Campagne van de week: Pels Rijcken pakt het opnieuw zéér kunstzinnig aan

Eind januari was er al een ‘voorvertoning’ in Museum Voorlinden, speciaal voor geselecteerde rechtenstudenten. Maar nu is de nieuwe campagne van advocatenkantoor Pels Rijcken voor iedereen te zien. En, hoe ziet dat eruit?

Peter Boerman Op 26 februari 2020
Gem. leestijd 3 min 1135x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: Pels Rijcken pakt het opnieuw zéér kunstzinnig aan

Al in 2012 begon advocatenkantoor Pels Rijcken met een opvallende arbeidsmarktcampagne, waarin de dubbele betekenis van het woord ‘meester’ kunstzinnig tot uiting kwam. Die campagne won in het begin niet alleen vele prijzen, maar werd later ook vaak uitgebreid met nieuwe beelden, waarin steeds bekende oude kunstwerken opnieuw werden nagebootst, maar dan gefotografeerd met hedendaagse jonge juristen in de hoofdrol.

Het kunstthema is ook in de nieuwe ‘Jonge Meesters’-campagne van het advocatenkantoor niet verlaten. Maar de invulling is nu wel volstrekt anders. Dit keer geen ‘persiflages’ van beroemde nieuwe werken meer, maar in plaats daarvan is een drietal talentvolle kunstfotografen gevraagd om nieuw werk te maken samen met drie jonge juristen van het kantoor.

Voorvertoning in Voorlinden

Zo trok fotograaf Joost Termeer op met advocaat Nina Bontje (foto boven), ging fotograaf Diederick Bulstra op pad met Chayenne van Lavieren, en legde Sanja Marusic Max Beekes vast. Het advocatenkantoor ‘onthulde’ de nieuwe arbeidsmarkt­campagne in een sneak preview op 22 januari in Museum Voorlinden, ten overstaan van de besturen van een aantal juridische studieverenigingen.

‘Wat hebben advocaten en fotografen met elkaar gemeen? Hoewel beide beroeps­groepen op het eerste gezicht van elkaar lijken te ver­schillen, zijn er wel degelijk overeen­komsten’, aldus het advocatenkantoor. Welke dan? ‘Creativiteit, oog voor detail en zorg­vuldig­heid.’

Krakers en een kort geding

Op de nieuwe recruitmentsite van Pels Rijcken komen de portretten van de fotografen samen, met de verhalen van de juristen erachter, in woord en video. Zo leren we niet alleen meer over de bijzondere plek die het kantoor in de markt inneemt, met de landsadvocaat als een van de partners, en de Staat als belangrijke cliënt. Ook krijgen we een kijkje in het leven van Max Beekes, die in 2018 gestart is als advocaat, en nu wekelijks in de rechtszaal staat om het Open­baar Ministerie te ondersteunen. Voor het kunst­project werd hij gefotografeerd door Sanja Marusic. Zij liet zich inspireren door één van Max’ zaken, waarbij krakers een kort geding aanspanden na een voorgenomen ontruiming door het Openbaar Ministerie.

advocatenkantoor pels rijcken max beekes

Van Chayenne van Lavieren, ook sinds 2018 bij Pels Rijcken werkzaam, leren we over het ‘Pels Accele­ration Lab’, dat is opgezet om kennis te ontwikkelen over de juri­dische vragen die in de toekomst bij cliënten en partners spelen. ‘Zo’n sectie met een visie op de toekomst is echt uniek in de advocatuur’, zegt ze daarover.

advocatenkantoor pels rijcken chayenne

Bij Pels Rijcken werken bijna 300 mensen. Twee recruiters zijn ervoor verantwoordelijk dat er jaarlijks genoeg instroom is. Daartoe organiseert het kantoor onder meer elke maand een informele lunch. Als rechtenstudent krijg je dan eerst een presentatie en een rondleiding. Daarna kun je aanschuiven bij kantoor­genoten. Die kunnen dan vervolgens alle vragen over de advocatuur of het notariaat beant­woorden.

advocatenkantoor pels rijcken kunst

Uitgebreide procedure

Sollicitanten bij het advocatenkantoor krijgen eerst te maken met een schriftelijke selectie door de recruiters. Daarna hoor je binnen 10 dagen of je wordt uitge­nodigd voor een online assess­ment. Daarna volgt eventueel een eerste gesprek, waar twee advocaten/­notarissen en een recruiter bij aanwezig zijn. Een eventuele tweede ronde bestaat vervolgens uit het maken van een casus op kantoor, plus een gesprek met twee advocaten/­notarissen en de beoogde patroon. Kom je ook dit goed door? Dan hoor je binnen 5 dagen na het tweede gesprek of je een aanbod krijgt.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners