Campagne van de week: hoe Kooiman in april de beste wervingsmaand in lange tijd beleefde

Voor velen mag het nu crisis zijn, maar de Kooiman Marine Group beleefde in april ‘gewoon’ de beste wervingsmaand in lange tijd. Dankzij een sterke recruitmentcampagne, waaraan veel vooraf ging. Hoe kwam het zover?

Peter Boerman Op 29 april 2020
Gem. leestijd 4 min 1199x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: hoe Kooiman in april de beste wervingsmaand in lange tijd beleefde

Werven voor werven, het blijft een mooie woordspeling. Maar tegelijk is het vaak ook een uitdaging. Want in de meestal nogal traditionele wereld van de scheepsbouwers staat recruitment niet altijd even hoog op de agenda. Maar de Kooiman Marine Group, een familiebedrijf met roots die teruggaan tot 1884 (!), laat zien dat het ook anders kan. Met een nieuwe campagne wist het recent zelfs de beste recruitmentresultaten sinds lange tijd neer te zetten.

‘Kooiman wilde de regie rondom werving en selectie meer in eigen hand nemen.’

Hoe het zover kwam? Dat ging bepaald niet over één nacht ijs, vertelt Vincent Hollander, projectmanager bij FairSterk, specialisten op gebied van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie in Rotterdam. Al zeker zo’n 2,5 jaar is zijn bureau bij de scheepswerf binnen. ‘Het bedrijf wilde destijds minder afhankelijk worden van detacheringsbureaus en de regie rondom werving en selectie meer in eigen hand nemen’, verklaart Hollander die eerste contacten.

RPO-constructie

Wat volgde was al snel een intensieve samenwerking, waarbij FairSterk nu zelfs via een RPO-constructie het hele recruitmentproces voor de Kooiman Group uitvoert. Van eerste contact tot het tekenen van het contract. Het bedrijf telt drie werven, in Zwijndrecht, Dordrecht en Yerseke, met samen ongeveer 250 man aan personeel. ‘En ze hebben continu wel enkele tientallen vacatures open. Met name in de uitvoerende beroepen zoals elektrotechnisch monteur, ijzerwerker of pijpfitter. Ze merkten ook al snel dat je het daarbij niet meer redt met alleen een goede vacaturetekst op Indeed of in het krantje voor de doelgroep.’

‘Ze merkten al snel dat je het niet meer redt met een vacature op Indeed of in de krant.’

Het leuke voor FairSterk: het hele proces kon min of meer vanaf 0 worden aangepakt. Van het schrijven van betere vacatureteksten, tot de opbouw van een aantrekkelijke werkenbij-site, en de aanpak van de candidate journey in het hele sollicitatieproces. Hollander: ‘We zijn enerzijds de recruitmentspecialist op locatie, maar anderzijds verzorgen we ook de ideeën en het ontwerp van de externe communicatie. We implementeren langzaam onze visie, dat recruitment marketing is. Diverse segmenten voeren we daarbij door vanuit ons inbound recruitment marketing-model, waarbij de content ervoor zorgt dat je als werkgever aantrekkelijk wordt. Vertel je verhaal, laat jezelf zien, genereer traffic via vlogs en blogs. Dan word je vanzelf aantrekkelijker voor de juiste doelgroep.’

Grote en kleine stappen

Zo werden in 2,5 jaar heel wat – grote én kleine – stappen gemaakt, vertelt Hollander. Culminerend in een min of meer grootschalige wervingscampagne, die vorige maand begon. Precies, net toen de coronamaatregelen Nederland tot een ‘intelligente lockdown’ dwongen. ‘Een spannende tijd’, zegt Hollander. Maar juist ook een kans om je te onderscheiden. Zoals met deze campagne. ‘Waardoor Kooiman in april de beste maand qua aannames mocht beleven, in elk geval sinds wij samenwerken.’

‘We roepen altijd: we moeten het samen doen. Prachtig als het dan ook lukt.’

Alle complimenten daarom voor het bedrijf, zegt Hollander, dat het juist in deze tijd aandurft gewoon door te zetten. ‘We roepen altijd: we moeten het samen doen. Prachtig als het dan ook lukt, en dat dit bedrijf gewoon tegen de trend in wil bewegen. En als je ziet dat het dan ook werkt. Dat was voor ons ook wel een hoezee-momentje, hoor.’

200% meer websitebezoek

De nieuwe site, met vlogs en verhalen, leidde afgelopen maand al tot onder meer 200% meer bezoek zónder betaalde campagne, en 800% sinds de campagne officieel van start is. Ook zijn er méér sollicitanten, en ging het aantal sollicitaties per WhatsApp significant omhoog. Maar, zegt Hollander er meteen bij, daar gaat het niet alleen om. Het hele imago van het bedrijf gaat volgens hem omhoog als je de employer branding slim aanpakt. ‘Mensen vragen vaak: zo’n vlog, wat levert dat nou aan sollicitanten op? Maar die vraag vind ik niet zo interessant. Het gaat meer om de lange termijn.’

‘Veel traditionele bedrijven gaan pas recruiten als het nodig is. Dat draaien we hier nu om.’

Het concept van de campagne gaat volgens hem daarom ook meer over het ‘waarom’ en het ‘hoe’ van het bedrijf, dan over het ‘wat’. ‘Dus eerst het familieverhaal, en het altijd klaarstaan voor je collega’s, en dan pas – bij wijze van spreken – als laatste: hoe je een lasapparaat vastpakt. Veel traditionele bedrijven gaan pas recruiten als het nodig is. Dat draaien we hier nu om. En de klant gaat daar gelukkig in mee. Dát is wat deze campagne volgens mij zo mooi maakt.’

Sterker nog: het succes van de arbeidsmarktcommunicatie heeft nog een ander onvermoed effect. Kooiman ziet hierdoor ook de mogelijkheid verder te investeren in marketing en communicatie. ‘Veel traditionele organisaties redden het al generaties lang zonder. Er is daar zelden een HR-, of een marketingafdeling. Vragen als: ‘Hoe benader je een sollicitant?’, dat is voor hen vaak een nieuwe wereld. Maar juist daarom is het nu zo mooi dat je kunt laten zien dat het wel degelijk verschil maakt. En het mooie is: het zit allemaal al in die bedrijven. Vaak zelfs al heel lang. Je moet ze alleen helpen het verhaal boven te halen en te gaan vertellen.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners