Home Interview Datagedreven recruitment gaat ‘volgende fase’ in met miljoeneninvestering voor Harver

Datagedreven recruitment gaat ‘volgende fase’ in met miljoeneninvestering voor Harver

1.012 keer
0
harver talentpitch investering

De belofte van een meer datagedreven (pre)selectieproces komt nu echt in een stroomversnelling. Het Amsterdamse Harver meldt vandaag een investering van ruim 7 miljoen euro om hun TalentPitch wereldwijd uit te rollen.

Het bedrag van in totaal 8,1 miljoen dollar is afkomstig van Insight Venture partners, een van de grootste VC-investeerders in de wereld. Met deze investering erbij heeft Harver in totaal al meer dan 10 miljoen euro binnengehaald in zijn nog jonge bestaan. Maar de ambities zijn dan ook groot, zegt ceo Barend Raaff. ‘We willen ervoor zorgen dat ieder bedrijf in de wereld meer datagedreven selectiebeslissingen kan maken.’

Bekend van de TalentPitch

HR-technologiebedrijf Harver geniet in Nederland bekendheid van de TalentPitch, een ‘gegamificeerd’ recruitmentproces voor callcentermedewerkers, waarmee het bedrijf in 2014 bij Arvato zijn debuut maakte. Die TalentPitch bleek al snel een groot succes. Inmiddels is er dan ook veel gebeurd. Zo kwamen er ook speciale (pre)selectietests bij voor retail- en hospitality-werkgevers, zoals Rituals, Zeeman en Booking.com, en werden kantoren geopend in Londen en Colombo.

barend raaff ceo harverNu ook in New York

Met de investering die vandaag bekend wordt gemaakt, komt daar nog een kantoor bij: in New York. In Amerika liggen dan ook ongekende mogelijkheden, denkt Raaff. ‘Wij willen onze tool gaan aanbieden als Software-as-a-service. Daardoor kunnen ook kleinere bedrijven ervan profiteren. Tot nog toe was het zo dat je best wel wat volume moest hebben om hiervan profijt te kunnen hebben. Maar nu willen we dat kleinere bedrijven ook gebruik kunnen maken van de data die we bij de grotere bedrijven verzamelen.’

De ‘performance feedback loop’

Op dit moment selecteert Harver sollicitanten in 42 talen voor klanten in 13 landen. Klanten variëren van Zappos en Netflix tot Vodafone, Randstad en Albert Heijn. Wat Harver uniek maakt, aldus Raaff, is de zogeheten ‘performance feedback loop‘. Van alle mensen die zijn aangenomen, worden de prestaties bijgehouden, na 3, 6 en 9 maanden en zo verder. Op basis van die data leert het systeem steeds beter voorspellen waarop het in de selectiefase moet letten. Daardoor kan het verloop van werknemers tot wel 63 procent verminderen. Het bedrijf ontwikkelt daarom nu ook tools voor bedrijven om die prestaties makkelijker bij te kunnen houden.

Richting de AI-recruiter

‘Onze rol gaat steeds meer richting die van AI-recruiter’, zegt Raaff. Oftewel: de recruiter die leert van zijn fouten, en op basis van data steeds slimmere beslissingen neemt. Ieder bedrijf kan daarbij in het systeem overigens nog wel zijn eigen voorkeuren aangeven. ‘Letterlijk met sliders kun je bepaalde kenmerken belangrijker of juist minder belangrijk maken, al naar gelang het belang dat jij als bedrijf zelf aan zo’n kenmerk hecht.’

harver talentpitch

85% werkzoekenden geeft hoogste waardering

Met de software van Harver kunnen bedrijven momenteel een specifieke functie matchen met de vaardigheden en persoonlijkheid van een kandidaat. Tegelijkertijd kan die kandidaat door real-life situatietests en games zelf bepalen of een baan bij hem of haar past. Zo leert hij of zij het bedrijf kennen, terwijl het platform berekent in hoeverre de match succes gaat opleveren. Ook werkzoekenden waarderen dit, zegt Raaff. Het systeem behandelt iedereen gelijk en biedt kandidaten inzicht in de reden van afwijzing. Meer dan 85 procent van de werkzoekenden geeft TalentPitch dan ook de hoogst mogelijke waardering.

Tot in de sourcingfase aan toe

Door het selectieproces te ‘ver-Saas-sen’, zoals Raaff het noemt, kan ieder bedrijf eenvoudig online (delen van) dat proces automatiseren, via verschillende modules. Dat gaat ver, tot in de sourcingfase aan toe, zegt hij. ‘Nu optimaliseert een recruiter zijn mediabestedingen bijvoorbeeld nog vaak op het aantal sollicitanten dat binnenkomt. Maar het aantal zegt niets over de kwaliteit. Wij willen onze data zo gebruiken, dat als via Facebook een sollicitant binnenkomt, we meteen weten hoe goed die kandidaat matcht met het gevraagde profiel. Dan kun je daarop sturen, en niet alleen op: het is een sollicitant.’

‘De juiste mensen op de juiste plek’

De eerste experimenten met deze technieken zijn al gedraaid, zegt Raaff. Over zes weken wil hij het bij een aantal klanten uitrollen. ‘En aan het eind van het jaar moet het voor elk bedrijf online beschikbaar zijn.’ Ook moeten tegen die tijd voor veel meer branches (pre)selectie-tools beschikbaar zijn, op basis van prestatiedata. Zo hoopt Raaff steeds dichter te komen bij wat hij ‘de essentie’ van zijn bedrijf noemt: ‘De juiste mensen op de juiste plek krijgen’.

harver talentpitch office

Het Harver-kantoor in Amsterdam

De chirurg moet zelf beslissen

Niet dat die data de recruiter overbodig maken, haast hij zich te zeggen. ‘Hoe meer data, hoe beter onze adviezen worden. Maar het blijft nog steeds decision support, de werkgever moet natuurlijk altijd zelf de uiteindelijke keuze maken. Ik vergelijk het wel eens met een chirurg. Die had vroeger alleen een röntgenfoto, nu een MRI-scan. Dat is ongelooflijk veel betere informatie. Maar de chirurg moet nog steeds zelf beslissen wat ermee te doen.’

Makkelijker roepen dan doen

Een recruiter leunt nu meestal nog heel erg op het CV en het sollicitatiegesprek. ‘Dat moet beter en slimmer kunnen’, zegt hij, en dat is dan ook de grondgedachte van zijn bedrijf. Hij is niet de enige die in die markt actief is, dat ziet hij ook. ‘Het is een interessant domein. Veel bedrijven maken deze beweging naar meer datagedreven selectie. Maar als het gaat om de start-ups die daaraan willen bijdragen, dan zie ik wel: het is makkelijker om het te roepen dan om het ook echt te doen. Ik ben blij dat wij nu ook de kans krijgen het weer naar een hoger niveau te brengen.’

Lees ook

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here