Campagne van de week: hoe deze Brabantse Omgevingsdienst kandidaten om zich heen laat kijken

De rol van de Omgevingsdienst verandert. En daarbij past een ‘fris imago’, hebben ze in Midden- en West-Brabant bedacht. Een campagne rondom het thema ‘Kijk om je heen’ moet dat duidelijk maken. ‘Wij geloven dat als je om je heenkijkt, er mogelijkheden ontstaan.’

Peter Boerman Op 20 februari 2020 Gem. leestijd 3 min310x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: hoe deze Brabantse Omgevingsdienst kandidaten om zich heen laat kijken

De Omgevingsdienst in het Noordzeekanaalgebied wist vorig jaar al de aandacht op zich gericht met een opvallende wervingscampagne, de collega’s van de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB) doen nu ook een duit in het zakje.

‘We zoeken nu ook medewerkers die als regisseur (of coördinator) van de leefomgeving spin in het web zijn.’

Dat heeft er onder meer mee te maken dat de organisatie sterk aan het veranderen is, aldus senior communicatieadviseur / perswoordvoerder Marc Evers. ‘Met onze 7 jaar van bestaan zijn we een relatief jonge organisatie. We richten ons op vergunningverlening, toezicht en handhaving bij bedrijven die te maken hebben met milieuwetgeving. Maar zoals zoveel organisaties, hebben ook wij te maken met een vergrijzende populatie medewerkers. En daarnaast hebben wij ook te maken met nieuwe wetgeving die andere competenties vraagt van onze medewerkers.’

De zoektocht is daarom veranderd, legt Evers uit. ‘Wij zoeken vanaf nu niet alleen de medewerkers die zich richten op de eerder genoemde VTH-taken, maar ook medewerkers die als regisseur (of coördinator) van de leefomgeving spin in het web zijn bij plannen in gemeenten waar milieuwetgeving om de hoek komt kijken. Een veranderende rol dus. En daar past een fris imago bij.’

Twee persona’s gedefinieerd

Voor de start van de campagne is een employer journee beschreven, vertelt Evers. ‘Oftewel: de ‘reis’ die mensen afleggen als medewerker: aantrekken, solliciteren, onboarden, betrokkenheid, presteren, ontwikkelen en vertrekken. We hebben geanalyseerd welke onderdelen nu een verbetering nodig hebben en welke aandacht moeten blijven krijgen. Op het gebied van onboarden – warm welkom heten – en aantrekken hebben we stappen gezet. Daarbij hebben we twee persona’s gedefinieerd die passen bij de fase waarin we nu zitten als organisatie: de vakexpert met passie en de energieke veranderaar.’

‘Eigen medewerkers spelen de hoofdrol. Dus: echtheid!’

Die zie je volgens hem ook duidelijk terug in de Kijk om je heen-beelden die gemaakt zijn met de ambassadeurs van de campagne, de eigen collega’s. ‘Daarin zit meteen de kracht van de Kijk om je heen-campagne’, zegt hij. ‘Eigen medewerkers spelen de hoofdrol. Dus: echtheid! Zij kijken in hun werk vanuit hun expertises voortdurend om zich heen en zien, meten en duiden zaken die anderen niet zien, die we in de campagne visueel weergeven in bollen.’

250 collega’s

Bij de OMWB werken zo’n 250 mensen. De missie is duidelijk: ‘zichtbaar samen werken aan een schone, duurzame en veilige leefomgeving. Een leefomgeving waarin we 1,2 miljoen mensen veilig willen laten wonen, werken en recreëren.’ Goed om je heen kunnen kijken is daarbij dus heel belangrijk, aldus Evers. ‘Binnen en buiten, overdag en in het weekend.’

‘Om je heen kijken is belangrijk. Binnen en buiten, overdag en in het weekend.’

Maar dat geldt dus niet alleen op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving, zegt hij. Ook als werkgever wil OMWB een plek zijn waar je om je heen kunt kijken. ‘We kijken ook naar wat onze medewerkers nodig hebben. We bieden een plek waar je expertise kunt ontwikkelen en je de flexibiliteit krijgt om zelf in te vullen hoe je dat doet. Waarin je kunt vertrouwen op een solide basis, terwijl je de ruimte mag pakken om zelf nieuwe stappen te zetten. Want wij geloven dat wanneer je om je heen kijkt, er mogelijkheden ontstaan.’

omwb campagne omgevingsdienst

De campagne is gisteren officieel live gegaan. De foto’s en video’s zijn momenteel te zien op diverse online kanalen, waaronder de werkenbij-site en LinkedIn, maar ook in de welkomsthal van het kantoor in Tilburg. ‘De basis is stevig, van hieruit gaan we vervolgstappen zetten, bijvoorbeeld scholen benaderen, adverteren. Een stagiaire onderzoekt op dit moment de vervolgstappen’, aldus Evers.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.