7 dingen die ons opvielen in januari 2022 (mét podcast)

Wat gebeurde er de afgelopen maand in recruitment? Werf& geeft ook dit jaar aan het eind van elke maand een overzicht. Zo pikten we er ook in januari 2022 weer 7 opvallende trends en gebeurtenissen uit.

Peter Boerman Op 31 januari 2022 Gem. leestijd 3 min793x gelezen
Deel dit artikel:
7 dingen die ons opvielen in januari 2022 (mét podcast)

Januari 2022 was natuurlijk de maand van de val van The Voice – en Lil’ Kleine. Maar ook van de beëdiging van wéér een kabinet Rutte (het vierde, dit keer), en van een positief getinte persconferentie. In het buitenland waren het vooral de spanningen tussen Rusland en Oekraïne die de aandacht trokken, naast de massale protesten in Kazachstan, en de rijen ‘vrachtwagens voor vrijheid’ in Canada.

Januari 2022 was natuurlijk vooral de maand van de val van The Voice.

En dan hadden we het ook nog druk met zaken als de uitzetting van Djokovic uit Australië, de feestjes van Boris Johnson, de opening van Zeesluis IJmuiden (of was het toch Sluisje McSluisface?) en het overlijden van Meat Loaf (praying for the end of time). Maar wat gebeurde er in januari 2022 eigenlijk verder allemaal dat recruiters moeten weten? Een beknopt overzicht:

#1. Regering moet aan de bak met tekorten

‘Kunt u op zeer korte termijn een aanpak tegen arbeidsmarkttekorten formuleren voor de sectoren wonen, zorg, onderwijs, klimaat, (internationale) veiligheid en kinderopvang, daarin kijken naar succesvol internationaal beleid en de mogelijkheden binnen het beroepsonderwijs, en de Kamer voor het zomerreces daarover rapporteren?’

Met alleen een tegenstem van Forum voor Democratie heeft de Tweede Kamer bij de regeringsverklaring deze maand een motie van deze strekking aangenomen. De indieners van de motie, Kamerleden Paternotte (D66) en Heerma (CDA), vinden namelijk dat succesvolle aanpak van de grote uitdagingen uit het coalitieakkoord staat of valt bij voldoende mensen om met deze uitdagingen aan de slag te gaan. Tot blijdschap van bijvoorbeeld de Koninklijke Metaalunie. ‘Want voldoende en goed opgeleide vakmensen is misschien wel de grootste uitdaging voor de komende jaren’, reageert Anne Marie Heij, beleidssecretaris Onderwijs, verheugd.

#2. Skillspaspoort nog niet zo makkelijk

Een van de veelgenoemde oplossingen om met die krapte om te gaan, bestaat uit: matchen op skills. Maar dat blijkt in de praktijk nog niet zo makkelijk, stelt ‘Vrij reizen over de Nederlandse arbeidsmarkt‘, een recent onderzoek van TNO, een drietal hogescholen en Instituut Gak, naar de mogelijkheden van een zogeheten skillspaspoort.

‘Het ontwikkelen en implementeren ervan is een complexe opgave.’

Zowel werkgevers als werknemers vinden het weliswaar over het algemeen een goed idee, zo melden de onderzoekers. Maar hoe je skills objectief vaststelt? Wie het gaat betalen? Wie eigenaar wordt? En of het echt past bij de dynamiek van de arbeidsmarkt? Daar is nog heel wat ‘rijpingstijd’ voor nodig, stellen de auteurs. ‘Het ontwikkelen en implementeren ervan is een complexe opgave’, in woorden van Joost van Genabeek van TNO, een van de onderzoekers.

#3. Nederlanders schrijven lange sollicitatie

275 woorden. Dat is de lengte van een gemiddelde Nederlandse sollicitatiebrief. Daarmee staat de Nederlandse brief op internationaal niveau in de top 5. Deense werkzoekenden hebben de meeste woorden nodig om hun motivatie voor een nieuwe baan te omschrijven: gemiddeld 301 woorden, zo blijkt uit sollicitatie-onderzoek van CVster (resume.io), waarvoor ruim 350.000 sollicitatiebrieven uit 19 landen werden geanalyseerd (waarvan bijna 50.000 in Nederland).

Van de Nederlandse sollicitanten begint 1 op de 5 zijn sollicitatiebrief met het woord ‘ik’.

Van de Nederlandse sollicitanten begint 1 op de 5 zijn sollicitatiebrief met ‘ik’. Het is daarmee het meest voorkomende eerste woord in sollicitatiebrieven. Ook in de andere onderzochte landen is het gebruikelijk om de brief met ‘ik’ te beginnen. Australiërs beginnen het meest over zichzelf, namelijk in bijna de helft van alle brieven. Alleen in Tsjechië beginnen sollicitanten vaker met een ander woord: ‘onlangs’.

#4. Ook goed nieuws rondom tekorten

In zekere zin ging januari 2022 verder waar we in 2021 gebleven waren: met de personeelstekorten volop in het nieuws. Of het nu de horeca was, die klaagde dat de GGD alle potentiële kandidaten ‘wegpikte‘, of de NS, die bekend maakte vanaf 21 februari in elk geval de dienstregeling op het traject Leiden – Utrecht te halveren vanwege een tekort aan personeel. En onderzoek van Protime onder ruim 200 Nederlanders in de logistieke sector laat zien dat 8 op de 10 een toename verwacht van het personeelstekort in de komende jaren, met name in transport en distributie.

Leiden die tekorten dan alleen maar tot ellende? Nou nee. Uit cijfers van Interpolis blijkt dat het aantal arbeidsconflicten tussen werknemer en werkgever in 2021 met ruim 19% is afgenomen ten opzichte van 2020 en het aantal ontslagzaken met ongeveer een kwart. Dat lijkt verband te houden met het aanhoudende personeelstekort, aldus de verzekeraar. ‘Werkgevers hebben met de krapte op de arbeidsmarkt meer oog voor het welzijn van hun medewerkers’, concludeert René Voets, directeur Bedrijven van Interpolis.

#5. Afgestudeerde mafioso vangt meer

Heeft opleiding alleen zin als je een legale baan zoekt? Of ook als je in het illegale circuit terecht komt? Uitgebreid onderzoek naar deze vraag heeft aangetoond dat hoger opgeleide mafiosi (of zeg je ook in dit soort gevallen: theoretisch opgeleiden?) gemiddeld 8% meer verdienden dan lager opgeleiden in de mafia-organisatie. De onderzoekers kwamen tot hun bevinding na spitten in dossiers van de Italiaans-Amerikaanse mafia.

De bevindingen, die in januari nog eens onder de aandacht kwamen, sluiten aan bij eerder onderzoek, dat aantoonde dat zelfs voor terroristen opleiding een deel van hun ‘succes’ bepaalt. Uit dit onderzoek bleek bijvoorbeeld dat hoger opgeleide suicide bombers binnen terroristische organisaties belangrijker doelwitten kregen toegewezen, minder kans maakten om te falen in hun missie en bovendien waarschijnlijk meer slachtoffers bij hun aanvallen veroorzaakten.

#6. Flex en werk/privé meer als eis

Talent binnenhalen en -houden wordt steeds lastiger. Waar moet je dan op letten? Nieuw onderzoek van LinkedIn, dat in januari verscheen, maakt andermaal duidelijk dat alleen een goed salaris in elk geval niet meer voldoende is. Zo zegt 44% van de professionals niet langer te willen werken voor een werkgever die geen flexibel werken aanbiedt. Ook is een betere werk/privé-balans voor 24% van degenen die hun huidige baan willen verlaten de voornaamste reden om elders werk te zoeken.

58% van de Nederlanders overweegt om dit jaar van baan te veranderen.

Uit het onderzoek blijkt verder onder meer dat ruim de helft (58%) van de Nederlandse beroepsbevolking overweegt om dit jaar van baan te veranderen. De meest belangrijke factor om te solliciteren op een vacature is weliswaar nog steeds het salaris (61%), maar meer dan een derde (35%) zegt dat de mogelijkheid om flexibel te werken een andere, doorslaggevende factor is.

#7. Toffe job scoort hoger dan salaris 

Ander onderzoek in dezelfde categorie kwam in januari van uitzendplatform NOWJOBS. Zij concludeerden na rondvragen onder ruim 600 bijverdieners (jongeren met één of meerdere bijbanen) dat flexibiliteit en een marktconform salaris belangrijk zijn, maar dat een tof bedrijf om voor te werken en een leuke sfeer op de werkvloer minstens zo zwaar meetellen bij de keuze voor een bijbaan.

Jongeren zijn daarnaast ook gevoelig voor het imago van het bedrijf waarvoor ze werken en voor de ‘fun at work’-factor. ‘Uit de resultaten kunnen we opmaken dat bijverdieners erg loyaal zijn, loyaler dan de meeste werkgevers wellicht denken’, zegt Country Manager Reinier Vastenburg. ‘Ze willen weliswaar graag werken op dagen en tijdstippen die hun zelf het beste uitkomen, maar keren tegelijkertijd het liefst terug naar die ene werkgever waar het gewoon leuk is.’

‘Bijverdieners blijken erg loyaal, loyaler dan de meeste werkgevers wellicht denken.’

Over de gehele linie hebben zowel mannen als vrouwen een duidelijkere voorkeur (70%) voor een toffe baan dan voor een goed salaris. Dat laatste verklaart volgens Vastenburg dat een baan in de horeca nog steeds veruit het populairst is (met name op festivals), al stijgt een baan als bezorger ook sterk in populariteit.

#8. Cartoon van de maand

Bron: van9tot5

Iets over het hoofd gezien?

In de rubriek ‘De maand in werving’ belichten we trends en ontwikkelingen voor iedereen in de wereld van werving en selectie. In januari 2022 iets belangrijks over het hoofd gezien? Meld het ons!

Beluister de podcast

Liever luisteren? Luister dan de podcast die Martijn Hemminga en Peter Boerman over het nieuwsoverzicht opnamen:

 Lees ook:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
OTYS
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
RecruitNow
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS