Campagne van de week: hoe Jumbo trainees oproept wakker te worden

‘Wakker worden! Tijd om je dromen waar te maken’. Met die slogan werft Jumbo momenteel ‘gewoon’ nieuwe trainees voor na de zomer. Hoe ziet die campagne eruit?

Peter Boerman Op 22 april 2020
Gem. leestijd 3 min 1861x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: hoe Jumbo trainees oproept wakker te worden

Een mooie ouderwetse wekker. Het bekende geel. En dan de niet mis te verstane boodschap: ‘Wakker worden!’ Gevolgd door een al even duidelijk: ‘Tijd om je dromen waar te maken.’ Met die woorden trapt Jumbo een nieuwe campagne af, bedoeld om jongeren op te roepen zich aan te melden voor het Winkel Management Traineeship, waarvan in september weer een nieuwe lichting van start gaat.

‘Zulke filmpjes hadden we andere jaren nog niet.’

De campagne is erop gericht gemotiveerde en ambitieuze afdelings- en filiaalmanagers te werven. Belangrijke functies binnen elke Jumbo-winkel, vertelt Pim de Mol, campusrecruiter bij het retailbedrijf, en zelf ook een van de ‘sterren’ in de bij de campagne horende filmpjes. Gemotiveerde en ambitieuze starters hiervoor aantrekken is dan ook een speerpunt voor recruitment en HR, zegt ze.

Drie video’s en een zelfbedachte slogan

De ‘Wakker worden’-slogan is bij Jumbo zelf bedacht, vertelt ze. ‘We willen met de campagne vooral laten zien hoe vet zo’n traineeship is. Zulke filmpjes hadden we andere jaren nog niet. Maar we krijgen al wel vaak vragen over wat dat nou precies inhoudt, zo’n traineeship. Daar hebben we met deze filmpjes antwoord op proberen te geven.’ Er zijn in totaal drie video’s geschoten: één algemene, waarin De Mol dus acterend optreedt, een specifieke voor hbo’ers en eentje voor mbo’ers. Met name die mbo-doelgroep is nog niet zo bekend met het fenomeen traineeship, aldus De Mol. ‘Die willen we hiermee wat meer aan het denken zetten.’

‘De verdeling is meestal ongeveer 80% interne medewerkers, 20% extern.’

Voor de klas die in september van start gaat, zijn 36 plekken beschikbaar. Berekend vanuit de funnel verwacht De Mol daarvoor zo’n 70 sollicitatiegesprekken te moeten voeren, en ongeveer 200 kandidaten te moeten werven. De bedoeling is daarbij een ‘gezonde mix’ te hebben van zowel interne en externe kandidaten, vertelt ze. ‘Collega’s zien we hiervoor als belangrijkste doelgroep, aangezien we interne doorgroei en ontwikkeling van de collega’s ontzettend belangrijk vinden. De huidige medewerkers zijn natuurlijk al bekend met het specifieke Jumbo-DNA. Dat scheelt als je aan zo’n traineeship begint.’

Maar ook externe kandidaten zijn zeer welkom, zegt ze. ‘Jumbo wil ook graag de jonge doelgroep aantrekken die nog geen Jumbo-ervaring heeft, maar wel gemotiveerd is om als afdelings- of filiaalmanager in het bedrijf te starten.’

Afgespeeld in de kantine

De video’s worden in eerste instantie vooral in de kantines in lokale Jumbo’s afgespeeld. Daar bereiken ze als het goed is vooral de jonge collega’s als ze pauze hebben. Daarnaast zetten ze nog veel andere interne wervingsmiddelen in, zoals posters en een kussensloop die de filiaalmanagers aan hun interne talenten kunnen overhandigen om hen te attenderen op het traineeship. Binnenkort start bovendien een externe campagne, waarbij via sociale media specifieke doelgroepen meer worden getarget, aldus De Mol, die aan de basis stond van de campagne samen met haar collega, recruitment marketing coördinator Sophie Conijn.

Filiaalmanagers kunnen hun interne talenten een kussensloop overhandigen om hen op het traineeship te attenderen.

De trainees die Jumbo met de campagne werft, worden in twee jaar klaargestoomd tot afdelings- of filiaalmanager, door middel van trainingen, masterclasses, inspiratiesessies en uitdagende opdrachten. De supermarktketen heeft al jaren een beroemde Jumbo Academy, waar medewerkers vakgerichte opleidingen en trainingen kunnen volgen.

De selectiegesprekken voor het traineeship vinden in deze maanden allemaal plaats via Skype. Daarnaast behoren selectiedagen met assessments ook tot het selectieproces. In verband met het coronavirus doet Jumbo ook dit voorlopig zoveel mogelijk online, maar De Mol zegt te hopen dat de nieuwe trainees in september wel gewoon met hun opleiding op locatie kunnen beginnen.

Werven met een hologram

Het is overigens bepaald niet de eerste keer dat Jumbo opvalt met een wervingscampagne. De supermarktketen trok recent ook de aandacht met de grootse inzet van hologrammen voor de #komerbijbaan-campagne die in de winkels loopt om bijbaners te werven. ‘Arbeidsmarktcommunicatie nieuwe stijl’, zo noemt Lotte Konieczek, manager recruitment & employer branding die innovatieve wervingsmethode.

Nog meer beelden van de hologrammen:

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners