De 5 toptrends in flexwerk – en hoe recruiters daarvan profiteren

Peter Boerman Op 04 november 2014
Gem. leestijd 4 min 3836x gelezen
Deel dit artikel:
De 5 toptrends in flexwerk – en hoe recruiters daarvan profiteren

Recruiters zouden veel meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor de toenemende stroom flexwerkers. Dat zegt Rob de Laat, directeur van Staffing Management Services en spreker op De Wereld Werft

De Laat is ook bekend van het boek Professioneel inhuren van flexibele arbeid. Hij ziet vijf trends op het gebied van flexwerk.

Trend 1. Van ziek-en-piek naar motor van concurrentiekracht

Het aantal flexibele arbeidskrachten neemt sterk toe. Volgens de meest recente CBS-cijfers waren er in 2012 al 1.045.000 flexibel in te zetten arbeidskrachten. Dat betekent dat 1 op de 7 werkende Nederlanders flexibel inzetbaar is. Het is niet ondenkbaar dat het aantal flexwerkers op een bepaald moment groter is dan het aantal mensen in vaste dienst. Organisaties veranderen hierdoor van karakter. Organizations will still be critically important, but as organizers, not as employers’, voorspelt managementdenker Charles Handy. ‘Ik denk dat de staande organisatie beperkt zal worden tot het operationele deel waarbij automatisering een grote rol speelt. De flexschil zal een belangrijke rol spelen bij alle toekomstgerichte activiteiten, zoals productontwikkeling, strategievorming en marketing. Deze activiteiten zullen steeds meer in projectvorm plaatsvinden en de flexschil zal voor het overgrote deel bestaan uit zzp’ers en gedetacheerden met een HBO+ opleiding’, aldus De Laat.

Trend 2. De flexwerker als bedrijvendokter

De levensduur van bedrijven wordt steeds korter. De gemiddelde levensduur van een groot bedrijf is nu ongeveer 18 jaar en dat wordt eerder korter dan langer. Door voortdurende innovatie kan een bedrijf haar levensduur verlengen, aldus De Laat. ‘Daarvoor nemen grote bedrijven of kleinere, innovatieve collega’s over, of ….ze schakelen externe arbeidskrachten in met nieuwe, frisse ideeën. Ook daarom zal de flexschil dikker en belangrijker worden.’

Trend 3. Werving wordt relatiegericht en pro-actief

In de moderne netwerkeconomie wordt het steeds effectiever om nieuwe medewerkers te werven via, bijvoorbeeld, de eigen medewerkers, zegt De Laat. ‘Door opkomst van digitale communities wordt het makkelijker om relaties aan te gaan met potentiële medewerkers. Werven wordt relatiegericht (wat kan ik voor jou als werkgever betekenen?) in plaats van transactiegericht (ik heb een vacature, heb je belangstelling?). Recruiters worden community-managers, die communities onderhouden per vakgebied. Direct sourcing zal meer gebeuren door het met gebruik van geavanceerde software zoeken naar kandidaten in plaats van het posten van vacatures op jobboards en andere passieve media.’

Trend 4. Bedrijfscultuur wordt het geheime wapen in de grote talentenjacht

Echt talent heeft kennis en vaardigheden die de organisatie direct helpen om businessdoelen te bereiken. Dat soort talent is altijd schaars, zegt De Laat. ‘De jongste generatie talenten heeft een andere kijk op werk. Ze zijn wars van hiërarchie en processen. Echt talent kiest de organisatie uit en niet andersom. Wat heb je te bieden? En dan bedoelen wij niet zozeer de arbeidsvoorwaarden, maar heb je wel een aantrekkelijke cultuur?’

Trend 5. Jobmarketing wordt doelgerichter dankzij zzp-profielen

De groei van het aantal flexwerkers in Nederland is vooral te danken aan het toenamende aantal zzp’ers. Nu zijn er significante verschillen qua beweegredenen binnen die groep flexibele arbeidskrachten: van mensen die balans zoeken tot zzp’ers die hun eigen ontwikkeling voorop stellen, van flexkrachten die pragmatisch elke klus aangaan, tot de zzp’er die heel selectief te werk gaat.

Creative Company Conference 2011

Hoofdrol voor recruiters

Deze trends wijzen volgens De Laat alle in dezelfde richting: organisaties zullen (nog) meer van flexwerk gebruik maken, ook voor strategische activiteiten. En volgens hem zijn recruiters ‘de aangewezen partij  om de verantwoordelijkheid voor die groep te nemen.’ Waarom? ‘Omdat zij sowieso verantwoordelijk zijn voor het binnenhalen van de medewerker die het beste past bij de behoefte van de interne klant. Door internet is het werven van vast personeel al sterk veranderd. Zakendoen zonder intermediair is steeds beter mogelijk. Talent haal je binnen door het te herkennen en te verleiden. Dat zijn uiteraard ook de vaardigheden die nodig zijn voor het aantrekken van extern talent. HR, en met name de recruiter, is daarom de aangewezen partij om de voortrekkersrol te nemen bij de professionalisering van de externe inhuur.’

Professioneel inhuren

Maar verantwoordelijkheid nemen alleen is volgens hem niet genoeg. ‘De tweede stap is de inhuur professioneel te doen plaatsvinden.’ En professioneel inhuren betekent volgens hem dan het zodanig organiseren van het inhuurproces dat de inlenende organisatie:

  • de beste kandidaat selecteert, tegen de beste prijs, onder de beste voorwaarden en zonder onbekende risico’s;
  • het administratieve proces van contractbeheer, dossierbeheer, urenregistratie en facturatie foutloos plaatsvindt;
  • een relatie aangaat met de flexwerker om de eigen flexibele schil te versterken;
  • alleen leveranciers inschakelt die toegevoegde waarde leveren.

Historische kans

De professionalisering van de inhuur van flexwerk biedt een historische kans voor HR en recruitment om nog meer toegevoegde waarde te leveren, zegt De Laat. ‘Een aanzienlijk groter aanbod van flexwerkers komt binnen handbereik, waardoor de kans op de juiste persoon op de juiste plek toeneemt. Dit betere aanbod komt ook nog eens tegen lagere prijzen beschikbaar, omdat er steeds vaker rechtstreeks zaken met de kandidaat gedaan wordt. En, door greep op de inhuur door een strak proces verklein je de risico’s bij inhuur. Kortom: recruiters hebben een prachtige kans de spil in alle instroom te worden, de business wezenlijk te ontzorgen en de risico’s te verkleinen. Het mooie is dat hier ook nog eens een ijzersterke businesscase voor is. In de praktijk blijkt namelijk dat je door professioneel in te huren 10 tot 30 procent kunt besparen op de kosten van flexwerk. Zo’n goed proces hoeft niet veel te kosten: de inrichtingskosten van een volledig gereguleerd proces zijn slechts een half procent van het jaarlijkse inhuurvolume.’


rob de laat dusRob de Laat

Rob de Laat is directeur van Staffing Management Services, specialist op het gebied van de organisatie van (flexibele) arbeid en coauteur van ‘Professioneel Inhuren van Flexibele Arbeid. Mensen, Markt, Mechanismen’. Hij spreekt op De Wereld Werft over professioneel inhuren. Inschrijven kan hier.

Of lees hier alvast het hele paper (dat hij samen schreef met Han Mesters) waarop dit artikel is gebaseerd: HR inspiratiediner ABN AMRO Paper.

Foto boven en foto midden via Flickr.com

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners