Campagne van de week: waarom Arnhem juist nú (meer dan) leraren werft

De scholen gaan bijna weer (deels) open. En dus is ook het lerarentekort terug op de agenda. In Arnhem hebben ze recent een campagne gestart om het probleem samen aan te pakken. Hoe ziet die eruit?

Peter Boerman Op 06 mei 2020
Gem. leestijd 2 min 688x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: waarom Arnhem juist nú (meer dan) leraren werft

‘Jij bent leraar. Zeker nu, nu de wereld op z’n kop staat. Nu nóg meer dan ooit. Dat is wat we noemen, een klasse prestatie. Dus namens heel Arnhem, dankjewel.’ Het is burgemeester Ahmed Marcouch zelf die deze woorden uitspreekt in een recente video, gemaakt ter gelegenheid van de lancering van een bijzondere campagne.

Want nu de kinderen weer bijna naar de (basis)school mogen, komt er één pre-corona-probleem weer snel terug op de maatschappelijke agenda: het lerarentekort. En je kunt er maar beter vroeg genoeg bij zijn om dat te bestrijden, hebben een fiks aantal instellingen in de Arnhemse regio samen bedacht. Daarom hebben De Onderwijsspecialisten, Flores Onderwijs, Delta Scholengroep en de Hogeschool Arnhem-Nijmegen (HAN) de handen ineengeslagen. En gezamenlijk kwamen ze recent met de online campagne ‘Word meer dan leraar’.

Drie leraren centraal

De campagne richt zich met name op mensen in de regio. Drie Arnhemse leraren uit het regulier en speciaal onderwijs staan erin centraal: Ian, Celine en Kamiel. Zij laten elk in een filmpje zien hoe zij ‘meer dan leraar zijn’. ‘Omdat leraar zijn op een school meer is dan alleen voor de klas staan’, aldus de initiatiefnemers van de campagne. ‘Leraren vervullen ook de rol van coach, muziekmaker, innovator, ondernemer, kunstenaar en meer. De campagne richt zich daarmee op de veelzijdigheid van het leraarschap en dat het een vak is waarin je al je eigen, unieke talenten kwijt kunt.’

Van crisismanager tot vlogger, en van troostgever tot gangmaker.

Juist nú in coronatijd wordt immers goed zichtbaar hoeveel verschillende rollen leraren hebben, zo stelt de campagne. Van crisismanager tot vlogger, en van troostgever tot gangmaker. Nu nóg meer dan ooit, zoals Marcouch in de video al zegt.

Social campagne

De campagne is deze hele maand te zien op LinkedIn, Snapchat, Instagram en Facebook. Er is ook een speciale campagnesite bij gemaakt, waar bezoekers informatie kunnen vinden over hun eventuele route naar een baan in het primair onderwijs. Vanuit de campagnesite worden bezoekers doorverwezen naar meer informatie over de HAN Pabo, zijinstromen of actuele regionale vacatures.

De campagne is deze hele maand te zien op LinkedIn, Snapchat, Instagram en Facebook.

De gezamenlijke aanpak van het lerarentekort in de regio Arnhem is mede mogelijk gemaakt met hulp van subsidie uit het programma Regionale aanpak lerarentekort Arnhem-Renkum. De campagne is in samenwerking met communicatiebureau GH+O ontwikkeld. Alleen al in Arnhem zelf staan zo’n 60 basisscholen: van openbare en christelijke, tot scholen met onderwijsconcepten zoals Jenaplan, Montessori, Dalton en TOM. Daarnaast zijn er in de regio 9 scholen voor speciaal onderwijs: 5 in het voortgezet speciaal onderwijs en 4 in het speciaal onderwijs. ‘Juist hier kun je als leraar écht een verschil maken’, aldus de campagne.

Bekijk de 3 video’s

Bekijk hieronder de drie bij de campagne horende video’s:

Ian:

Celine:


Kamiel:

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners