Campagne van de week: je kunt het dak op voor de 1.000 'zonnige banen' van Coolblue

‘We kunnen het eindelijk van de daken schreeuwen’, zegt oprichter Pieter Zwart, met een van hem bekende woordspeling: Coolblue is op zoek naar 1.000 installateurs van zonnepanelen.

Peter Boerman Op 07 mei 2019 Gem. leestijd 3 min517x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: je kunt het dak op voor de 1.000 'zonnige banen' van Coolblue

Binnenkort start de bekende webwinkelier met de verkoop en installatie van zonnepanelen in de omgeving van Rotterdam, Amsterdam, Apeldoorn en Tilburg. Later dit jaar wil Coolblue deze dienst uitbreiden naar de rest van Nederland. Het e-commercebedrijf wil naar eigen zeggen ‘de meest klantvriendelijke zonnepaneelspecialist van Nederland en België’ worden. Maar om al die panelen op de daken te krijgen zijn er wel héél veel installateurs nodig. Reden voor een campagne dus.

Vol met woordspelingen

Ook die campagne zit trouwens vol met woordspelingen, zoals we van Coolblue gewend zijn. Van ‘Word jij opgewekt van de zon?’ tot de ‘zonnigste banen van Nederland’. Het bedrijf is van plan de grootste in de Benelux te worden in zonnepanelen. Daarbij is het aanbod van installatie onontbeerlijk, zo weet Coolblue: voor veel mensen is dat namelijk nog een drempel voor de aanschaf gebleken. En vandaar dat Coolblue die installatie ook graag in eigen hand houdt, met eigen medewerkers. Eigenlijk net als in 2017 gebeurde, toen het bedrijf 1.000 bezorgers zocht .

5 miljoen panelen erbij in 1 jaar

Het bedrijf stapt overigens in een markt met behoorlijk wat groeipotentieel. Recent deelde het CBS mee dat er inmiddels 16 miljoen zonnepanelen in Nederland liggen, een groei met 5 miljoen in 1 jaar. Momenteel is het echter nog wel onduidelijk wanneer Coolblue met de verkoop start, hoeveel zonnepanelen het verwacht te verkopen, of wanneer de 1.000 nieuwe collega’s kunnen beginnen. Wel is bekend dat Coolblue inmiddels is gestart met het opleiden van de eerste installateurs.

zonnepanelen coolblue dak

Schaarse markt

Dat het bedrijf daarmee te maken krijgt met een schaarse markt, mag een understatement heten. Ook Essent mengde zich bijvoorbeeld recent in deze strijd, met een campagne voor 1.500 ‘energiemonteurs’. De vraag naar zonnepanelen blijft voorlopig naar verwachting nog wel even groeien, maar mensen die de benodigde papieren hebben om ze ook te mogen installeren zijn bijna allemaal allang … eh… onder de pannen. En dat terwijl er naar verwachting in 2023 zo’n 30.000 installateurs nodig zijn om de panelen te kunnen plaatsen, een groei van 700%.

Zelf het goede voorbeeld gegeven

Coolblue geeft overigens zelf ook het goede voorbeeld. Zo maakte het bedrijf eerder bekend het dak van zijn ‘grote schuur’ in Tilburg met zonnepanelen te bedekken. Daarmee ontstaat volgens het bedrijf het grootste zonnedak van Nederland, dat het onderliggende magazijn, maar ook de inmiddels 10 fysieke winkels, het hoofdkantoor en de elektrisch aangedreven bezorgvoertuigen van stroom voorziet.
Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Managing Director bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.