De 7 zonden van recruitment, deel 4: Halo- en Horn-effect

Peter Boerman Op 24 juli 2015 Gem. leestijd 2 min4106x gelezen
Deel dit artikel:
De 7 zonden van recruitment, deel 4: Halo- en Horn-effect

De wereld van werving en selectie zit vol met vooroordelen en vertekeningen. In deze zomerserie komen de 7 grootste zonden van recruiters aan bod – en hoe ze te voorkomen.

Het ‘halo-effect‘ is een verschijnsel, waarbij de selecteur één kwaliteit ziet, en vervolgens denkt dat ook andere kwaliteiten wel aanwezig zijn. Zo werd in 1975 al aangetoond dat fysiek aantrekkelijke personen intelligenter worden ingeschat. Ook het tegenovergestelde is mogelijk: het zogeheten ‘horn-effect’.

De eerste indruk

Het is naar verluidt een van de meest voorkomende ‘biases’ of vertekeningen in de wereld van werving en selectie. Ook het fenomeen van ‘de eerste indruk’ heeft hiermee te maken. De kandidaat die een goede eerste indruk maakt, wordt daarna doorgaans welwillender benaderd dan andere kandidaten.

Confirmation bias

Een andere term die met min of meer hetzelfde fenomeen te maken heeft is ‘confirmation bias’, oftewel: de voorkeur voor bevestiging. Hiermee wordt de neiging bedoeld enerzijds te letten op wat de eigen overtuiging bevestigt en anderzijds te negeren wat die overtuiging tegenspreekt. Eigenlijk komen alle vooroordelen, stereotypes en onbewuste discriminatie voort uit dit fenomeen.

Referentiecheck

We mogen bijvoorbeeld denken dat we een referentiecheck doen om zeker te weten dat we met een goede kandidaat te maken hebben, in de praktijk betekent zo’n check meestal heel weinig: de kandidaat die al door de selectie gekomen is, moet het wel heel bont gemaakt hebben om bij een referentiecheck alsnog af te vallen.

Oplossing: bewustwording en de zogeheten ‘multi-track’-aanpak, waarbij drie gelijkwaardige kandidaten worden gecheckt, zodat je niet een wel-of-niet-aannemen-beslissing krijgt, maar een beslissing wie van de drie de beste kandidaat is.

Alle 7 afleveringen:

 

 

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS