Campagne van de week: zo bouwt – en werft – Rotterdam voor de toekomst

Corona of niet; in Rotterdam moet altijd gebouwd worden. Voor de toekomst. Daarom zoekt de gemeente met een nieuwe campagne onder meer landschapsarchitecten en vastgoedjuristen. Hoe krijgt dat vorm?

Peter Boerman Op 20 mei 2020
Gem. leestijd 5 min 765x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: zo bouwt – en werft – Rotterdam voor de toekomst

‘Havenstad. Werkstad. Woonstad. Voor steeds meer mensen is Rotterdam de stad van hun leven.’ Zo opent de site die hoort bij de nieuwe campagne voor de gemeente, waarin om landschapsarchitecten, specialisten grondzaken en vastgoedjuristen wordt gevraagd. Want ‘nu de wereld tot stilstand is gekomen, stroopt Rotterdam juist haar mouwen op.’

‘Nu de wereld tot stilstand is gekomen, stroopt Rotterdam juist haar mouwen op.’

Kijk, zo kennen we de havenstad weer. Hand in hand, kameraden. Niet lullen, maar poetsen. Sterker door strijd. Aan dat aloude stadswapen refereert de campagnetekst zelfs mooi, met een link naar corona: ‘Omdat wij weten, samen komen we sterker uit de strijd.’ En zo kwam het, dat precies 80 jaar na het bombardement op de stad, opnieuw gevraagd wordt om mensen die de dynamische stad verder helpen opbouwen.

Passieve en actieve werving

De afgelopen periode is druk gewerkt aan de wervingscampagne, vertelt recruitmentspecialist Melle Tuik. Hij deed dat samen met onder meer Jan Willem Wiersma, Ysabeau Kolks en diverse in- en externe collega’s. ‘We zijn bezig een nieuwe recruitmentstrategie te implementeren binnen het cluster stadsontwikkeling, waar zo’n 2.000 mensen werken’, vertelt hij. ‘De basis daarvan is optimalisatie van passieve werving: betere proposities, een betere en bredere mix van wervingskanalen, inzet van sociale media en landingspagina’s, en meer optimalisatie op basis van data. Daarnaast zijn we ook bezig met actieve werving: referral en sourcing met behulp van de netwerken van de eigen medewerkers.’

We zijn bezig met een nieuwe recruitmentstrategie binnen dit cluster, waar zo’n 2.000 mensen werken.’

De doelgroepen waar momenteel het meeste behoefte aan is, zijn dus landschapsarchitecten en specialisten grondzaken en gebiedsontwikkeling, zegt hij. ‘Vandaar dat daarvoor speciale campagnes zijn ontwikkeld met bijbehorende landingspagina’s met nieuwe copy, foto- en videomateriaal.’

Zeker 10 tot 15 nieuwe collega’s welkom

In Rotterdam wil men de komende 20 jaar zo’n 50.000 woningen bouwen. Deze collegeperiode – tot 2022 – staan er maar liefst 18.000 gepland, toch gauw 30.000 inwoners. ‘Daarmee zijn diverse projectteams bezig’, aldus Tuik. ‘De expertise van deze doelgroepen is daarin hard nodig. De specialisten grondzaken, die vaak een juridische en/of vastgoedachtergrond hebben, houden zich bezig bijvoorbeeld bezig met uitgifte van grond. Ze onderhandelen ook met projectontwikkelaars en de landschapsarchitecten over de inrichting van de openbare ruimte.’

Deze collegeperiode – tot 2022 – staat de bouw van maar liefst 18.000 woningen gepland.

Hoeveel mensen precies nodig zijn? Dat is lastig te zeggen, zegt hij. ‘Het getal dat we vandaag noemen, is soms morgen alweer achterhaald, maar we kunnen in totaal zeker 10 tot 15 nieuwe collega’s zonder problemen kwijt. Daarnaast is er de afgelopen tijd veel werk uitbesteed en is er capaciteit ingehuurd. Door meer eigen mensen kun je die aantallen ook nog wat verlagen.’

Video net op tijd gemaakt

De video voor de campagne voor de landschapsarchitecten werd net op tijd gemaakt, net voordat het door coronamaatregelen niet meer mogelijk zou zijn. Het is deel van een employer branding-traject, vertelt Tuik, ‘waarbij alle functiegebieden binnen de Gemeente Rotterdam op een nieuwe frisse manier onder de aandacht worden gebracht op onze website. De gemeente heeft soms nog last van een stoffig imago. Vaak is ook niet duidelijk wat we allemaal in en voor Rotterdam doen. Door dit in de breedte van onze functiegebieden meer body te geven positioneren we ons duidelijker en willen we de grote diversiteit aan doelgroepen gerichter aanspreken. Zowel inhoudelijk als qua vormgeving. Op dat traject zijn we met de nieuwe strategie en deze campagnes naadloos aangesloten.’

Er is binnen de gemeente een kernteam geformeerd met de afdelingen Recruitment en Communicatie. ‘Samen met bureau Maximum zijn we aan het werk gegaan. Er is nieuwe content ontwikkeld voor de website en er zijn testimonials gemaakt van collega’s met bijbehorende fotoshoots. De video voor de landschapsarchitecten was inderdaad net op tijd af. Maar die voor de specialisten grondzaken was gepland eind maart. Die heeft door corona helaas nooit plaatsgevonden.’

Kade 179

Wel zijn al eerder vanuit de nieuwe strategie vacatureteksten herschreven, diverse collega’s getraind in LinkedIn-gebruik, leads gegenereerd via open sourcing en deze zijn gescreend met collega’s. Die nieuwe strategie leverde al de eerste resultaten op, vertelt Tuik, maar om meer snelheid te maken is toch nog besloten tot een campagne.

‘Het dynamische en unieke van de stad Rotterdam is ons het USP, daar zetten we op in.’

‘Zo kwam het allemaal mooi samen en hebben we een campagnestrategie ontwikkeld, waarbij eerst landelijk geadverteerd is in massamedia met een groot bereik, zoals NRC en Binnenlands Bestuur. En vervolgens hebben we specifieke online doelgroepencampagnes uitgerold, die nu lopen. Daarbij zijn de bekende kanalen ingezet, zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, en Google. Die waren overigens voor deze werkgever geen standaard.’

Het dynamische en unieke van de stad Rotterdam is daarbij het USP, zegt hij. ‘Daar zetten we dan ook op in. Net als op het maatschappelijk belang dat je dient. Voor de landschapsarchitecten presenteren we ons ook als fictief bureau, ‘Kade 179′, waar je niet aan één project kunt werken, maar aan een hele stad. De naam van dat bureau verwijst naar ons prachtige kantoor de Rotterdam, op de Kop van Zuid, Wilhelminakade 179. Dat vinden we best spannend, maar we verwachten dat het mensen aan het denken zet en ze vervolgens toch met ons het gesprek willen aangaan.’

Juist nu gewoon doorwerven

De coronacrisis gooide natuurlijk best roet in het eten, vertelt Tuik. ‘Zo ging ons kantoor dicht. Iedereen ging thuiswerken. Geplande videoshoots gingen niet door en we hebben ons even afgevraagd of het nog wel zinvol was om door te gaan met werven. Maar de woningnood verdwijnt niet en misschien staan mensen juist nu in deze onzekere tijden wel open voor een gesprek met een betrouwbare werkgever. Dus hebben we besloten gewoon door te gaan. Juist nu. Uiteraard gingen alle voorbereidingen op afstand met MS Teams, Zoom-meetings en veel bellen en mailen. Maar dat geldt voor heel Nederland natuurlijk.’

‘De woningnood verdwijnt niet en misschien staan mensen juist nu wel open voor een betrouwbare werkgever.’

Over het verdere sollicitatieproces was aanvankelijk ‘zeker wat koudwatervrees’, geeft hij toe. ‘Sommige vacaturehouders riepen ook dat alles wel on hold kon, omdat men toch geen gesprekken kon voeren. Maar daarvan hebben we ze gelukkig weten te weerhouden. Sterker nog: gaandeweg werd men steeds enthousiaster over de remote-mogelijkheden. We hebben collega’s daar ook in ondersteund, en doen dat natuurlijk nog. Onboarding is nu wel lastiger. Maar ook daar passen we een mouw aan. Dit zijn voor iedereen uitzonderlijke tijden. De eerste nieuwe collega’s zijn al getekend. En zij zullen zeker niet de laatsten zijn!’

campagne rotterdam

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners