Hoe Defensie de 'Generatie D' tot een begrip wil maken

Met behoorlijk wat rumoer lanceerde Defensie vorige week de ‘Generatie D’-campagne. Om alle mensen aan te spreken ‘die werk willen doen dat ertoe doet.’ Hoe heeft dat verder vorm gekregen?

Peter Boerman Op 27 april 2022 Gem. leestijd 3 min2459x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Defensie de 'Generatie D' tot een begrip wil maken

Als je het met je wervingscampagne al in de eerste week redt tot de titel van een column van Marcel van Roosmalen in NRC, en daarbovenop ook nog eens heel wat andere media-aandacht weet te scoren, kun je in elk geval zeggen dat je qua impact al meteen heel wat bereikt hebt. Wat dat betreft is de nieuwe ‘Generatie D’-campagne van Defensie dus al bij de aftrap geslaagd te noemen.

Met de nieuwe campagne richten de recruiters van Defensie zich op: ‘Doeners. Denkers. Doorzetters. Delers’. Niet op mensen van een bepaalde leeftijd, maar wel mensen met ‘een juiste mindset‘, aldus Robbie Bax, campagnemanager bij Defensie. We zien in de bijbehorende video bijvoorbeeld twee hartstochtelijk zoenende vrouwen, van wie één militair. Een man in een kleedkamer in een militair kloffie én een beenprothese. En veteranen die herinneringen uitwisselen in een Chinees restaurant. Heel wat anders dan de militaire ‘lokfilmpjes uit het verleden’, tekende Trouw al op.

Tussenjaar

Met de campagne hoopt Defensie een breed publiek aan te spreken. Zoals jongeren die misschien nooit aan een baan bij de krijgsmacht zouden denken, maar wel hun tussenjaar een zinvolle invulling willen geven. Dat schijnen er elk jaar zo’n 18.000 te zijn. Die groep is het ‘laaghangende fruit’ voor Defensie, aldus Erik Noordam, projectmanager van het Defensity College, het werkstudentprogramma dat een ‘duurzame verbinding tussen Defensie en academici’ beoogt te leggen.

generatie d campagne
Staatssecretaris Christophe van der Maat (links) lanceerde de campagne door op een rode knop te drukken.

De ‘Generatie D’-campagne is ontwikkeld door Steam, het Amsterdamse arbeidsmarktcommunicatiebureau dat al lang actief is voor Defensie. De campagne is te zien op TV en abri’s, en natuurlijk ook volop op alle denkbare sociale media. Staatssecretaris Christophe van der Maat (VVD) lanceerde de campagne vorige week tijdens een werkbezoek aan het Dienstencentrum Personeelslogistiek in Amsterdam. ‘Ik ben trots op deze nieuwe campagne’, zei hij daarbij. ‘Generatie D laat zien dat Defensie een geweldige plek is om talenten te ontwikkelen en vaardigheden op te doen die nergens anders zijn te leren.’

Parallellen met normale leven

In de campagne wordt een inkijk in de krijgsmacht gespiegeld aan de wereld waarin jongeren leven. En dan blijken er ineens allemaal parallellen te zijn. Dus zien we niet alleen de bekende militaire beelden, maar ook de ‘gewone’ leefwereld. Een flink contrast met het vorige ‘Je moet het maar kunnen’-campagne, die de lat voor sollicitanten nogal hoog legde. De ‘Generatie D’-campagne wordt de komende maanden uitgediept met specifieke deelcampagnes. Ook zijn er vervolgcampagnes gepland, gericht op ‘beïnvloeders’ van jongeren als decanen, ouders en vrienden.

Duizenden vacatures

Het aantal vacatures bij Defensie loopt in de duizenden ‘en dat worden er de komende jaren meer’, voorspelt het ministerie. Daarom wil Defensie onder meer de komende jaren de jeugd doelgerichter gaan benaderen, het liefst al vóór het moment dat jongeren (vaak rond hun 17de) knopen doorhakken over hun nabije toekomst.

Campagnemanager Robbie Bax: ‘Ook jongeren die misschien niet in eerste instantie aan ons denken, zijn van harte welkom. Defensie biedt een geweldige plek om je carrière te starten. We kijken naar je talenten en zoeken naar een rol waarin je die talenten kunt ontwikkelen.’

‘We kijken naar je talenten en zoeken een rol waarin je die kunt ontwikkelen.’

Jari Kloppenburg, strategy director bij Steam, vult aan: ‘Deze campagne spreekt mensen aan die werk willen doen dat ertoe doet, die geloven in de kracht van samenwerking en persoonlijk willen groeien.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
OTYS
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
RecruitNow
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS