Waar de een employer branding vooral inzet in de vorm van vacatures op social media, zet de ander het in om het verhaal van medewerkers te laten zien. Maar wat vaak vergeten wordt, is om eerst terug te gaan naar de basis van employer branding, zegt Jort Wassenaar (Managing Director bij Monsterboard). Oftewel: waar is het voor bedoeld? Wat zijn de mogelijkheden? En hoe kun je het inzetten op een manier die past bij jouw bedrijf? Dat is waar Wassenaar het op 27 mei over zal hebben tijdens Werf& Live. Hier alvast een voorproefje.
> Waarom is employer branding zo belangrijk?
‘Wij richten ons op hoe bedrijven zich zo goed mogelijk kunnen representeren en hoe ze overkomen om het beste talent aan te trekken. Het draait erom dat je op de juiste manier overbrengt wie je bent, wat je doet en waarvoor je staat. Met als doel om potentiële kandidaten voldoende inzichten te geven over het bedrijf.’
‘Je moet een compleet verhaal creëren om potentiële kandidaten gevoel te geven bij jouw bedrijf. Kandidaten willen graag zoveel mogelijk informatie inwinnen. Alleen een afbeelding en een link naar de website is niet voldoende. Als bedrijf wil je mensen raken, zodat ze bij jou wíllen solliciteren.’
> Maar hoe doe je dat dan?
‘Een belangrijk aandachtspunt is om ook intern bezig te zijn met employer engagement. Bij Monsterboard ligt de focus hierin, vooral op het duidelijk communiceren naar onze medewerkers. Wij nemen onze mensen mee in de bedrijfsstrategie, in allerlei updates, we nemen ze mee in de ”Monster journey”.’
‘Het is waardevol om zo transparant mogelijk te zijn naar je medewerkers’.
‘We organiseren sessies waarin onze medewerkers de kans krijgen om kritische vragen te stellen aan de CEO en bijvoorbeeld ook aan mij. Alles mag gevraagd worden; we vinden het waardevol om zo transparant mogelijk te zijn en ook eerlijk antwoord te geven wanneer er zaken onduidelijk zijn. Begrip creëren en medewerkers meenemen in de ontwikkelingen van het bedrijf. Al die duizenden mensen zijn allemaal het visitekaartje van de organisatie. Mensen moeten voelen wat er echt gebeurt, dan delen zij dit ook in hun netwerk.’
> Kun je een voorbeeld noemen?
‘We werken aan een nieuw platform om de nieuwste technologie aan boord te hebben. Daarnaast zijn we actief bezig met diversiteit en inclusiviteit. We vinden het van belang dat iedere medewerker wordt betrokken op zijn of haar kwaliteiten. Daarom hebben we graag mensen in ons team die inclusiviteit toepassen op de werkvloer. Daarnaast staat ook diversiteit hoog op onze agenda. Dit willen we extern uitdragen, onder andere met persoonlijke verhalen van mensen, hoe zij diversiteit ervaren binnen het bedrijf waar ze werkzaam zijn.’
‘We hebben graag mensen in ons team die inclusiviteit toepassen op de werkvloer.’
‘Je kunt diversiteit van twee kanten benaderen. Enerzijds vanuit recruitment; het binnenhalen van divers talent. Anderzijds vanuit de interne organisatie. Als je jonge mensen aanneemt die met hun carrière beginnen, kun je daar diversiteit en inclusiviteit uithalen door hen sneller te laten doorstromen. Veel bedrijven focussen zich te veel op de diversiteitsdoelen. Maar ga eerst eens terug naar de basis; zit diversiteit wel in jullie DNA?’
‘Voelen medewerkers zich ook echt thuis binnen de organisatie en krijgen ze de ruimte om hun waarden te laten zien en daarmee door te groeien? Binnen Monsterboard bieden we medewerkers modules aan om te laten zien wat voorbeelden zijn van diversiteit en inclusiviteit. We hebben een heel divers team met allerlei achtergronden.’
‘Het is ook leuk om te zien dat juist door COVID-19 nieuwe carrièrestappen mogelijk zijn.’
‘Het is ook leuk om te zien dat juist door COVID-19 nieuwe carrièrestappen mogelijk zijn. Vanwege het remote werken heb je niet iedereen op dezelfde plek nodig. Zo kun je juist diverse mensen aan je binden en hen op meerdere plekken of manieren inzetten.’
> Welke trends zien jullie in de recruitmentindustrie?
‘We zien dat bedrijven steeds meer gebruikmaken van video. Medewerkers kunnen daarmee zelf hun verhaal doen. Zij brengen op kandidaten over wat ze kunnen verwachten van de werkzaamheden, in welk team de kandidaat terecht komt, et cetera. Bedrijven zijn steeds meer bezig met hun positie in de markt en hoe ze dat positief kunnen beïnvloeden.’
‘Het is van groot belang om overal, ook op ieder social media kanaal, consistent het juiste geluid te geven.’
‘Het is erg belangrijk om overal, ook op ieder social media-kanaal, hetzelfde geluid te laten horen. Zodat je consistent bent met het overbrengen van de juiste berichtgeving. Je ziet steeds meer specialisten op het gebied van employer branding, die bedrijven helpen met het optimaliseren van de funnel. Bij Monsterboard zijn we daarmee bijvoorbeeld bezig door het met onze klanten ook echt over de hire te hebben in plaats van alleen maar kandidaten naar een vacature door te sturen.’
‘Opvallend is het verschil tussen de jonge en de oudere generatie. De jonge generatie kijkt meer naar de visie en waarden van het bedrijf. Zij oriënteren zich al vroeg op de markt, waar oudere generaties zich juist pas oriënteren als de druk hoger is om een nieuwe baan te vinden. Daarnaast draait het niet alleen meer om het inkomstenplaatje. De jongere generatie kijkt eerder naar factoren als de werksfeer. Kandidaten horen graag hoe het is om te werken bij…’
‘Kandidaten horen graag hoe het is om te werken bij…’
‘Heel veel bedrijven staan voor goede dingen, maar weten dit niet altijd effectief te communiceren. Bedrijven willen graag delen wie ze zijn, maar hoe komt dat over als je het niet op de juiste manier communiceert? Vraag jezelf af: waar staan we voor? En wat vindt onze doelgroep echt belangrijk?’
> Wat is jullie rol daarin?
‘Wij willen een platform zijn waar kandidaten een duidelijk beeld krijgen van de bedrijven, zodat kandidaten de juiste keuze kunnen maken om de juiste baan te vinden. Tevens willen we een extra kanaal zijn voor bedrijven, waar ze zich op de juiste manier kunnen positioneren. We hopen met onze knowhow bedrijven beter te kunnen maken in het presenteren van hun eigen bedrijf, zodat ze de aandacht trekken van de juiste talenten/werkzoekenden.’
‘Zo zijn we op het platform bezig met video’s die een kijkje achter de schermen bij bedrijven geeft. We optimaliseren ook vacatureteksten voor bedrijven, zodat ze met behulp van de juiste steekwoorden goed naar voren komen. De mogelijkheden die we bieden met onze technologie zorg ervoor dat verschillende doelgroepen bereikt worden met gebruik van verschillende media. Voor grotere bedrijven bieden we landingspagina’s aan om de juiste doelgroepen naar die bedrijven toe te leiden. We hebben een gespecialiseerd team dat elke dag weer bedrijven voorziet van advies.’
‘We optimaliseren vacatureteksten voor bedrijven, zodat ze de juiste steekwoorden gebruiken om goed naar voren te komen.’
‘Begin dit jaar zijn we live gegaan met een vernieuwde candidate experience. Deze vernieuwde ervaring stelt ons ook in staat om kandidaten data te verzamelen die werkgevers in de toekomst zullen ondersteunen om betere wervingskeuzes te maken. Op basis van big data kunnen we zien welke vacatures goed aansluiten bij welke kandidaat. In de toekomst wordt dat verder uitgebreid, zodat de kandidaat een realistisch beeld krijgt van zijn of haar carrièrepad en wat hij of zij daarvoor nodig heeft. Monsterboard wil daarin verdere adviezen kunnen geven, zodat de ervaring van de kandidaat nog completer wordt.’
> Wat wil je meegeven op Werf& Live?
‘Transparantie, echtheid en purpose. Waar sta je als bedrijf voor, wat is jouw bijdrage, wat voeg jij toe als bedrijf? We werken met z’n allen in deze branche om mensen aan een nieuwe baan te helpen, iets waar ons team trots op is om hier onderdeel van te kunnen zijn. Bij Monsterboard zijn we ook bezig met een groot project jeugdwerkloosheid. Zo heeft ieder bedrijf zijn eigen kracht en waarden. Het is niet allemaal ‘flashy’, maar het is wel waar mensen op aangaan. Waarom is het leuk om bij een bedrijf te werken en om een bijdrage te leveren? Dat is ook waarop ik tijdens Werf& Live dieper wil ingaan.’
Meer weten?
Tijdens Werf& Live op 27 mei gaat Jort Wassenaar nader in op het belang van employer branding en hoe je dat in de praktijk handen en voeten kunt geven. Inschrijven kan hier:
Werf& Live