Campagne van de week: hoe Tereco naar echte doorbijters zoekt

Met een paar zeer opvallende uitingen maakt Tereco duidelijk niet zomaar op zoek te zijn naar de eerste de beste ‘hekwerkers’, maar naar echte doorbijters. Hoe ziet dat eruit?

Peter Boerman Op 13 mei 2020
Gem. leestijd 3 min 829x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: hoe Tereco naar echte doorbijters zoekt

‘Daar kun je niet omheen’. Onder die slogan is Tereco in het Brabantse Achtmaal al 15 jaar bezig met hekwerken, houten poorten en allerlei systemen voor toegangscontrole. En de zaken gaan goed. Niet alleen wordt over enkele weken een nieuw hoofdkantoor opgeleverd, op het Rithmeesterpark in Breda, er is ook nog ruimte voor personele uitbreiding. Zo is het bedrijf momenteel op zoek naar (beginnend) hekwerkmonteurs en elektromonteurs, maar ook naar bijbaners en planners/werkvoorbereiders. En dat doet het via een paar heel opvallende beelden:

Pas op! Hier werk ik!

De recente live gegane campagne varieert mooi op bekende bordjes als ‘Pas op! Hier waak ik!’, vertelt directeur/eigenaar en oprichter Bram Godrie. ‘Je ziet aan eigenlijk hekwerk wel van die bordjes hangen. Daarmee maakt onze branche min of meer altijd al reclame. Dat hebben we nu eens omgedraaid en gebruikt om ook aandacht voor de mensen te krijgen. En ik moet zeggen: volgens mij is dat een combinatie die heel goed past.’

‘Aan elk hekwerk hangt normaal al een bordje. Dat gegeven hebben wij nu eens omgedraaid.’

Ook het thema #doorbijters past hier natuurlijk goed bij. Om de betrokken medewerkers toch ook nog een vriendelijk gezicht te geven, zijn er voor sollicitanten op de bijbehorende site ook minder agressieve foto’s van de mogelijk toekomstige collega’s te zien.

Opgewekt, met een kwinkslag

Tereco is in de campagne op zoek naar mensen met doorzettingsvermogen, die niet bang zijn om de handen uit de mouwen te steken. Creatievelingen, die vooruitdenken en klanten oplossingen bieden waar ze zelf nog niet aan hadden gedacht. En dat doen ze op een opgewekte toon, met een kwinkslag. Zo staat onderaan de vacatures te lezen: ‘Nog steeds aan het lezen? Dat je hier bent, betekent dat je de hele vacature hebt gelezen. Solliciteer dan direct!’

‘Je zoekt een bijbaan, maar niet zo’n suffe op kantoor of bij een supermarkt…’

En de bijbaners/weekendhulpen ‘met twee rechterhanden’ worden aangesproken met: ‘Je bent 15 jaar (of ouder) en zoekt een bijbaan, maar niet zo’n suffe op kantoor of bij een supermarkt. Je wilt écht iets doen en het liefste buiten werken.’ En als je geen werkervaring hebt? ‘Geen probleem. Wat wij belangrijker vinden is dat je de perfecte werkinstelling hebt. De rest leren wij je gewoon!’

Géén acquisitie, alsjeblieft

Godrie zegt de campagne de komende tijd nog wel te gaan bijslijpen en uitbouwen. ‘We willen nog nadrukkelijker duidelijk maken: waaróm moeten mensen bij ons komen werken? Dat zit er wat mij betreft nog onvoldoende in.’ Ook mag de campagne nog wel wat meer kandidaten opleveren, zegt hij. Maar, haast hij zich erbij te vermelden: ‘Ik wil wel oprechte sollicitanten. Geen acquisitie via bureaus. Daar heb ik slechte ervaringen mee, dus die hoeven ook echt niet te bellen. Laat zulke kandidaten zelf contact opnemen, daar heb ik veel meer aan.’

Nog een paar van de uitingen:

En, zou Luis Suárez misschien al gesolliciteerd hebben?

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners