Campagne van de week: hoe ProRail in sneltreinvaart meer verkeersleiders wil werven

Terwijl vele banen in de luchtvaartsector op de tocht staan, kampt ProRail juist met een tekort aan treinverkeersleiders. Zal de nieuwe campagne voor deze functie helpen de lege plekken te vullen en alle treinen weer te laten rijden?

Vicky Vijg Op 02 december 2020 Gem. leestijd 3 min504x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: hoe ProRail in sneltreinvaart meer verkeersleiders wil werven

De nieuwe campagne van ProRail is een schoolvoorbeeld van “intersectorale mobiliteit”, een ontwikkeling die veel wordt genoemd als trend voor het behoud van banen en minder werkloosheid. In het rijtje van initiatieven om vraag en aanbod bij elkaar te brengen, is de nieuwe campagne van ProRail, vooral gericht op luchtvaartpersoneel, ongetwijfeld een van de meest opvallende.

ProRail wil de mogelijkheden bekijken om mensen uit de luchtvaartsector aan te trekken.

Om de bekendheid van de functie treinverkeersleider te verhogen, is de online wervingscampagne ‘Treinverkeersleider. Best belangrijk’ gestart. In deze functie stuur je het treinverkeer aan en hou je alles in de gaten. Dus als er een boom dwars door de bovenleiding valt, een trein defect raakt, of mensen langs het spoor lopen, los je dat als treinverkeersleider op. Met deze campagne wil ProRail de mogelijkheden laten zien aan mensen die werkzaam zijn in sectoren die het zwaar hebben door Covid-19, zoals de luchtvaartsector.

Hard nodig

ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland. Het bedrijf zet zich met zo’n 4.500 medewerkers in om reizigers en goederen veilig en op tijd op hun bestemming te laten komen. Het plan is om meer treinen te laten rijden, op een veilige manier en met minder hinder. Maar daarbij zijn er dus wel meer treinverkeersleiders nodig.

Nieuwe medewerkers zijn zó hard nodig, dat het treinverkeer soms helemaal moet worden stilgelegd door personeelstekort.

Nieuwe medewerkers zijn zelfs zó hard nodig, dat het treinverkeer in september nog twee keer helemaal moest worden stilgelegd door personeelstekort. Ook afgelopen maandag vielen er door een ziekmelding van een verkeersleider op verscheidene trajecten treinen uit. En dat kan vaker gaan voorkomen, meldt een woordvoerder. ‘Door het coronavirus zijn mensen vaker ziek of blijven thuis met klachten. Dit keer kon er geen vervanger worden gevonden.’

Hollen of stilstaan

Naast het tekort aan treinverkeersleiders dat er al was, zorgt het coronavirus nog voor meer extra uitdagingen bij ProRail. Voor de komende jaren worden honderden nieuwe medewerkers gezocht om de treinen in Nederland goed te laten rijden. ProRail hoopt hiermee werknemers die hun baan verliezen door de coronacrisis een helpende hand te bieden, en tegelijkertijd de openstaande vacatures in te vullen met nieuw talent.

‘Wij zijn de enige mensen met een werkgever die blij is als we niets doen!’

Op de website komen ook huidige medewerkers aan het woord om te vertellen over het werk als treinverkeersleider. Zo prorail campagnewerkt Romy al 23 jaar bij ProRail, haar post zit in Zwolle. ‘Wij zijn de enige mensen met een werkgever die blij is als we niets doen! Het is hollen of stilstaan. Je moet in één keer van 0 naar 100 kunnen gaan. Het ene moment ben je nog rustig aan het monitoren, het volgende moment vraagt een situatie om direct te handelen.’

Grotere vijver

Om een goede match te vinden, moeten er natuurlijk wel raakvlakken zijn tussen de wereld van ProRail en de luchtvaartsector. Volgens woordvoerder Andy Wiemer is het een verantwoordelijke rol en stellen ze daarom heel wat eisen aan de functie. Je moet bijvoorbeeld beschikken over mbo+/hbo werk- en denkniveau, doortastend zijn, snel kunnen beslissen onder druk, en sterke communicatieve skills hebben.

‘Wie de druk van de luchtvaartbranche aankan, zou ook over de juiste kwaliteiten beschikken om de spoorwegen in goede banen te leiden.’

‘We hebben moeite om voldoende mensen met die vaardigheden te vinden binnen onze gebruikelijke wervingsgroep. Daarom wil ProRail met de nieuwe campagne proberen om in een grotere vijver te vissen en te verkennen of mensen uit branches die het nu zwaarder hebben geschikt zijn om de overstap te maken.’ Dat zou wel eens een goede match kunnen zijn, denkt Wiemer, want wie de druk van de luchtvaartbranche aankan, zou zomaar eens over de juiste kwaliteiten kunnen beschikken om de drukste spoorwegen van Europa in goede banen te leiden.

Luchtvaart vs trein

Dit klinkt als de perfecte case om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Maar hoe zit het met de salariswensen? Luchtverkeersleiders verdienen over het algemeen wel een stuk meer dan treinverkeersleiders. Dat maakt de wervingscampagne dus al op voorhand ambitieus, maar met wat goede wil en aanpassingsvermogen aan beide kanten zou hij best kunnen gaan werken.

Meer campagnes

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:
Vicky Vijg

Vicky Vijg

Redacteur bij Werf&
Vicky Vijg is redacteur bij Werf&
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS