Candidate Experience? Dit is waarom Generatie Z ook een Community Experience verlangt

Jeroen Moerenhout Op 01 februari 2019
Gem. leestijd 3 min 1440x gelezen
Deel dit artikel:
Candidate Experience? Dit is waarom Generatie Z ook een Community Experience verlangt

De focus ligt tegenwoordig op de Candidate Experience, maar generatie Z heeft daar niet genoeg aan. Volgens Jeroen Moerenhout verlangen zij ook naar: een Community Experience.

De komende jaren stroomt een nieuwe generatie werknemers de arbeidsmarkt op: generatie Z, waarvan de leeftijdsdefinitie nogal verschilt per onderzoek. In deze blog ga ik uit van de generatie die is geboren tussen 1996 en 2010. Het zijn jongeren met een duaal karakter. Ze zijn enerzijds individueel ingesteld, maar anderzijds hebben ze ook een groot saamhorigheidsgevoel. ‘Ik’ en ‘wij’ zijn even belangrijk. Hoe ga je nou als recruiter daarmee om?

Lijnrecht tegenover die ouwe meuk

Generatie Z is opgegroeid met de prestatiemaatschappij. Perfectie en het aantal volgers zijn de maatstaf. De opkomst van internet (grenzeloze toegang tot alles wat je maar wil), technologie (vernieuwing, gemak en snelheid) en opgevoed door ouders die hen vrij liet om hun eigen gang te gaan zorgden voor meer zelfbewustzijn en zelfredzaamheid bij de jongeren van nu.

Het wij-gevoel is sterker geworden

Anderzijds groeide generatie Z op in een multiculturele samenleving en maakte deze generatie ook slechtere economische tijden mee (de kredietcrisis). De jongeren van nu leven met continue terrorismedreiging en groeiden op met natuurrampen en klimaatissues. Het wij-gevoel is daardoor sterk geworden. Ze voelen zich wereldverbeteraars die zich steeds meer offline (festivals en andere events) en online (via communities) verenigen om hun zorgen te uiten en hun persoonlijke waarden te delen met gelijkgestemden en zich af te zetten tegen de gevestigde orde.

Ikke, ikke en de rest…

Generatie Z heeft nieuwe waarden ontwikkeld waar bedrijven op moeten inspelen. Ze willen empowered zijn: verantwoordelijkheid krijgen en zelfstandig dingen kunnen ontdekken en doen. Ze zijn door het internet en technologie ook gewend om alles zelf op te lossen. Daarnaast is een goed zelfbeeld en (sociale) invloed door de opkomst van social media een belangrijke waarde voor die generatie om gelukkig te zijn.

..moet ook een graantje meepikken!

Generatie Z is echter niet alleen maar competitiegedreven en gericht op het aantal volgers dat ze hebben. Net zo goed vinden ze samenwerking en de behoeften van anderen belangrijk. Het klinkt misschien gek, maar generatie Z is vrouwelijker. Minder apenrotserig en dus minder hiërarchisch ingesteld. Ze zijn creatiever en meer gericht op intuïtie en gevoel. Ze voelen zich verantwoordelijk voor milieu, (mentale) gezondheid, klimaat en maatschappij. En ze geloven heilig in gelijkheid, eerlijkheid en respect.

Werkgevers met een andere mindset gaan enorm rulen!

Onderzoek van Deloitte toont aan dat bedrijven hierdoor moeten veranderen. Traditionele top-down waarden, gericht op hoe het bedrijf zelf verder kan komen, stoten kandidaten straks alleen maar af. Alleen maar verkoopcijfers stuwen, efficiëntie nastreven en winst genereren zijn waarden waar sigaren in bestuurskamers nog flink op roken, maar waar generatie Z geen hoge pet van op heeft.

Ze houden zich bezig met de vraag: waar wordt de maatschappij beter van?

Waar wordt de maatschappij beter van? Dát houdt ze bezig. Sigaren roken is ongezond. Waarden zoals werk genereren, de wereld verbeteren, nieuwe producten ontwikkelen, het levensonderhoud van mensen verbeteren, het milieu beschermen en mensen ontwikkelen: dáár worden kandidaten straks heel erg blij van!

Oog voor candidate én community experience

In veel artikelen rondom de arbeidsmarkt komt tegenwoordig het buzzword candidate experience terug. De ervaring die is gericht op de kandidaat als ik-persoon: hoe ervaar ik het sollicitatieproces van een potentiële werkgever?

De community experience is het totaal van ervaringen die de community heeft met een potentiële werkgever

Ik voorspel echter de opkomst van een nieuw begrip: community experience, of welke naam je er ook aan wil geven. De community experience gaat over het ‘wij’: het totaal van ervaringen die de community heeft met een potentiële werkgever. Wat doet een werkgever voor die community? Wat zijn haar beloften daarin en hoe maakt ze die waar? Uiteraard bevat het begrip wat dichterlijke vrijheid. Het gaat niet zozeer om het recruitmentproces, maar om het imago als werkgever in de maatschappij.

Generatie Z is en voelt zich een community

Generatie Z heeft oog voor de wereld om zich heen. Deze jongeren zijn continu online en daar gelden de wetten van volgers, likes en communities. Generatie Z is een community en zo voelt ze zich ook. Wat ik vind is belangrijk, maar wat wij vinden is minstens net zo belangrijk.

Zorg voor elkaar: maak dat maar eens kernwaarde in je employer branding-verhaal

Zorg als werkgever dus dat je niet alleen de kandidaat centraal stelt, maar net zo goed zijn of haar familie, vrienden, studiegenoten, collega’s en buren. Maak algehele mentale, fysieke, sociale, culturele, ecologische en economische well being tot een speerpunt van je recruitmentaanpak. Zorg voor elkaar: maak dat maar eens kernwaarde in je employer branding-verhaal.

jeroen moetenhoutDit blog is geschreven door Jeroen Moerenhout, zelfstandig Consultant Arbeidsmarktstrategie bij Leefvermaak, gespecialiseerd in conceptontwikkeling voor recruitment en talentmanagement. Jeroen schrijft en blogt over de toekomst van werk.

Lees meer van Jeroen:

 

Deel dit artikel:

Jeroen Moerenhout

Consultant Arbeidsmarktstrategiebij Leefvermaak
Jeroen Moerenhout is zelfstandig Consultant Arbeidsmarktstrategie bij Leefvermaak en gespecialiseerd in conceptontwikkeling voor Recruitment en Talentmanagement. Jeroen schrijft en blogt over de toekomst van werk.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners