Campagne van de week: de game waarmee BDO het 'beste van twee werelden' laat zien

‘Het beste van twee werelden’: dat is wat accountantsorganisatie BDO wil uitstralen met een nieuwe game, gericht op stagiairs die in februari 2021 (!) moeten gaan beginnen. Waarom nu al? En: hoe krijgt dat vorm?

Peter Boerman Op 26 augustus 2020 Gem. leestijd 3 min423x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: de game waarmee BDO het 'beste van twee werelden' laat zien

Grote multinationals? Of toch liever mkb- en familiebedrijven? Een breed klantenpakket? Of toch liever specialiseren? En werk je liever in een groot of een klein team? Met een begeleiding door een vaste coach? Of ga je toch liever zelfstandig aan de slag? Het zijn zomaar een paar van de dilemma’s die accountancystudenten krijgen voorgelegd in een de nieuwe game van BDO, en waar ze zichzelf makkelijk doorheen kunnen swipen.

Er zijn geen goede of foute antwoorden mogelijk.

Een echte ‘cultural fit‘-test is het niet, vertelt Florence van Wilgenburg, campus recruiter bij het accountantskantoor. Er zijn immers geen goede of foute antwoorden mogelijk, en het is ook niet zo dat het één beter bij BDO past dan het ander. Het is meer ‘een greep uit de keuzes waar jij als starter voor komt te staan’, en waarvan volgens haar bij BDO plaats is voor béide uitersten: dus zowel het één als het ander.

Het beste van twee werelden

Dat sluit ook mooi aan bij het EVP en de positionering van BDO, zegt ze. Achter de bekende Big Four (KPMG, PwC, EY en Deloitte), maar weer behoorlijk ver vóór de rest. Te klein voor het tafellaken, te groot voor het servet, zou je het oneerbiedig kunnen samenvatten. Maar volgens Van Wilgenburg levert juist die positie ‘het beste van twee werelden’ op: ‘Je kunt hier de voordelen van de ene en die van de ander combineren.’

‘Je kunt hier de voordelen van de ene en die van de ander combineren.’

Om de doelgroep een nog beter beeld te geven of BDO bij hen past, krijgen deelnemers van de game na afloop ook te zien hoe steeds twee medewerkers van het kantoor over deze keuzes denken. Daarbij vullen ze steeds een andere uiterste in: de ene wil bijvoorbeeld liever snel naar de top, de ander verkiest een eigen tempo, en de ene legt uit waarom hij kiest voor ‘carrière maken’, terwijl de ander vertelt waarom zij ook hecht aan de work/life balance.

‘Je kunt niet vroeg genoeg beginnen’

De swipe-game is gemaakt door Savvy. De campagne loopt van augustus tot eind november. Dat is namelijk de periode dat accountancystudenten hun keus maken voor waar ze in februari 2021 stage gaan lopen, vertelt Van Wilgenburg. ‘We hebben gemerkt dat je bij deze groep vroeg in de studie zichtbaar moet zijn. Als wij ons richten op de starter op de arbeidsmarkt, dan zijn we te laat. Daarom richten we ons met ons campusrecruitment al op stagiairs. Als ze eenmaal bij ons stage hebben gelopen, zijn ze namelijk wel heel loyaal, hebben we gemerkt, en komen ze na hun studie graag bij ons terug.’

‘Zeker nu met de coronacrisis merken we dat deze groep zich al vroeg oriënteert op de arbeidsmarkt.’

Elk jaar neemt BDO zo’n 400 stagiairs, werkstudenten en starters aan, verdeeld over 16 vestigingen. Het zwaartepunt voor starters ligt in september, voor stagiairs is dat dus februari. Het gaat met name om derde- en vierdejaars studenten, zowel hbo als academisch, aldus Van Wilgenburg. ‘Zeker nu met de coronacrisis merken we dat deze groep zich al vroeg oriënteert op de arbeidsmarkt. En daarbij willen ze het liefst iets interactiefs doen, niet alleen maar informatie over zich uitgestort krijgen. Vandaar deze game waar je doorheen kunt swipen.’

De game wordt onder de aandacht gebracht via een campagne op sociale media als Instagram en Facebook (die eveneens via Savvy loopt). ‘En na het spelen van de game kunnen geïnteresseerden zich inschrijven voor een talentpool of online evenement, of direct solliciteren op openstaande vacatures.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark
Undutchables Recruitment Agency