Waarom het UWV op zoek is naar mensen met ‘zinhoud’

Ook het UWV is op zoek naar nieuwe mensen. Speciaal daarvoor is zelfs een nieuw woord bedacht: ‘zinhoud’. Op vrijdag 6 september kunnen geïnteresseerde kandidaten op het hoofdkantoor terecht voor een ‘Meet & Greet’.

Peter Boerman Op 02 september 2019
Gem. leestijd 2 min 3824x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom het UWV op zoek is naar mensen met ‘zinhoud’

Op de arbeidsmarkt speelt het UWV een belangrijke rol. Maar de organisatie wil niet alleen een schakel zijn die werkgevers helpt om de krapte het hoofd te bieden, ze hebben er ook zelf flink mee te maken. Want waar al die mensen vandaan te halen die helpen de arbeidsmarkt te helpen?

De tekorten op de arbeidsmarkt zijn ook voelbaar bij het UWV zélf.

Kortom: de tekorten op de arbeidsmarkt zijn ook voelbaar bij het UWV zélf. De organisatie heeft behoefte aan medewerkers in allerlei vakgebieden. Van verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen tot aan klantadviseurs, online specialisten, adviseurs werk, medewerkers handhaving, business analisten, it’ers en uitkeringsdeskundigen. En van mbo- tot universitair geschoold.

‘Zinhoud’: zinvol werk met inhoud

Om al die mensen te vinden is het UWV vandaag zélf een wervingscampagne gestart. Die campagne heeft het thema ‘Zinhoud’ meegekregen, een woordspeling op ‘zinvol werk met een inhoudelijke uitdaging’. Het UWV heeft momenteel al zo’n 18.000 medewerkers, maar zegt in totaal nog eens ‘honderden nieuwe medewerkers’ te zoeken, die op hun beurt werkzoekenden kunnen ondersteunen naar een nieuwe baan, of die bijvoorbeeld controleren op fraude en die bij ziekte kijken naar wat iemand nog wél kan.

‘We moeten nu al inspelen op de verwachte toename van het aantal werkzoekenden in 2020.’

Voor een deel komt die behoefte ook voort uit een verwachte omslag van de arbeidsmarkt, zegt bijvoorbeeld de directeur van Werkbedrijf Tof Thissen. ‘Wij verwachten een stijging van de werkloosheid in 2020. We moeten daarop vooruitlopen, anticyclisch werken, en nu inspelen op de verwachte toename van het aantal werkzoekenden.’

Radiocommercials

De arbeidsmarktcampagne is 2 september gestart, met onder meer radiocommercials en een aparte landingspagina. Op 6 september is er op het UWV-hoofdkantoor bij Amsterdam Sloterdijk voor potentiële kandidaten bovendien een ontbijtsessie waar ze kunnen kennismaken met het UWV en eventuele toekomstige collega’s. Op deze zogenoemde ‘Meet, Greet & Eat’ is plek voor zo’n 40 belangstellenden.

Meer weten? Kom naar het Selectie Jaarcongres

Rob Witjes, hoofd Arbeidsmarktinformatie bij UWV Werkbedrijf, is op dinsdag 15 oktober een van de sprekers van het Werf& Selectie Jaarcongres. Hij zal die dag de eerste keynote verzorgen en vertellen hoe je in 2019 de mismatch op de arbeidsmarkt te lijf kunt gaan en hoe het daarbij erom gaat dat zowel werkgevers als werkzoekenden ‘anders kijken’ en vervolgens ‘anders doen’. 

werf& selectie banner zinhoud uwv

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners