Gem. leestijd 3 min  2404x gelezen

Zo beleeft een 16-jarige puber zijn ‘candidate experience’

Zo beleeft een 16-jarige puber zijn ‘candidate experience’

Recruitment verandert met de dag, maar ook het zoekgedrag van de kandidaat. Kijk maar eens goed hoe een 16-jarige zich oriënteert, adviseert Martijn Smit.

Ik heb ooit voor een baas gewerkt die te dom was om te poepen. Tegen een HR-directeur in het gevangeniswezen zei hij: ‘Hoe lang werkt u al in de penetreerwereld?’ en gedurende het hele gesprek bleef hij dit zeggen. Eén ding heb ik echter wel van hem geleerd. Dat was bij de geboorte van mijn zoon. Toen hij op kraambezoek kwam zei hij: ‘Martijn, kinderen zijn een dagelijkse bron van inspiratie’.

Mijn grote trots en stamhouder van de familie

Die baby van toen is nu een 16-jarige puber. Uiteraard mijn grote trots en stamhouder van de familie Smit. Merlijn is alles wat je van een 16-jarige puber kunt verwachten. Hij denkt dat Axe een vervanging voor douchen kan zijn. Dumpert is de enige vorm waarin hij nieuws tot zich neemt. Snoeppapiertjes gooi je op de grond in plaats van in de vuilnisbak. Hij gamet, leeft mobiel en waarom zou je typen als je ook tegen je apparatuur kunt praten? Mijn zoon is de posterboy voor gebruik van voice.

Hij wil ‘iets met techniek’ doen…

Merlijn is nu in de fase dat hij moet gaan nadenken over werk voor nu en in de toekomst. Tegenwoordig moeten kinderen van 12 eigenlijk al bedenken wat zij voor de rest van hun leven willen doen, ik ben 43 en weet het nog steeds niet. Merlijn zit op de techno-mavo en weet één ding zeker: hij wil iets met techniek doen. Hij wil eigenlijk later bij Thom van ’t Hullenaar gaan werken of bij Dave Vervoord. Nou is eerlijk gezegd de keuze om bij ome Dave te werken vooral gebaseerd op het feit dat hij dan op de fiets naar zijn werk kan…

kinderen van 12 moeten al bedenken wat zij voor de rest van hun leven willen doen, ik ben 43 en weet het nog steeds niet

‘Ik zou ook wel militair willen worden’

Laatst zei hij tegen mij: ‘ik zou ook wel militair willen worden’. Zijn stiefpa Marcel is oud-marinier en dacht dat een Defensie-loopbaan wel een mooie carrière voor mijn zoon zou zijn. Waarop ik zei: ‘Dan moet jij je daar maar eens in verdiepen…’ Hij pakte vervolgens de iPad, ging naar YouTube, gebruikte de spraakfunctie en zei tegen dit digitale wonder: “Werken bij Defensie”. Binnen enkele seconden werden er stoere beelden van onze helden in het groen getoond. Toen mijn zoon hoorde dat hij 10 kilometer moest kunnen hardlopen haakte hij echter af.

Wat wij als recruiters nog wel eens vergeten…

Ik was verwonderd hoe hij zijn zoektocht naar werk inzette. Anderzijds zijn wij vanuit AdverOnline nu voor een fastfoodketen bezig met een campagne volledig gebaseerd op Instagram Stories. Ik wil maar zeggen: recruitment verandert met de dag, maar ook het zoekgedrag van de kandidaten. Iets wat wij nog wel eens vergeten als recruiters…

Ik wil maar zeggen: recruitment verandert met de dag, maar ook het zoekgedrag van de kandidaten

Hij zoekt nu ook een bijbaantje

Het is mooi te zien dat de generatie iPad zich op een geheel andere manier oriënteert op werk. Merlijn is nu ook op zoek naar een bijbaantje. Hij werkt momenteel bij een fastfoodketen, maar wil graag iets anders doen. Vooral omdat hij zijn nieuwe manager niet zo leuk vindt – en autoriteit slecht trekt (Ik zou niet weten van wie hij dat heeft…).

‘Ga even langs? Het zijn de jaren 50 niet!’

Hij had bedacht dat hij wilde solliciteren bij Albert Heijn. Ik zei tegen mijn zoon: “Ga dan even langs en vraag hoe jij moet solliciteren”.  Mijn pukkelpuber riep meteen “Papa, zo werkte dat misschien in de jaren 50, ik solliciteer gewoon online”. Het gemak waarmee hij vervolgens solliciteerde was te gek. Ik moet zeggen: daar heeft René Herremans goed over nagedacht.

‘Altijd positief praten over je werkgever’

Als voorbereiding op zijn gesprek vroeg hij: ‘wat moet ik zeggen, als ze vragen waarom ik weg wil bij mijn huidige bijbaan? Moet ik dan zeggen dat mijn nieuwe manager een lul is?’ Waarop ik zei: ‘Nee, zoon je moet altijd positief praten over je werkgever’. Hij heeft inmiddels zijn gesprek gehad bij Albert Heijn en is helaas afgewezen. De primaire reden was omdat hij te enthousiast was over zijn huidige bijbaan. Je snapt dus wie de schuld kreeg van zijn afwijzing…

Je snapt wie de schuld kreeg van zijn afwijzing…

Hij heeft inmiddels een nieuw bijbaantje. Bij de lokale snackbar. Daar hebben ze ook een EVP, alleen staat het daar voor: extra vette patat.

Children are our future

Zoals Whitney Houston ooit zong: children are our future. En dat geldt net zo goed voor recruitment…

martijn smitMartijn Smit werkt bij Adver-Online als HR & Recruitmentstrateeg.

Lees ook van Martijn:

HR & Recruitmentstrateegbij Adver-Online

Martijn Smit

Martijn Smit werkt bij Adver-Online als HR & Recruitmentstrateeg.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners