De energietransitie is onmogelijk (inzending Alliander)

Hoe het onzichtbare Alliander een mobiliserende werkgever werd met één duidelijke missie: de energietransitie mogelijk maken. Lees de hele case van Alliander, die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Redactie Op 27 maart 2024
Gem. leestijd 4 min 296x gelezen
Deel dit artikel:
De energietransitie is onmogelijk (inzending Alliander)

Als grootste netwerkbedrijf van Nederland is Alliander verantwoordelijk voor het volbrengen van de energietransitie. Het energienet moet overal verzwaard en uitgebreid worden, om de veranderingen aan te kunnen. Waar Alliander als netbeheerder gewend was om onzichtbaar en ongestoord haar werk te kunnen doen, moet het nu boven zichzelf uitstijgen om het schier onmogelijke te doen. Want Alliander heeft heel veel extra collega’s nodig om de energietransitie uit te voeren.

Als werkgever is Alliander ofwel totaal onbekend ofwel niet overwogen.

Als werkgever is Alliander ofwel totaal onbekend ofwel niet overwogen omdat het te technisch is en die branche niet interessant gevonden wordt. Daarom willen we Alliander positioneren als maatschappelijk relevante en aantrekkelijke werkgever. Dit draagt bij aan het uiteindelijke bedrijfsdoel: de energietransitie volbrengen.

Er heerst een negatief sentiment rond de energietransitie. Als we de media mogen geloven is de uitdaging te groot en te moeilijk voor Nederland. Wij besloten een eigen draai te geven aan wat iedereen eigenlijk denkt: ‘de energietransitie is onmogelijk… zonder jou’. Zo laten we aan werkend Nederland zien dat het wél kan, als jij bij Alliander komt werken. Dit maakt van Alliander de relevante werkgever voor iedereen die de energietransitie wil zien slagen.

Bewijslast voor ons statement kwam van bestaande medewerkers, die vertelden wat er ‘zonder mij’ niet gelukt zou zijn.

Bewijslast voor ons statement kwam van bestaande medewerkers, die vertelden wat er ‘zonder mij’ niet gelukt zou zijn. Naast verdieping zorgde dat er ook voor dat we de medewerkers die elke dag al werken aan de energietransitie in het zonnetje werden gezet. We lanceerden de campagne met een paginagroot manifest in de landelijke pers. Daarnaast kozen we voor impactvolle media met semi-landelijk bereik: OOH, (online) radio, snelwegmasten, social video en online ads. De verdiepende laag met onze medewerkers rolden we uit op social media, waarmee we geïnteresseerden naar ons vacatureplatform brachten. Retargeting droeg eraan bij om dat bezoek te converteren naar sollicitaties.

Wat was de impact van de case?

Uit het in 2023 door Sparkey uitgevoerde werkgeversonderzoek bleek dat Alliander een lage naamsbekendheid had. Slechts 7% was bekend met het werkgeversmerk. En die groep zag Alliander als een zeer technische werkgever, terwijl zij juist op zoek waren naar een maatschappelijk relevante en mensgerichte werkgever.

Binnen Alliander zorgde de campagne voor trots en verbondenheid.

De campagne heeft zowel intern als extern veel teweeggebracht. Binnen Alliander zorgde de campagne voor trots en verbondenheid, met collega’s die het statement omarmen en actief bijdragen met nieuwe ideeën Van nieuwe stickers voor werkbussen, complimentkaarten tot eigen uitingen op social. Maar het allerbelangrijkste resultaat is dat de populariteit en naamsbekendheid van Alliander als werkgever enorm is gegroeid.

Sollicitanten voelen zich aangesproken door de boodschap, wat de cijfers duidelijk weerspiegelen. Zo nam het aantal bezoekers vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder toe met 115%, het aantal sollicitanten zelfs met 71%. Uit een tussentijdse campagne-effectmeting van Markteffect blijkt ook dat:

  • Mensen een positiever gevoel bij Alliander als werkgever hebben.
  • Na het zien van de campagne wordt Alliander niet alleen als technisch sterk beschouwd, maar ook als betrokken, mensgericht, toekomstgericht, maatschappelijk relevant en innovatief.
  • De campagne voor meer dan gemiddelde nieuwsgierigheid zorgt bij generatie Z (53%) en generatie Y (41%) en mensen die al binnen de sector of technische vakgebieden werkzaam zijn (48%).

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Alliander neemt een voortrekkersrol in de energietransitie, met als cruciale factor: het aantrekken van de juiste mensen. Alleen, wanneer niemand je kent en je daarom niet overweegt, sta je met 1-0 achter. Het vraagt om een campagne met lef, waarin je op een slimme en effectieve manier onder de aandacht komt bij precies dat talent dat je nodig hebt om deze voortrekkersrol te kunnen vervullen.

Met een gedegen onderzoek naar dit communicatieprobleem, ontwikkelden we een consistente campagne. Met aandacht op hoofdthema’s tot verdieping verder in de funnel. Met een communicatieboodschap die opvalt, aanspreekt en verdieping biedt. Waar we niet alleen aandacht hebben voor nieuw talent, maar ook voor het talent dat al bij Alliander werkt en wiens betrokkenheid net zo cruciaal is in het werken aan de energietransitie.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Alliander: Lisa-Marie van den Brink, Product Owner Arbeidsmarktcommunicatie en Roos Lavrijsen, Projectmanager Werkgeverscampagne
Bureau: Kaliber
Media: STROOM, MrWork
Productie: StudioStudio, Postoffice, Positive

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners