor de politie. Mensen vormen op straat, in het nieuws en op social media een beeld over de politie. Dit heeft ook invloed op de interne trots van de zittende agenten. Tot nu toe heeft de politie vooral kunnen werven onder talenten die de politie al in beeld hebben. Maar dit is niet voldoende op de langere termijn. Hoe bereiken we ook het latent potentieel? Hoe zorgen we dat er meer mensen verliefd worden op ons werk? Hoe kunnen we mensen boeien en binden? Hoe betrekken we onze eigen medewerkers hierbij? Dit vraagt om een sterk employer brand, een optimale candidate experience en een integrale arbeidsmarktbenadering, waarbij arbeidsmarktcommunicatie en recruitment elkaar versterken. Zoals gezegd: een flinke uitdaging!

3C: Experienceboskalis-selectie-event voor 120 trainees
3C: Experienceboskalis-selectie-event voor 120 trainees
14:00 - 14:45
Spreker
Marloes Reniers
Organisatie
Boskalis

Hoe zorg je voor een experience en personal touch in selectie van grote aantallen? Het kan! Dat hebben we bewezen. Een super dag voor maar liefst 120 potentiele trainees.

“Met het #experienceboskalis-selectie-event wilden we een dag neerzetten waarvan de doelgroep dacht: ‘daar moet ik bij zijn!’ Allereerst uiteraard om een plek in het traineeship binnen te slepen, maar zeker ook om een nog beter beeld te krijgen van Boskalis. Ook de ‘afvallers’ moesten positief op de dag terugkijken. Mogelijk was Boskalis op dit moment niet de beste match voor hen, maar wellicht wel in de nabije toekomst.” We wilden de deelnemers écht het Boskalis-gevoel meegeven, maar uiteraard wilden we hen ook toetsen op de belangrijkste Boskalis-competenties. Concreet betekende dit dat de dag een combinatie was van selectie- en beleefmomenten. Hoe we dat hebben gedaan? Daar neem ik je graag in mee. De resultaten waren overigens top! 35 hires uit de groep van 120!

4C: Volume draaien met een olietanker
4C: Volume draaien met een olietanker
15:15 - 16:00
Marloes den Hartog-Pauw
Organisatie
Capgemini

“Het aantal aangenomen schaarse profielen is in 1 jaar tijd meer dan verdubbeld ten opzichte van de jaren ervoor!”

In deze presentatie gaat Marloes Pauw in op ‘hoe’ volumes te draaien binnen de schaarse IT markt en hoe deze ook zijn toe te passen binnen andere organisaties, ook niet IT gerelateerd. Hoe krijg je een organisatie zo groot als een olietanker in beweging en hoe laat je recruitment een belangrijk onderdeel van de business zijn. Marloes vertelt over hoe ze een organisatie in beweging heeft gekregen waar recruitment letterlijk jarenlang ver onderaan het prioriteitenlijstje heeft gestaan. Daarnaast gaat ze dieper in op hoe ze business en recruitment onderdeel van elkaar laat zijn om samen succesvol grote volumes van schaarse profielen te werven. Onderdelen die aan onder andere aan bod komen, zijn het heropvoeden van zowel de business als recruiters, een referral programma opzetten en employer branding aanpassen. Vrijwel alle facetten die nodig zijn om als organisatie succesvol volume te kunnen draaien binnen één van de schaarste markten in Nederland komen aan bod.

Verleiden subsessies
Verleiden subsessies
1D: Het geheim van verleiden op de arbeidsmarkt
1D: Het geheim van verleiden op de arbeidsmarkt
11:30 - 12:15
Spreker
Eric van Bourgonje
Organisatie
jobsrepublic

Als je er vanuit gaat dat de meeste mensen min of meer bij toeval in hun volgende baan belanden, dan is het jouw taak als recruitment specialist om er voor te zorgen dat je dat toeval een handje helpt. Ontdek in deze sessie van Eric van Bourgonje hoe je latent werkzoekenden effectief verleidt via social media en hoe je er voor zorgt dat meer en vooral betere kandidaten bij jouw organisatie aan de slag gaan. Je leert hoe je mensen raakt, betrekt en beïnvloedt bij het maken van loopbaankeuzes en hoe dit in jouw voordeel kan uitpakken.

2D: Talent Aantrekken: Ontdek wat maakt dat mensen klikken
2D: Talent Aantrekken: Ontdek wat maakt dat mensen klikken
13:15 - 14:00
Spreker
Anouk Kon
Organisatie
Indeed

Effectieve recruitmentstrategieën zijn van levensbelang voor het succes van je onderneming. Vooral nu de war for talent zo hevig woedt. Om je te helpen de beste kandidaten te werven, hebben we meer dan 1000 werkzoekenden en 750 recruitmentprofessionals ondervraagd. Zo kwamen we te weten wat kandidaten willen en hoe ze carrièrekeuzes maken.

Ontdek hoe je vandaag de dag talent aantrekt en waarom de oude recruitmentregels niet langer gelden. In deze sessie deelt Anouk Kon, Recruitment Evangelist bij Indeed onder andere:
* hoe kandidaten beslissingen nemen in onze talentgedreven economie;
* waarom actieve kandidaten betere resultaten opleveren;
* vijf best practices voor het vinden van het juiste talent.

3D: De democratisering van recruitment: verleiden alleen is niet genoeg
3D: De democratisering van recruitment: verleiden alleen is niet genoeg
14:00 - 14:45
Mees van Velzen
Organisatie
MrWork

Wanneer je social recruitment op de juiste manier inzet, ontstijg je de krapte op de arbeidsmarkt. Hoe pak je dit aan?

Tijdens het Selectie Jaarcongres gaat Mees van Velzen, CEO en Founder van MrWork, dieper in op de directe lijn die middels social media is ontstaan tussen bedrijven en hun doelgroep en hoe je deze lijn op de juiste manier kunt benutten. Verwacht een inspirerend gesprek over de voortdurende dialoog met je doelgroep en het besef dat we in een nieuwe tijd leven.

4D: Start je funnel met een mailing campagne. Alle tips en trucs voor een succesvolle mail
4D: Start je funnel met een mailing campagne. Alle tips en trucs voor een succesvolle mail
15:15 - 16:00
Spreker
Sidney Hiele
Organisatie
QSXL

Laat mail voor je werken. Email is de beste manier voor het initiële contact met onbekende kandidaten.

Sidney Hiele, founder van QSXL deelt zijn 10 jaar ervaring met het op grote schaal benaderen en overtuigen van senior professionals. Hij komt tot de conclusie dat email nog altijd het beste medium is om in contact te komen met de latente doelgroep. Maar een mail is niet zomaar een mail en wat is nou echt belangrijk, conversie, click rates of de dialoog?

Plenair & Innovatie subsessies
Specialty Recruitment subsessies
Volume recruitment subsessies
Verleiden subsessies

Samen met deze partners maken wij het Werf& Selectie Jaarcongres mogelijkBekijk alle partners

Bullhorn
EN HR solutions
GeniusMinds
Het Creatiehuis
Indeed
Jobrapido
Jobsrepublic
Macknificent
MrWork
QSXL

Investering

De kosten voor dit event zijn € 395,- exclusief BTW. Je tickets voor het Werf& Selectie Jaarcongres op 15 oktober a.s. in Utrecht bestel je hier>>

Locatie

Van der Valk Hotel Utrecht
Winthontlaan
Utrecht
Nederland
  • Parkeren
    Parkeren op eigen kosten kan in de parkeergarage onder het hotel. Indien deze vol is word je doorverwezen naar een nabij gelegen parkeerplaats en met een shuttle service heen en weer vervoerd.

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.