Campagne van de week: hoe de gemeente Eindhoven laat zien waar ze voor staat

De gemeente Eindhoven startte een grootschalige wervingscampagne onder de noemer ‘Werk waar je voor staat’. Hoe heeft die vorm gekregen? En wat wil de gemeente er precies mee zeggen?

Peter Boerman Op 18 oktober 2023
Gem. leestijd 2 min 255x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: hoe de gemeente Eindhoven laat zien waar ze voor staat

Collega-grote-gemeenten Utrecht en Amsterdam gingen hen al voor. Net als heel veel andere gemeenten in het land. Maar nu is ook de gemeente Eindhoven gestart met een grootschalige wervingscampagne. Onder de noemer ‘Werk waar je voor staat’ is onder meer een video gelanceerd, en een nieuwe werkenbij-site met opvallende fotografie. Met, zoals dat tegenwoordig blijkbaar standaard erbij hoort, een pagina vol persoonlijke verhalen van betrokken ambtenaren.

Eindhoven de gekste? Daarvan is weinig te merken in deze tamelijk serieus getoonzette campagne. Geen carnaval te zien. Geen feestend Stratumseind. Geen Theo Maassen, worstenbroodjes of Evoluon. Zelfs geen stadion van de ongeslagen koploper in de Eredivisie prominent in beeld (oké, een klein beetje, ver weg, in de schemer). Noch beelden van dé economische motor van Nederland (of is dat omdat die vooral in buurgemeente Veldhoven ligt?). En zelfs geen panorama’s van iconen als de Lichtjesroute, het Klokgebouw, of de Dutch Design Week.

Maakt niet uit wie je bent

De gemeente Eindhoven kiest er in zijn campagne duidelijk voor niet te veel in te zoomen op wat Eindhoven nou precies Eindhoven maakt, maar juist op wat je als ambtenaar hier mee moet brengen. Zoals: ‘bruggen slaan tussen data en organisatie’. Of: ‘werken aan een duurzame stad, met oog voor het verleden, en de blik op de toekomst.’ Ook diversiteit speelt een grote rol in de campagne: de gemeente wil laten zien dat je ‘hier meetelt. Het maakt niet uit wie je bent.’ En ook dat de stad iedereen gelijke kansen wil bieden.

Voor de gemeente Eindhoven werken momenteel zo’n 2.700 ambtenaren. Maar vanwege de vele ontwikkelingen in en om de stad wordt de komende jaren heel wat uitbreiding verwacht. ‘Waar je ook voor staat, bij de gemeente Eindhoven vind je een baan die bij je past’, is dan ook de achterliggende motivatie van de campagne. ‘Of je nu staat voor bijvoorbeeld meer kunst en cultuur, een duurzamere stad of goede sociale ondersteuning voor iedereen; Gemeente Eindhoven biedt een breed scala aan carrièrekansen in verschillende werkgebieden.’

De campagnevideo, waarin het logo van de stad subtiel terugkeert, is gemaakt door Riff Productions. Voor de fotografie tekende Twycer. Twee organisaties die beide – vanzelfsprekend – ook zelf in de gemeente gevestigd zijn, en vlak bij elkaar zitten, in het eerder genoemde Klokgebouw.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners