De 3 grote uitdagingen waar recruitment bij Aegon mee te maken heeft

‘Waarom zou een developer voor Aegon willen werken als hij ook bij Amazon aan de slag kan?’ Het is een van de uitdagingen waarmee Dave Heilbron (hoofd TA) zichzelf geconfronteerd ziet. Hoe gaat hij daarmee om?

Peter Boerman Op 10 juni 2021 Gem. leestijd 3 min178x gelezen
Deel dit artikel:
De 3 grote uitdagingen waar recruitment bij Aegon mee te maken heeft

Zoals alle organisaties in de financiële sector is ook Aegon flink verwikkeld in de war for talent. De financiële experts die de verzekeraar nodig heeft, zijn zeer schaars en voor IT-talent concurreert het met de tech-industrie. Een lastige opgave, maar Dave Heilbron, Head of Talent Acquisition bij Aegon in Nederland, gaat deze strijd wel liever aan met zijn eigen team van zeer gespecialiseerde recruiters dan dat hij dit werk overdraagt ​​aan een outsourcingpartner.

‘Als je perspectief als recruiter te breed is, kom je niet in contact met wie wij zoeken.’

Dat is een bewuste keuze, zegt hij. Juíst omdat gespecialiseerd talent vinden zo moeilijk is. ‘Als je marketingexperts of accountmanagers zoekt, kun je dat uitbesteden. Maar in het IT-domein of risicodomein heb je die kennis echt in huis nodig. Of neem actuarissen. Als je actuarissen voor een verzekeringsmaatschappij zoekt, heb je zowel kennis van de markt nodig als van ontwikkelingen in de regelgeving. Als je perspectief als recruiter dan te breed is, kom je niet in contact met de actuarissen die wij zoeken. En daar gaat het uiteindelijk om.’

werken bij aegon
Beeld van de werkenbij-site van Aegon

Op nummer 1: diversiteit

Aegon ziet zichzelf geconfronteerd met drie grote problemen als het gaat om werving, zegt Heilbron. ‘Nummer één is: diversiteit. We zijn de genderverhouding aan het veranderen en proberen zowel mensen met verschillende achtergronden als mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te trekken. Nummer twee is: het aantrekken van gespecialiseerd talent. Aan de ene kant heeft dat te maken met regelgeving, aan de andere kant met technologie. Nummer drie: de productiviteit van ons team. We moeten meer doen, sneller en tegen lagere kosten, terwijl we tegelijkertijd een business partner moeten zijn.’

‘Je moet je afvragen of in Leeuwarden voldoende relatiemanagers te vinden zijn.’

Dave Heilbron

Dat business partner zijn betekent volgens Heilbron dat recruitment steeds meer inzichten moet bieden die de strategische besluitvorming bij Aegon kunnen beïnvloeden. Een voorbeeld? ‘Ons hypotheekbedrijf is nu gevestigd in Leeuwarden’, zegt Heilbron. ‘De vraag is of onze toekomstige relatiemanagers daar ook te vinden zijn. Het blijkt dat deze mensen ofwel in het oosten van het land wonen ofwel in de Randstad. Je moet jezelf dan afvragen of het strategisch verantwoord is om te blijven waar je bent, of dat het beter is om te verhuizen. Dat soort gesprekken voeren we met de business.’

Recruiters als categoriemanagers

Om de doelen te kunnen halen verwacht Heilbron dat de mensen in zijn TA-team zich steeds meer specialiseren. Zelf heeft hij bijvoorbeeld ruime ervaring in finance en risk. Anderen zijn gespecialiseerd in bijvoorbeeld het zoeken naar juridisch talent of IT-talent. ‘Ik zie ons als categoriemanagers, vergelijkbaar met de foodretail. Ik wil dat we veel gerichter marketing gaan doen om zowel de pull als de push in het aantrekken van talent te realiseren. Gespecialiseerde kennis van de branche is erg belangrijk en ook om op de hoogte te blijven van de trends in het TA-vak.’

‘Aegon is steeds meer een IT-bedrijf, dus IT-talent aantrekken is van cruciaal belang.’

Als het om IT-talent gaat, moet Aegon concurreren met de grote namen in tech. Een hele opgave, aldus Heilbron, die zowel Canadees als Nederlands is. ‘Waarom zou een softwareontwikkelaar voor Aegon willen werken als hij of zij ook voor Amazon of Zalando kan werken? We denken heel hard na hoe we de markt moeten aanpakken om ervoor te zorgen dat mensen met dat soort profielen naar ons toe komen. Aegon is steeds meer een IT-bedrijf, dus dit is van cruciaal belang. Mijn team werkt heel hard om de beste talenten van de wereld op de wereldmarkt te vinden en aan te trekken. We leren en verbeteren elke dag.’

Meer weten over de RPO-markt?

Dit interview maakt deel uit van een reeks interviews die verslaggever Djaja Ottenhof onlangs maakte over de waarde van de RPO-markt in Europa in 2021. Schrijf je in voor de (Engelstalige) ToTalent-nieuwsbrief en ontvang de volledige whitepaper ‘The Value of RPO in Europe 2021: How RPO expands in an emerging market’. Of download hem hier:

Meer weten over Aegon?

Aegon is ook een van de werkgevers die present is op De Virtuele Banenbeurs, die op 28 juni 2021 voor het eerst wordt gehouden. Meer weten? Neem dan contact op met de organisatie.

virtuele banenbeurs

Tags:
Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS