Hoe Niek Roozen het vak van hovenier aantrekkelijk maakt

Hoe maak je het vak van hovenier en groenverzorger aantrekkelijk? De bekende acteur en presentator Niek Roozen (what’s in a name?) laat het zien in een gloednieuwe campagne. ‘We willen al in een vroeg stadium een zaadje planten.’

Peter Boerman Op 01 november 2023
Gem. leestijd 4 min 902x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Niek Roozen het vak van hovenier aantrekkelijk maakt

‘We willen al in een vroeg stadium een zaadje planten’. Zou Fabian Ruitenberg, creatief producent van NetwerkZes, de woordspeling bewust gemaakt hebben? Anyway, de bedenker van de nieuwe Groeien door Groen-campagne voor ‘de hovenier van de toekomst’ maakt er wel meteen duidelijk mee op welke doelgroep  deze zich richt: jonge vmbo-leerlingen, en volgend jaar zelfs ook de basisscholen. En speciaal daarvoor is Niek Roozen (aptoniem, anyone?) aangetrokken.

In een heuse online ‘Groeien door Groen’-experience maakt de bekende acteur en presentator de jongeren wegwijs door de specialisaties in het vak (zoals de hovenier, boomverzorger, dak- en gevelbegroener en interieurbeplanter). De interactieve game moet belangstellenden op laagdrempelige wijze laten kennismaken met ‘de hovenier van de toekomst’, die zich inzet om de leefbaarheid te verbeteren door innovatieve groene ontwikkelingen in te zetten en stedelijke omgevingen te vergroenen. Zo benadrukt de experience ook actuele thema’s als klimaatadaptatie en duurzaamheid, en komen innovatieve technieken als web-based plantverzorging en drones aan bod.

In contact met bedrijfsleven

‘De campagne is het vervolg op de Groeien door Groen-wervingscampagne die in 2021 is gestart. Daarin stond het brede imago van de hoveniers centraal om meer instroom te creëren’, vertelt Ruitenberg. ‘Vanuit het onderwijs ontvingen wij signalen dat er behoefte bestond om meer in contact te komen met het bedrijfsleven, met als doel studenten te inspireren voor het groene vak. We hebben toen bedacht om de ervaring van een dag meelopen met een groenprofessional de klas in te brengen door middel van een interactieve experience.’

© 2023 Studio Pothoff

Door het onderwijs op deze manier aan het bedrijfsleven te koppelen ontstaat er ‘een win-winsituatie’, zegt hij. ‘De groenprofessionals komen op deze wijze in contact met het onderwijs en hun potentiële hoveniers van de toekomst. En de docenten/leerlingen komen in contact met groenprofessionals waar leerlingen stage kunnen lopen om vervolgens in te stromen in het werkveld.’

40.000 hoveniers nodig

De komende 10 jaar zijn er volgens de sector minstens 40.000 hoveniers en groenverzorgers nodig om de vergroening in Nederland te kunnen faciliteren. Niet voor niets hebben hoveniers nu al de hoogste marge van alle zzp’ers in Nederland, en kampen veel groenbedrijven nu al met onvervulbare vacatures. ‘Door de groeiende vraag en dalende instroom naar het MBO groen is het van groot belang om vmbo-leerlingen te enthousiasmeren voor de groensector en zo de instroom verder te vergroten’, aldus Ruitenberg.

De Groeien door Groen-experience bestaat overigens niet alleen uit een onlinecampagne, maar krijgt ook offline zichtbaarheid. ‘We vragen bijvoorbeeld groenprofessionals om ambassadeur te worden om zo de experience op scholen te faciliteren. Deze professionals worden door ons getraind om voor de klas te staan en ontvangen een fysieke toolkit om de les te verzorgen. En docenten/decanen in het vmbo-onderwijs spreken we rechtstreeks aan via artikelen in een onderwijsmagazine en we versturen zowel een fysieke als digitale flyer en poster om hen zo te activeren de experience in de klas te reserveren.’

TikTok en Instagram

Om de jongeren zelf te bereiken en te vragen om de experience ook thuis te spelen, worden andere middelen ingezet, zoals TikTok en Instagram. ‘De experience kan namelijk in de klas worden gespeeld, samen met een groenprofessional, maar natuurlijk ook gewoon als individu op een smartphone. Als je alle 4 specialisaties afrondt, maak je bovendien ook nog eens kans op unieke Groeien door Groen-Cap.’

Groeien door Groen is een campagne van FNV Agrarisch Groen, CNV Vakmensen, Koninklijke VHG en Colland Arbeidsmarkt, het opleidings- en ontwikkelingsfonds voor de sector Agrarisch en Groen. ‘Gezien de urgentie in de sector’ richt de campagne zich nu direct op studenten, aldus Ruitenberg. ‘We stimuleren daarmee namelijk direct instroom naar de sector en het vervolgonderwijs. Maar we willen de experience volgend jaar ook breder gaan inzetten in het basisonderwijs.’ Alles dus om maar zo vroeg mogelijk het zaadje te planten…

© 2023 Studio Pothoff

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners