Campagne van de week: bij KVK kunnen IT’ers nu solliciteren op hun eigen droombaan

Als IT’er op zoek naar je droombaan? Bij KVK mag je hem nu eerst zelf samenstellen, om er vervolgens op te kunnen solliciteren. ‘We willen laten zien dat werken bij KVK echt werken bij een bijzondere club is.’

Peter Boerman Op 15 april 2020
Gem. leestijd 4 min 1158x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: bij KVK kunnen IT’ers nu solliciteren op hun eigen droombaan

Cv’s? Die heeft KVK in zijn nieuwe campagne overbodig verklaard. In de recent gestarte zoektocht naar zeker 120 IT’ers per jaar kun je als kandidaat zelfs niet eens meer een cv meesturen, vertelt teamleider recruitment Menno van der Meulen. Een LinkedIn-profiel, dat kan nog wel, maar verder is het toch vooral de bedoeling dat jouw beeld van een droombaan als sollicitant centraal staat.

Heb je zo je droombaan helder voor ogen? Dan kun je meteen op de vacature solliciteren.

En die droombaan? Die heb je eerst zelf mogen samenstellen, op een speciale tool, ontwikkeld door reclamebureau Havas Lemz. In minder dan 2 minuten kun je als potentiële kandidaat aangeven wat je drijft, wat je goed kunt en hoe je wilt groeien. En heb je zo je droombaan helder voor ogen? Dan kun je meteen op de vacature solliciteren die de tool genereert.

IJkpunt van procedure

Het is niet alleen een leuk tooltje, benadrukt Van der Meulen, maar ook echt het ijkpunt van de hele procedure. Hij belooft dat iedereen die de tool invult en zo zijn eigen droombaan realiseert een gesprek met de organisatie krijgt. Hoewel de campagne nog nauwelijks live is, hebben tot nu toe al een kleine 20 mensen de tool ingevuld. Van der Meulen verwacht er zo’n 700 nodig te hebben om te voorzien in de 120 vacatures die KVK momenteel heeft.

‘In de digitalisering ligt echt onze meerwaarde richting ondernemers.’

De voormalige regionaal georganiseerde Kamers van Koophandel zijn sinds 2014 gecentraliseerd onder de naam KVK, dus ook zonder lidwoord. En bij die grootschalige verandering hoort ook een ‘enorme digitale ambitie’, legt Van der Meulen uit. ‘Je ziet dat in de digitalisering echt de meerwaarde van ons ligt richting de ondernemers. Dan gaat het bijvoorbeeld om het goed ontsluiten van het Handelsregister, maar ook om het samenbrengen van alle kennis en netwerken en dat weer aan de markt teruggeven.’

‘Vitale infrastructuur’

develop droombaan kvkMaar daar zijn de komende jaren dus nog wel veel mensen voor nodig. Developers en ontwerpers vooral, maar ook testers, online marketeers, social media adviseurs, webredacteuren en webanalisten. En daarom is het niet zo gek dat KVK juist in deze tijd een campagne start, zegt Van der Meulen. ‘Voor ons is het belangrijk om toekomstbestendig te zijn. Daarom willen we ons juist nu laten zien.’

De komende jaren zijn nog veel developers, ontwerpers, testers en analisten nodig.

Daar komt bij dat KVK deel uitmaakt van de zogeheten ‘vitale infrastructuur’. Met het Handelsregister levert het een van de ‘basisregistraties’ in Nederland, net als bijvoorbeeld het Kadaster, de RDW en de Basisregistratie Personen. Juist in de huidige crisis staat de organisatie zo volop in de belangstelling, onder meer met het Coronaloket, waar ondernemers met al hun vragen terecht kunnen. Dit maakt extra zichtbaar dat je met werken bij KVK echt een bijdrage levert die ertoe doet voor ondernemend Nederland, aldus Van der Meulen.

Totale instroom: 550 mensen per jaar

Bij KVK is momenteel een recruitmentafdeling van zo’n 12 mensen actief. De totale instroom op jaarbasis is ongeveer 550 mensen; vast, inhuur én uitzend. Er werken zo’n 1.400 mensen op vaste basis bij KVK. De coronacrisis betekent wel ‘flink schakelen‘ voor de hele organisatie. En dus ook voor de recruitmentafdeling, aldus Van der Meulen. ‘De sollicitatiegesprekken en de onboarding verlopen nu helemaal via Microsoft Teams. Dat betekent bijvoorbeeld dat nieuwe mensen nu zowel met hun manager, buddy als coach online calls plannen en online ingewerkt worden.’ Vooralsnog werkt dat goed, ziet hij. ‘Het is opvallend om te zien dat we nu in een paar weken tijd met z’n allen hebben uitgevonden wat hiervoor járenlang niet mogelijk leek. En hoe snel we dus als KVK kunnen schakelen…’

Het idee van de droombaan-generator komt voort uit de gedachte dat traditionele vacatures niet meer pasten bij de modernisering die KVK doormaakt, aldus Van der Meulen. ‘We willen veel meer luisteren naar de kandidaat. Daarom hebben we het proces helemaal omgedraaid.’ De ‘voorkant’ van de tool is vervolgens ontwikkeld door ‘digital playground’ 51North, de ‘achterkant’ door Talmark. De campagne speelt zich vervolgens volledig online af, met een aantal getargette doelgroepen via gespecialiseerde platforms.

Zwakte omgebogen in kracht

Voor de totale campagne worden alleen eigen medewerkers gebruikt als model. Bewust, zegt Van der Meulen. ‘KVK staat misschien nog niet bekend als heel vernieuwende, innovatieve organisatie. Maar we merken dat veel mensen als ze eenmaal binnen zijn het juist wel als een positieve verrassing beschouwen. “Veel leuker dan gedacht”, horen we dan vaak. Dat gevoel willen we hier ook gebruiken: de zwakte ombuigen in een kracht. We willen laten zien: werken bij KVK is echt werken bij een bijzondere club.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners