Daar gaat-ie weer: wie is dit jaar de meest invloedrijke recruiter?

De verkiezing voor de meest invloedrijke recruiter van het jaar is weer geopend. Wie wordt de opvolger van mensen als Tamara Rood, Olfertjan Niemeijer en Rob van Elburg? Met dit jaar ook nog een paar primeurs: het is Engelstalig, én er is een Award Event.

Peter Boerman Op 26 november 2019
Gem. leestijd 3 min 1187x gelezen
Deel dit artikel:
Daar gaat-ie weer: wie is dit jaar de meest invloedrijke recruiter?

Het startschot voor de elfde editie van de verkiezing ‘Meest Invloedrijke Recruiter’, ofwel #MIR2019, werd donderdag 21 november gegeven tijdens het Recruitment Tech Event in Amsterdam. Eerst volgt een nominatieronde, vanaf 20 december kunnen we allemaal onze stem op deze genomineerden uitbrengen.

‘De categorie Recruitment Marketing is toegevoegd aan de verkiezing.’

‘De verkiezingen zijn in de basis niet veranderd’, aldus Bas Westland, initiatiefnemer en organisator. ‘Het grote verschil met vorig jaar is dat dit jaar een categorie erbij is gekomen. Naast de categorieën Agency, Corporate, Interim en Talent, hebben we nu ook de categorie Recruitment Marketing toegevoegd aan de verkiezing. Mensen in die categorie kunnen dit jaar dus ook door vakgenoten, collega’s, klanten en kandidaten genomineerd worden.’

De tijdlijn van #MIR2019

  • 21 november 2019 – 19 december 2019 middernacht: Nominatieronde
  • 9 december 2019: Training voor genomineerden door Cammio en Talmark bij WeAreKeen
  • 20 december 2019: Start van de campagne door genomineerden
  • 20 december 2019 – 29 januari 2020: Stemronde voor publieksprijs
  • 16 januari 2020 middernacht: Deadline voor de genomineerden voor het insturen van de antwoorden op de videovragen
  • 17 januari 2020 – 29 januari 2020: Beoordeling videovragen door de jury en juryberaad
  • 31 januari 2020: Award Event met bekendmaking van de winnaars

Je moet jezelf presenteren

‘Om tot de Meest Invloedrijke Recruiter van 2019 verkozen te worden, moet je wel wat in huis hebben’, stelt Westland. ‘Je moet sowieso kennis van recruitmentzaken hebben, maar je moet ook jezelf kunnen presenteren en een campagne kunnen voeren. Daar helpen we de genomineerden dan ook mee.’

‘Je moet kennis van recruitment hebben, maar ook jezelf kunnen presenteren en een campagne kunnen voeren.’

In de middag van 9 december wordt bij WeAreKeen in Amsterdam een trainingsmiddag voor de genomineerden georganiseerd. Die middag biedt videointerviewplatform Cammio onder meer aan alle genomineerden een training, waarin ze tips & tricks krijgen om zich zo goed mogelijk te presenteren bij het beantwoorden van de vragen op hun videoplatform. Talmark, specialist op het gebied van employer branding, wervingscampagnes en werkenbij-sites, verzorgt op dezelfde middag een training ‘Campagne voeren’. Met deze training krijgen de genomineerden handvatten om alles uit hun campagne te halen voor het binnenhalen van de publieksprijs.

Vakjury beoordeelt 5 vragen

De genomineerden geven via een video antwoord op 5 specifieke recruitmentvragen. Op basis van de antwoorden kiest de vakjury dan de winnaar van de juryprijs. De vakjury bestaat dit jaar uit Gusta Timmermans, Ronald van Driel, Marco Hendrikse en Monique de Jong (de Meest Invloedrijke Recruiter van 2018).

‘Elk jaar proberen we bij de verkiezing een schepje erbovenop te doen.’

Dit jaar wordt voor het eerst ook een speciaal Award Event rondom de verkiezing georganiseerd. Dat evenement vindt plaats op vrijdag 31 januari 2020 in het koetshuis van Huize Frankendael. ‘Elk jaar proberen we bij de verkiezing een schepje erbovenop te doen’, aldus Westland. En een goed evenement hoort daar wat hem betreft bij. ‘Maar we houden het wel klein en intiem. Alleen voor genomineerden, winnaars uit voorgaande jaren en onze zes sponsoren. Invite only dus.’

Helemaal tweetalig

Andere noviteit is dat de verkiezing dit jaar helemaal tweetalig is. ‘We hebben in Nederland een grote Engelstalige recruitment community’, verklaart Westland. ‘Door de verkiezing tweetalig in te steken, geven we deze grote groep ook toegang tot de verkiezing.’

‘Door de verkiezing tweetalig in te steken, geven we een grote groep ook toegang tot de verkiezing.’

De verkiezing van Meest Invloedrijke Recruiter van het jaar wordt dit jaar mogelijk gemaakt door de videorecruitment-experts van Cammio, trainingsbureau WeAreKeen (voor de categorie Talent), Carerix (voor de categorie Agency), Compagnon (categorie Interim Recruiter), bemiddelaar Independent Recruiters en Talmark (categorie Recruitment Marketing). Eerdere winnaars van de titel Meest Invloedrijke Recruiter waren Monique de Jong (juryprijs, 2018), Michelle Thijssen (publieksprijs, 2018), Tamara Rood (juryprijs, 2017), Caspar Kipp (publieksprijs, 2017), Joris van den Beuken (2016), Koos Wurzer (2015), Rob van Elburg (2014), Britt van Capelleveen (2013), Nicole van Thoor (2012), Wesley Hendriks (2011), Kay Goedhardt (2010) en Roos van Vugt (2009).

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners