Hoe Defenture in zijn campagne het avontuur opzoekt

Hebben we in Nederland ook nog een beetje Defensie-industrie? Nou en of. Een van die bekende onbekende bedrijven in de branche, Defenture, is het afgelopen 1,5 jaar zelfs verdriedubbeld. En er kan nog meer bij, getuige een recente campagne.

Peter Boerman Op 21 december 2022
Gem. leestijd 3 min 780x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Defenture in zijn campagne het avontuur opzoekt

Het is een branche die zelden in de spotlights staat. Toch behoort Nederland tot de 10 grootste wapenexporteurs van de wereld. De zogeheten Nederlandse Defensie Technologische en Industriële Basis bestaat zelfs uit bijna 1.000 bedrijven, met een jaaromzet van 4,7 miljard euro, die zich met zo’n 20.000 medewerkers focussen op onder andere radartechnologie, vliegtuigbouw en -onderhoud, sensortechnologie en de bouw van oppervlakteschepen.

Defenture werkt aan ‘het ontwikkelen en produceren van de meest veilige en mobiele voertuigen.’

Een van de jonge maar snelgroeiende bedrijven in deze branche is Defenture B.V., dat vanuit Tiel werkt aan ‘het ontwikkelen en produceren van de meest veilige en mobiele voertuigen.’ Het bedrijf haalde deze week het nieuws doordat de Luchtmobiele Brigade bij hen 41 Vector-voertuigen aanschaft, een soort jeeps die ook relatief makkelijk via een Chinook-helikopter zijn te vervoeren. ‘Een voorbode voor een veel grotere order?’, vroeg NRC zich meteen af. 

250 miljoen aan orders

De bestelling van de 41 voertuigen is ‘een bevestiging van onze marktpositie, die we als jong bedrijf al hebben veroverd’, aldus topman Henk van der Scheer.  Defenture werd in 2013 opgericht en beleefde destijds een vliegende start door de levering van 75 terreinvoertuigen aan het Korps Commando Troepen. Sindsdien heeft het bedrijf met 80 werknemers, binnenkort groeiend naar 100, in totaal voor ruim 250 miljoen euro aan orders binnengehaald in onder meer Duitsland en Zwitserland.

En om die orders ook tot een goed einde te brengen zijn veel gespecialiseerde mensen nodig. Vandaar ook de recente wervingscampagne die gestart is, samen met het Ridderkerkse Studio Unknown. ‘Na alle uren die we bij Defenture B.V. hebben gespendeerd tijdens het produceren van content kan ik wel zeggen dat je hier elke dag met een glimlach naar je werk gaat!’, aldus creative director Rico Mols, over de totstandkoming van de campagnevideo.

Het is natuurlijk geen Generatie D-campagne van Defensie, maar het appelleert voor een groot deel wel aan hetzelfde gevoel. Het bedrijf startte 10 jaar geleden met 5 ondernemers, vrienden, en allemaal met ervaring in de motorcross- en rallywereld. Hun missie: het van scratch af aan ontwikkelen en produceren van de meest veilige en mobiele voertuigen voor defensie, veiligheidsdiensten en andere specialisten die veeleisende missies uitvoeren in uitdagende omgevingen over de hele wereld.

‘Dat we zo hard zouden groeien was een droom, die nu in rap tempo werkelijkheid aan het worden is.’

Door de buitenwereld werd het eigenlijk voor onmogelijk gehouden, maar bij Defenture zijn ze in nog geen 10 jaar tijd inmiddels 3 voertuigen verder: een quad, de GRF (Groundforce) en de Mammoth. Van der Scheer: ‘Dat we zo hard zouden groeien was een droom, die nu in rap tempo werkelijkheid aan het worden is. Wij leveren onze 3 voertuigen nu aan zowel nationale als internationale klanten.’ En wie die droom verder mee wil vervullen is dus van harte welkom.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners