Campagne van de week: Over de makeovers van films én het eigen recruitment bij Defensie

In actiefilms ziet het werk van gevechtseenheden er altijd héél spannend uit. Maar hoe is die wereld in het echt? Klopt het beeld met de werkelijkheid? In een nieuwe campagne zoekt Defensie dat uit.

Peter Boerman Op 05 mei 2021 Gem. leestijd 3 min284x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: Over de makeovers van films én het eigen recruitment bij Defensie

Actiehelden die in hun eentje een heel leger aan kunnen, zware geweren leegschieten met één arm en minuten zonder zuurstof onder water kunnen blijven. In actiefilms kan het allemaal. Maar hoe gaan zulke dingen eigenlijk in het echt? Met een nieuwe wervingscampagne voor de verschillende gevechtseenheden laat Defensie het zien, en toont meteen een kijkje achter de schermen.

In de YouTube-serie Movie Makeovers staan vier gevechtseenheden centraal: het Korps Mariniers, de Luchtmobiele Brigade, de Pantserinfanterie en de Pantsergenie. Elke eenheid bekijkt eerst een Hollywood-actiefilm vanuit hun eigen specialisme. Vervolgens vertellen ze wat er allemaal niet klopt en laten daarna ook zien hoe zij het zouden doen.

Enthousiaste reacties

De serie, die twee weken geleden live ging, kan op YouTube op overwegend enthousiaste reacties rekenen. ‘Zo gaaf. Ik kan oprecht niet wachten tot ik de juiste leeftijd heb! Ik ben echt obsessed hiermee’, antwoordt iemand. Of een ander: ‘Ziek goed gemaakt dit. Respect boys!’ Of: ‘Dit is toch het beste wat er bestaat. Heel gaaf!’ ‘Toffe video, hoop dit straks ook te mogen gaan doen.’

Door in te spelen op het interessegebied van actiefilms hoopt Defensie nog meer nieuwe jongeren te enthousiasmeren. ‘Dichter bij de echte actie kom je niet’, aldus campagnemanager Kris Manders. De serie Movie Makeovers is te zien op het YouTube-kanaal van Werken bij Defensie. De campagne wordt daarnaast via social video’s in filmtrailerstijl aangejaagd.

(lees verder onder de video’s)

Pantsergenie:


Pantserinfanterie:

Mariniers:


Luchtmobiele brigade:

Ik word matroos

De video’s zijn gemaakt door arbeidsmarktcommunicatiebureau Steam en productiemaatschappij KIEM Media. Regisseur was Joris Weerts. Er is ook een bijbehorende site, waar de gevechtseenheden nader worden belicht, onder meer via 3D-beelden. Ook kun je hier solliciteren of je inschrijven voor bijvoorbeeld een infodag of webinar.

Recent werd ook al een campagne voor technici in het zonnetje gezet.

Defensie is de laatste tijd sowieso weer druk met allerlei wervingsinitiatieven. Zo zijn er ook recente videoseries onder de noemer ‘Ik word matroos’, en is er een serie waarbij collega-militair Dennis meedraait bij verschillende eenheden binnen Defensie. En twee maanden geleden werd ook al een campagne voor technici in het zonnetje gezet.

Meer dan filmpjes alleen

Maar er is meer dan alleen campagnes en mooie filmpjes. Zo werd in februari bekend dat de afdeling recruitment van het dienstencentrum Personeelslogistiek (DCPL) van Defensie na een geslaagde pilot gamified recruitment definitief inzet als instrument bij de werving van nieuw personeel.

Zo’n 40 bedrijven gaan technici zoals monteurs en IT’ers ‘verhuren’ aan de krijgsmacht.

En dan is er ook nog het nieuws van het ‘uitleenloket‘. Zo’n 40 bedrijven, waaronder Royal IHC, Rabobank, ABN Amro, Sweco, BAM en Deloitte, gaan via dat loket technici zoals monteurs en IT’ers ‘verhuren’ aan de krijgsmacht. Het uitleenloket, dat wordt beheerd door uitzendorganisatie Randstad, bouwt voort op het idee om een ‘adaptieve krijgsmacht’ op te tuigen: een leger dat flexibel kan opereren op de arbeidsmarkt en daardoor sneller kan opschalen bij (internationale) crises, rampen en conflicten.

9.000 vacatures

Binnen het ministerie van Defensie – waar onze krijgsmacht en diens ondersteunend personeel onder vallen – werken momenteel ruim 66.000 mensen. Tegelijkertijd heeft Defensie meer dan 9.000 vacatures openstaan, met name in de technische functies.

Het nieuwe traject wil het sollicitatietraject inkorten van 2 jaar tot 6 tot 9 maanden.

Om die vacatures goed te vervullen, is vorig jaar het werving- en selectiebeleid op de schop genomen. Het sollicitatietraject bij Defensie kan nu soms wel 2 jaar duren. Bedoeling van het nieuwe traject is om dat drastisch in te korten tot 6 tot 9 maanden. ‘Daarom hebben we verschillende proeftuinen, waar nieuwe vormen van onder meer werving, selectie en aanstelling in de praktijk worden getest’, vertelde majoor Guido de Veld, betrokken bij de proeftuin in Uden, waar mensen worden geworven voor Vliegbasis Volkel, in de Defensiekrant.

Flexibiliteit en maatwerk

Het traditionele sollicitatietraject voor een baan bij Defensie kent weinig ruimte voor flexibiliteit en maatwerk. Ook hebben commandanten van eenheden een beperkte rol bij de werving en selectie, terwijl ze wél verantwoordelijk zijn voor de gereedstelling van hun mannen en vrouwen. Het doel van het nieuwe traject is meer flexibele arbeidscontracten te bieden en vooraf bekende loopbaanmogelijkheden.

Koning Willem-Alexander krijgt in Uden eenzelfde rondleiding als een sollicitant krijgt. Foto: sergeant Cinthia Nijssen.

Als alles volgens plan verloopt, wordt het concept op den duur binnen heel Defensie uitgerold. Doel is bijvoorbeeld meer regionaal te gaan werven, in nauwe samenwerking met lokale bedrijven, gemeenten en scholengemeenschappen. Ook krijgen serieus geïnteresseerden al vanaf het prille begin een recruiter toegewezen, die hem of haar het gehele traject ondersteunt. Bij een vraag, is een whatsappje sturen vervolgens genoeg. In alle gevallen is er een persoonlijk ontwikkelplan.

Overstappen naar DJI

Loopt zijn arbeidscontract af, dan krijgt de militair de kans om bij te tekenen, als burgermedewerker verder te gaan of de dienst te verlaten. Dat is flexibiliteit die Defensie nu nog mist. Wie er uiteindelijk toch voor kiest om de dienst te verlaten krijgt, bij goed functioneren, een baan aangeboden bij de Dienst Justitiële Inrichtingen. Omgekeerd dragen zij ook kandidaten aan bij Defensie, die nog te jong of onervaren zijn voor justitie.

De eerste resultaten uit de proeftuinen zijn positief.

Door flexibeler te zijn, maatwerk te leveren, commandanten meer verantwoordelijkheid te geven en lokaal in te spelen op de wensen van huidig en nieuw personeel wil Defensie de gereedstelling verbeteren. De eerste resultaten uit de proeftuinen zijn positief. Nieuwe medewerkers zijn er ook enthousiast over. De aanpak is zelfs zo succesvol, dat het Amerikaanse en Britse leger ook al interesse erin hebben getoond.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS