Gem. leestijd 2 min  26x gelezen

Over de persoonlijke portretten die PostNL nieuwe medewerkers moeten bezorgen

Bezorgers zijn nog altijd lastig te vinden voor PostNL. Een nieuwe, héél doelgroepgerichte videoreeks moet daar de oplossing voor bieden. Hoe ziet die reeks eruit? En wat is de gedachte erachter?

Het artikel gaat hieronder verder.

Masterclass Employer branding

Neem een voorsprong met een sterk werkgeversmerk. Om nieuw talent binnen te halen én om te verbinden met jouw ...

Bekijk event
Lees meer over Masterclass Employer branding
Over de persoonlijke portretten die PostNL nieuwe medewerkers moeten bezorgen

Jouw wijk, jouw workout. Tijd met je kinderen, tijd op je werk. Jouw bus, jouw beat. De nieuwe campagne van PostNL om bezorgers te werven bevat héél veel ‘je’ en ‘jouw’. Alles om maar in de huid te kruipen van de verschillende doelgroepen, en de voordelen van een baan als postbezorger te benadrukken voor studenten, parttimers, gepensioneerden en kostwinners. ‘Kleine, herkenbare verhalen’, zoals Mark Schoones het noemt, de director of Strategy & Creative van het vorig jaar opgerichte employer marketing-bureau Twenty Two (onderdeel van The Works), en nu verantwoordelijk voor deze campagne.

‘We werven gedurende het hele jaar nieuwe post- en pakketbezorgers’, vult Maartje de Ruig van PostNL aan. ‘Met deze nieuwe verhalen geven we onze wervingscampagne extra diepgang. We maken zichtbaar wat het écht betekent om jezelf te kunnen blijven in je werk. Deze video’s vormen daarmee een mooie verdieping op onze anderhalf jaar geleden gestarte jobbranding-campagne Blijf jezelf, word bezorger.’ Schoones: ‘Buiten zijn, fit blijven, sociaal contact met je buurt, je baan makkelijk combineren met het ouderschap; voor iedere doelgroep brengt dit werk iets anders moois.’

Scripts toetsen op realisme

De campagne is gebaseerd op echte verhalen van bezorgers, die ook zelf deels in de video’s te zien zijn. ‘Het was handig om een paar echte bezorgers te betrekken; zo konden we de scripts toetsen op realisme’, aldus Schoones. Tijdens 2 draaidagen zijn vervolgens 5 video’s, ruim 20 social formats en een nieuwe serie medewerkersfoto’s geproduceerd.

‘In werkgeversmarketing verkoop je geen blikjes cola, maar banen’, vervolgt Schoones. ‘Een baan biedt doorgaans verschillende doelgroepen, verschillende voordelen. Daarom hebben we zoveel mogelijk contentvormen in 2 productiedagen gestopt. Video ads, social formats, fotografie. Alles zat erbij. Als bureau vinden wij het onze plicht om zoveel mogelijk waarde uit zo’n productieproces te halen en klanten een duurzaam verhaal te geven.’

Niet in de nieuwe videoreeks, maar Twenty Two maakte eerder al wel ook een doelgroepgerichte campagne voor PostNL om ook internationals aan te trekken (onder koppen als ‘Deliver mail, not meals‘), inclusief doelgroepspecifieke mediabenadering en uitingen, ondersteund door efficiënte distributie van de postbezorger-vacatures op jobboards.

Het bericht van de nieuwe bezorgers-campagne komt overigens enkele weken na het nieuws dat PostNL begonnen is met een proef waarbij waarbij diverse robots worden getest voor mogelijke inzet in de pakketbezorging. Naast robothonden zet het bedrijf bijvoorbeeld ook een humanoïde robot in om een pakketautomaat te vullen. PostNL wil hiermee onderzoeken hoe robots een rol kunnen spelen bij pakketbezorging, om zo de bezorgers te kunnen ondersteunen.

Videoproductie: COOL Creative, fotografie: DSPH

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners

Meer informatie