Campagne van de week: Hoe DeLaMar-theater de meest gastvrije mensen zoekt

Een opvallende campagne hoeft helemaal niet duur of groots en meeslepend te zijn. Zoals het Amsterdamse DeLaMar Theater maar weer eens bewijst, met een even vrolijke als aanstekelijke wervingsvideo. Komt dat zien!

Peter Boerman Op 23 juni 2021 Gem. leestijd 3 min393x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: Hoe DeLaMar-theater de meest gastvrije mensen zoekt

Dat het in de horeca nu weer alle hens aan dek is, en het personeelstekort groot, zal voor weinigen nieuws zijn. Het leidde al tot de grote landelijke campagne van de Koninklijke Horeca Nederland, onder de noemer ‘Elke dag ’n feestje‘. Maar veel leuker nog zijn waarschijnlijk de vele acties van individuele uitgaansgelegenheden. Zoals die van het Utrechtse TivoliVredenburg, waar we eerder al aandacht aan besteden. Of een campagne die deze week naar buiten kwam, van DeLaMar Theater.

In de horeca is het nu weer alle hens aan dek.

Het Amsterdamse theater heeft (met kapooow) een vrolijke 21 seconden durende film opgenomen, waarin een horecamedewerker zonder moeite een doorgebakken friet zonder mayo, een dürüm zonder uitjes met kaas en dubbel sambal, een kaassoufflé met pindasaus en samurai voorschotelt, gevolgd door een extra hete latte macchiato, een decaf cappuccino met havermelk, een appelsap met twee rietjes, en een vegan brownie met extra slagroom. Ja, in de Amsterdamse horeca is geen bestelling te dol, en de nieuwe medewerkers die het DeLaMar zoekt draaien er hun hand niet voor om.

Flyeren op de Uitmarkt

DeLaMar Theater opent vandaag, 23 juni, opnieuw zijn deuren, na een periode van lange lockdown. ‘Alle vaste medewerkers zijn nog in dienst, maar de flexkrachten jammer genoeg niet meer. Als we weer open mogen, hebben we flink wat nieuwe krachten nodig’, aldus Manager Public Service & Horeca Wout Deterink. ‘We lanceren de campagne op onze vaste kanalen, sociale media en vacaturesites, maar kijken ook naar externe kanalen, zoals flyeren op de Uitmarkt.’

‘We zijn niet per se op zoek naar mensen met horeca-ervaring.’

Met de campagne wil het theater vooral ‘onder de aandacht brengen dat de medewerkers van DeLaMar een afspiegeling zijn van Amsterdam’, zegt Deterink. ‘Wat betekent dat we een gevarieerd team hebben. We zijn niet per se op zoek naar mensen met horeca-ervaring, maar naar mensen met een hart voor cultuur en gastvrijheid. Bij onboarding vinden we hostmanship heel belangrijk, de rest is te leren. Hiervoor bedenken we een goed inwerktraject.’

Ook in Bos en Lommer

DeLaMar Theater is overigens niet alleen op zoek naar horecamedewerkers, maar ook naar theatermedewerkers, supervisors, receptiemedewerkers en een assistent restaurantmanager. Het theater heeft sinds kort namelijk niet alleen een locatie in hartje Amsterdam, maar ook een nieuwe vestiging in Bos en Lommer.

‘Door alle verschillende talenten, meningen en ideeën van onze medewerkers gaan steeds meer mensen van theater houden.’

De organisatie zegt nadrukkelijk ‘een grote diversiteit’ na te streven op het gebied van onder meer culturele achtergrond, leeftijd, geslacht, geaardheid en fysieke kenmerken. ‘Want door alle verschillende talenten, meningen en ideeën van onze medewerkers gaan er steeds meer mensen van theater houden.’

Geïnspireerd door Werf&

Opvallend is dat ook Werf& – ongemerkt – nog een klein rolletje speelde in de totstandkoming van de campagne. In het conceptdocument waarmee Kapooow het idee bij DeLaMar presenteerde werd namelijk nadrukkelijk naar een van de artikelen op deze site verwezen, vertelt mede-eigenaar Daniel van Breda, die het uitgangspunt voor de campagne als volgt omschrijft: ‘We wilden graag laten zien dat als jij gastvrij bent in je thuis/prive-omgeving, je zo maar een hele goede kandidaat zou kunnen zijn om bij DeLaMar te werken.’

‘Alle sets zijn door ons geschilderd en veel props zijn gemaakt bij ons op kantoor.’

DeLaMar wil graag inclusief werven, daarom zijn er drie video’s waarin telkens een andere generatie aan bod komt. Ook zijn de hoofdpersonen en figuranten in de video’s van allerlei pluimage qua achtergrond, zodat iedereen zich aangesproken kan voelen, vult hij aan. En daar kwam een flink stukje huisvlijt bij kijken. ‘Alle sets zijn door ons geschilderd en veel props zijn gemaakt bij ons op kantoor.’

Dat de verhalen verteld worden in een theaterset met handgeschilderde decors is bedacht ‘om meteen een theaterassociatie op te wekken en zo liefhebbers aan te spreken’, aldus Van Breda. ‘De poppen zijn sympathiek en zijn abstract genoeg, zodat iemand zich er altijd wel in kan verplaatsen. Tot slot spreekt Howard Komproe, stand-up comedian, en tevens veel gezien artiest op DeLaMars podia, de voiceover in op komische wijze.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS