Campagne van de week: hoe Van Gelder nu 12 beginnend monteurs zoekt - en daarmee viral gaat

Coronacrisis of niet; aan monteurs blijft veel behoefte. Met een nieuwe campagne probeert Van Gelder een klas van 12 leerling-monteurs te vullen, die in september van start gaan. Betaald en wel. Hoe ziet dat eruit?

Peter Boerman Op 27 mei 2020 Gem. leestijd 3 min615x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: hoe Van Gelder nu 12 beginnend monteurs zoekt - en daarmee viral gaat

‘Een beetje goed nieuws in moeilijke tijden.’ ‘Een lichtpuntje.’ En ‘eindelijk weer eens iets leuks te melden.’ Het kost niet veel moeite om te verklaren waarom de campagne voor de (betaalde) monteursopleiding van Van Gelder meteen na lancering zo populair bleek. ‘Als ik heel eerlijk ben, daar waren veel mensen ook wel aan toe, denk ik.’

‘De campagne is eigenlijk meteen behoorlijk viral gegaan. En de eerste gesprekken staan zelfs deze week al gepland.’

En zo is het natuurlijk maar net. Want midden in de grootste crisis die we in jaren hebben meegemaakt durven starten met een campagne voor een betaald werk-leertraject van 1,5 jaar mét baangarantie, dat is natuurlijk gerust opvallend te noemen. ‘Hoe mooi is dat?’, zegt El Benhaji zelfs. En het werkt, zegt hij. ‘De campagne is eigenlijk meteen behoorlijk viral gegaan. En de eerste gesprekken staan zelfs deze week al gepland.’

monteur openbare verlichting van gelder

Moeizame aanwas

Zelf is hij er vanaf begin dit jaar bij betrokken, vanuit recruitmentplatform FYGI, ‘recruitmentpartner voor het mkb’. Familiebedrijf Van Gelder kampte de afgelopen jaren met een moeizame aanwas in de opleiding, en zocht hulp bij de marketing ervan. Via Fygi-initiatiefnemer Erik van de Water kwam ook El Benhaji aan tafel, en samen gingen ze vervolgens aan de slag. De coronacrisis gooide aanvankelijk wel wat roet in het eten bij livegang van de campagne, maar inmiddels is die toch achter de rug.

Ik kan me voorstellen dat hier juist in deze tijd veel behoefte aan is.’

‘We hebben nog wel even de tijd tot september, als de 12 kandidaten moeten beginnen’, zegt El Benhaji. ‘Maar we wilden nu toch wel beginnen.’ Dat de campagne meteen goed aansloeg, verrast hem daarentegen niet echt. ‘Mensen krijgen met dit betaalde opleidingstraject natuurlijk ook wel iets moois voorgesteld. Ik kan me voorstellen dat daar juist in deze tijd veel behoefte aan is.’

campagne van gelder leerling monteurs

Eerste gesprekken

El Benhaji is vanuit Fygi, dat inmiddels zo’n 40 aangesloten recruiters telt, verantwoordelijk voor de wervingscampagne, en voor de eerste selectiegesprekken. Afspraken over aantallen kandidaten die worden doorgestuurd zijn verder niet gemaakt; het gaat uiteindelijk erom dat Van Gelder in september met een klas vol gemotiveerde en geschikt bevonden kandidaten (uit de regio’s Amsterdam, Andelst, Nijkerk, Ridderkerk of Zwolle) kan beginnen.

‘Veel kandidaten hebben geen opleiding afgerond. Dan is dit een mooie kans om dat tóch te doen.’

De leerlingen worden bij bedrijfsschool ‘de Gelderpoort’ vervolgens opgeleid tot laagspanningsdistributiemonteurs. Nadat ze de opleiding hebben afgerond, gaan ze aan de slag als monteur openbare verlichting/verkeerstechniek óf als monteur laagspanningsnetten, beide functies waaraan veel behoefte is. De opleiding duurt ongeveer 1,5 jaar. Leerlingen volgen een dag per week theorie- en praktijklessen en de rest van de week ben je naast je studie aan het werk. ‘Veel kandidaten hebben geen andere opleiding afgerond. Dan is dit een mooie kans om dat tóch alsnog te doen’, aldus El Benhaji.

Van asfalt tot verlichting

Van Gelder is een ruim 100 jaar oud familiebedrijf. Er werken momenteel zo’n 1.200 mensen. De aannemer realiseert boven- en ondergrondse infrastructuur. Denk: asfalt en wegen, kabels en leidingen, verkeerstechniek en verlichting, telecom en rail. Het bedrijf is actief in heel Nederland en ook daarbuiten.

Van Gelder is een ruim 100 jaar oud familiebedrijf, waar momenteel zo’n 1.200 mensen werken.

‘Echt een mooi bedrijf’, stelt El Benhaji, die vanaf begin dit jaar veel monteurs gesproken heeft, ter voorbereiding op de campagne. ‘We wilden weten: wat doe je op een gewone werkdag? Wat vind je leuk aan je werk? Dat hebben we vertaald in onder meer een landingspagina en aantrekkelijke beelden voor de doelgroep.’ Naast de monteursopleiding zijn er immers ook nog tal van andere functies bij het bedrijf vacant.

campagne van gelder

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.