De 4 grootste trends in recruitment volgens Greg Savage

De meeste bekende recruitmentgoeroes komen uit de VS. Maar in Greg Savage heeft ook Australië zo’n wereldwijd bekende expert. Wat ziet hij momenteel als de 4 grootste trends in het vakgebied?

Peter Boerman Op 07 maart 2022
Gem. leestijd 5 min 632x gelezen
Deel dit artikel:
De 4 grootste trends in recruitment volgens Greg Savage

Greg Savage is waarschijnlijk de bekendste recruiter from down under. Als auteur van het boek The Savage Truth en van nog veel, heel veel meer, is hij al 40 jaar bezig in het vak. In november 2018 werd de geboren Zuid-Afrikaan nog verkozen tot een van LinkedIn’s ‘Top Voices’, als 1 van de 342, onder de ruim 550 miljoen leden die het platform toen al had. Kortom: iemand die je wel om een recruitmentboodschap kunt sturen.

Tussen april en juni 2020 verloor 36% van de recruiters in Australië zijn baan.

Recent deed hij samen met start-up Longlist.io, een chrome-extensie die recruiters helpt met sourcen, en met de Britse webcast-expert Louise Triance onderzoek naar de grootste trends in het vakgebied. Uit het rapport dat ze daarover samen schreven bleek bijvoorbeeld dat in april, mei en juni van 2020 zo’n 36% van alle recruiters in Australië zijn baan verloor, maar dat die schade nu alweer meer is dan gecompenseerd. Welke trends vallen hen nog meer op?

greg savage trends

#1. Hybride is here to stay

Misschien niet de meest verrassende constatering, maar hybride werken is here to stay, stellen de 3 auteurs. ‘De veranderingen die geen enkele recruitmentgoeroe had voorspeld voor de komende 7 tot 14 jaar, is tijdens de pandemie in 2 jaar werkelijkheid geworden’, aldus Abhishek Kathpal, 1 van de 3 oprichters van Longlist.io. ‘En de grootste verspilling van ons allemaal zal zijn om post-covid terug te keren naar de recruitmentwereld van weleer, en te gaan doen wat je altijd al hebt gedaan. Wat een misdaad zou dat zijn. Wat een gemiste kans.’

Als werkgevers geen flexmogelijkheden bieden, kunnen ze niet het beste talent aantrekken.

Als werkgevers geen flexmogelijkheden bieden, zullen ze niet in staat zijn het beste talent aan te trekken en te behouden, zo is hun overtuiging. Enkele jaren voor de pandemie losbarstte bleek al dat 87% van de werknemers graag flexibel wilde werken, maar dat dit slechts kon in 15% van de aangeboden functies. Maar dat is nu veranderd, aldus Savage. ‘Veel kandidaten verwachten gewoon niet anders meer dan dat die mogelijkheid er is. In plaats van ertegen te vechten, waarom zou je het niet omarmen en gebruiken in je voordeel?’

#2. Automatisering to the max

Nog zo’n niet héél verrassende constatering, maar ook dit rapport verwacht automatisering to the max in recruitment. Alhoewel ook Savage toegeeft dat er tot nu toe eigenlijk maar weinig échte A.I. en machine learning in het vakgebied te vinden is, denkt hij dat het de komende jaren wel staat te gebeuren. ‘Vraag kandidaten met wie ze liever spreken: een recruiter of een chatbot? Dan antwoordt nu al een meerderheid: met een chatbot. Die antwoordt namelijk ook gewoon op zaterdagmiddag. En het scheelt je recruiter uren aan werk.’

‘Kleine delen van je proces automatiseren kan al veel tijd vrij spelen.’

Je hoeft zelfs geen sophisticated A.I. te hebben om in automatisering het verschil te maken, stelt hij. ‘Kleine delen van je proces automatiseren kan al genoeg tijd vrij spelen om met kandidaten en klanten te praten, en dat is precies waar je als recruiter het verschil kunt maken.’ Wel waarschuwt hij: automatiseer alleen dingen die machines beter kunnen doen dan mensen. En ook alleen die dingen die zorgen voor een bétere candidate experience. Anders kun je de automatisering net zo goed overslaan, adviseert hij.

trends greg savage

Onderdelen waar hij veel van automatisering verwacht zijn onder meer sourcing (‘iedereen is online te vinden’), matching (‘cv’s en profielen zijn makkelijk te parsen en op elkaar te leggen’) en eerste screening en longlisting (‘dat kunnen robots beter en in elk geval sneller dan mensen’). Ook in het plaatsen van vacatures kunnen robots hun nut bewijzen, zegt hij. ‘Maar robots vinden hooguit profielen, recruiters weten hoe om te gaan met mensen. Daar blijven ze hun waarde kunnen toevoegen.’

#3. Het functieprofiel voorbij

De tijden zijn voorbij dat mensen een rechtlijning loopbaanpad hadden, waarbij zij in hun hele leven hooguit binnen één branche van baan konden wisselen. Tegenwoordig kan iedereen met elke achtergrond werken vanuit elke plek in de wereld. Expertise is slechts een kwestie van tijd en commitment geworden, in deze online tijden. Een functiebeschrijving? Dat past in deze huidige tijd niet meer, aldus Savage. Net zo min als een traditioneel cv. Een functieprofiel zal veel meer op de ideale kandidaat moeten worden toegeschreven, zegt hij. Wat heeft de baan hem of haar precies te bieden?

Een functieprofiel zal steeds meer op de ideale kandidaat moeten worden toegeschreven.

Recruiters zullen volgens hem ook meer adviseurs van kandidaten worden. Aan de hand van data zullen ze de kandidaat moeten coachen, zegt hij. Ze moeten luisteren, vragen stellen, invloed uitoefenen, adviseren en consulteren. ‘Elke recruiter die de krapte de schuld geeft van achterblijvende resultaten misleidt zichzelf. De enige schaarste aan vaardigheden die belangrijk is, is de schaarste aan goede adviserende recruitmentskills. De schaarste is juist een kans voor ons recruiters om onze meerwaarde te laten zien! Als je je maar weet te verbinden met de kandidaten.’

#4. Personal branding via social

De vierde megatrend die Greg Savage schetst is ‘social‘. Want daar is waar een groot deel van de communicatie met zowel klant als kandidaat tegenwoordig plaatsvindt. En volgens hem is het dan ook nodig dat recruiters er meer aan gaan doen om daar hun persoonlijke branding op te bouwen. ‘Wat onderscheidt je nou echt van de meute aan recruitmentbureaus die in de rest van de markt te vinden zijn?’

‘Wat onderscheidt je nou echt van de meute aan recruiters in de rest van de markt?’

‘De recruiter van tegenwoordig moet beseffen dat je “merk” cruciaal is;”, aldus Savage. ‘En de slimme recruiter weet hoe dat merk te versterken via persoonlijke digitale marketing. Dat vraagt geduld en vasthoudendheid.’ En goede content, zegt hij. ‘Goede content is een kans om op te vallen tussen alle andere grijze en beige recruiters. Denk altijd eerst: wat kan ik geven, voordat je denkt: wat kan ik halen? Deel kennis, ideeën, kennissen en tips. Een merk bouwen is hard werken. Maar uiteindelijk zal het altijd renderen.’

powered by Crowdcast
Zoals auteurs Kathpal en Traince recent deden in een podcast over recruitment. En zoals Savage natuurlijk zelf ook al jaren doet, via bijvoorbeeld zijn blogs, zijn academie, zijn YouTube-kanaal en zijn webinars en online training. Het helpt ook om verbinding met de kandidaten te maken, zeggen ze. En dat is uiteindelijk waar het volgens hen allemaal om te doen zou moeten zijn.

Meer trends?

Meer weten over de huidige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt? Wat zijn de laatste nieuwtjes en waarmee behaal je meteen een aantal quick wins? Je leert het op 23 maart tijdens het seminar Arbeidsmarkttrends 2022-2026 van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.

Meteen inschrijven

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners