Campagne van de week: hoe Zwolle tijdreizigers en wendbare helden zoekt

Medewerkers als superheld. Of als ‘manager of happiness‘. Met opvallende nieuwe uitingen in een al bestaande campagne weet de gemeente Zwolle opnieuw de aandacht te trekken. Maar wat willen ze er eigenlijk mee zeggen?

Peter Boerman Op 02 september 2020
Gem. leestijd 3 min 1836x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: hoe Zwolle tijdreizigers en wendbare helden zoekt

In Zwolle schijnt altijd de zon. ‘We maken van elke dag een sprookje. We creëren wensen, leven dromen en plukken de dag… en zo werken we nog lang en gelukkig samen.’ Het zijn zomaar een paar van de teksten die de nieuwe wervingscampagne begeleiden die de gemeente Zwolle recent heeft gelanceerd.

Wat hier het verschil maakt zijn niet zozeer de teksten, als wel de (samengestelde) beelden.

Maar het zijn niet zozeer de jubelende teksten, als wel de (samengestelde) beelden die in deze campagne het verschil maken. Die beelden moeten de gewenste competenties en de cultuur van het werk bij de gemeente weerspiegelen. Vorig jaar werd daarbij de focus gelegd op de thema’s: innovatie, verbindingskracht, politiek sensitief en waan van de dag. Dit jaar is er gekozen voor wat meer abstracte thema’s: managers of happiness, future-proof, wendbaar en onze helden.

Medewerkers als superheld. Of als 'manager of happiness'. Met opvallende nieuwe uitingen in een al bestaande campagne weet de gemeente Zwolle opnieuw de aandacht te trekken. Maar wat willen ze er eigenlijk mee zeggen?

Managers of happiness

Zo zien we bijvoorbeeld afdelingshoofd Fatiha el Hamdaoui en loopbaanadviseur Eva Fledderus in de uiting voor de ‘managers of happiness’, met op de achtergrond ook technisch installatiebeheerder Rob Kuiper op gitaar en projectleider Florian van Dijk achter de ijscokar. Ook andere uitingen, ontwikkeld in co-creatie met Jessica Benedictus en Jeroen Kesselaar van Combat uit Loosdrecht, bevatten steeds foto’s van diverse ambtenaren, achteraf bij elkaar gezet in een bijzondere setting.

De beelden bevatten steeds diverse ambtenaren, die achteraf bij elkaar zijn gezet.

Het campagnebeeld voor de ‘wendbare’ ambtenaar (met een knipoog naar de eerste campagneserie erin verborgen) laat bijvoorbeeld functioneel beheerder Dennie Heideveld zien, die onder vuur wordt genomen door zijn collega’s wijkbeheerder Ilse Bloemhof en psychosociaal werker Rachid Ben-Ali Ahlaq. De totale campagne wordt onder meer ondersteund door een pagina waarin alle ‘modellen’ aan het woord komen over hun werk. Waren dat er vorig jaar nog 7, dit jaar figureren liefst 13 Zwolse ambtenaren in de campagne.

1.000 ambtenaren

Zwolle is een stad met zo’n 128.000 inwoners. De gemeente telt in totaal ongeveer 1.000 ambtenaren. ‘Zij zetten zich dagelijks in voor een bloeiend, groeiend en vitaal Zwolle’, stelt de bijbehorende vacaturesite. ‘Uitdagend werk waarin je het verschil kunt maken. Bij een moderne organisatie waar je ruimte en verantwoordelijkheid krijgt. Werken voor Zwolle is mooi werk. Voor iedereen.’

‘Eigen collega’s en hun inzet voor Zwolle. Dat is kort gezegd de rode draad in de beelden.’

Bij de campagne is ook een ‘behind the scenes’-filmpje verschenen. Daarin wordt onder meer ‘verklapt’ hoe de ‘wendbare’ Heideveld zo mooi achterover kon vallen. Het gaat in de campagne volgens de makers ervan vooral om ‘eigen collega’s en hun inzet voor Zwolle. Dat is kort gezegd de rode draad in onze campagnebeelden. Medewerkers staan als model centraal. Hun verhalen zijn daarbij de drager. En de prachtige stad fungeert als decor, want Zwolle is onze werkvloer. Alles wat we doen, doen we voor de stad en haar inwoners.’

Licht ontregelend

‘De gecomposeerde beelden zijn echte kijkplaten waarop veel gebeurt’, aldus de makers van de campagne. ‘De beelden zijn licht ontregelend én met de nodige humor waarbij we onze dagelijkse realiteit uitvergroten. Ieder campagnebeeld belicht een specifiek thema. Zo belichten wij onze dagelijkse realiteit én laten we zien waar groei en ontwikkeling zit waar nieuwe collega’s een mooie aanvulling op vormen.’

‘De beelden vergroten met de nodige humor onze dagelijkse realiteit uit.’

In de eerste serie beelden was trouwens ook een opvallende rol weggelegd voor gemeentesecretaris Ingrid Geveke, hoogste ambtenaar van de gemeente, en sinds begin dit jaar officieel voorzitter van de Nederlandse vereniging van gemeentesecretarissen. De gemeente staat overigens al lang bekend om zijn vooruitstrevende personeelsbeleid. Zo was het in 2007 al de eerste gemeente in Nederland met het keurmerk Investors in People. Ook werd Zwolle al eens uitverkoren tot ‘Beste werkgever in de non-profit’.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners