De maand in werving: 7 dingen die ons opvielen in november

Wat gebeurde er de afgelopen maand in recruitment? Werf& geeft ook dit jaar aan het eind van elke maand een overzicht. Zo pikten we er ook in november 2021 weer 7 opvallende trends en gebeurtenissen uit

Peter Boerman Op 30 november 2021
Gem. leestijd 6 min 491x gelezen
Deel dit artikel:
De maand in werving: 7 dingen die ons opvielen in november

Het was in november de maand van de Duitsers, die wél een regering wisten te presenteren, van de grens tussen Polen en Belarus, waar migranten hard aan de poort klopten, en van heel veel soms onnavolgbaar coronagedoe, van 2G tot QR-checks, en van rellen in Rotterdam tot nieuwe lockdowns. Het was ook de maand dat de klimaattop in Glasgow aan zijn eind kwam, dat er een streep door een nieuwe Kuip ging, en de maand waarin in de Formule 1 de spanning verder opliep.

In november was het de maand van weer veel onnavolgbaar coronagedoe.

Maar wat gebeurde er in november 2021 verder allemaal dat recruiters moeten weten? Een beknopt overzicht:

#1. Veel beweging verwacht op arbeidsmarkt

The Great Resignation‘ ging tot nu toe aan Nederland voorbij. Maar blijft dat ook zo? Waarschijnlijk niet. Althans, uitzendbureau Randstad meldde op basis van onderzoek in november dat meer dan de helft van de werknemers wereldwijd op zoek is naar een nieuwe baan. En dat ruim 2 op de 3 zich door de pandemie gesterkt voelt om zijn eigen werk/privébalans te veranderen. Bovendien zou 1 op de 3 van de ondervraagde werknemers actief op zoek zijn en ruim een kwart recent van baan gewisseld.

‘Werknemers zijn door de pandemie zelfbewuster geworden, weten wat ze willen en ondernemen daar actie op’, aldus scheidend Randstad-topman Jacques van den Broek, in reactie op de cijfers. Werkgevers en beleidsmakers moeten volgens hem kijken hoe ze secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen versterken, door bijvoorbeeld meer flexibiliteit of thuiswerken te bieden. De toegenomen arbeidsmarktmobiliteit speelt trouwens het minste in Noordwest-Europa, aldus het onderzoek. Bij ons zou ongeveer 25% op zoek zijn naar iets nieuws, terwijl dat in Azië liefst 40% is.

#2. Dit was de maand van de 1.000 voorbeelden

Over naar een ander aspect van de krapte op de arbeidsmarkt: het onbenut arbeidspotentieel. Zouden de 1 miljoen mensen die nu nog langs de kant staan geen oplossing kunnen zijn voor de vele vacatures in het land? Het was misschien niet iedereen opgevallen, maar in november vierden we de ‘Maand van de 1.000 voorbeelden‘. En speciaal daarvoor verscheen een manifest onder de titel Bestrijd de krapte op de arbeidsmarkt, investeer in inclusie.

Steven Hubeek (De Normaalste Zaak), Job Cohen (Cedris) en Aart van der Gaag (boegbeeld van de projecten ‘Op naar de 100.000 & 25.000 banen) presenteerden het manifest begin deze maand, met twee kanonschoten, tijdens een letterlijk knallende bijeenkomst op de Bataviawerf in Lelystad. De drie partijen pleiten voor concrete, praktische maatregelen om maatwerkondersteuning te faciliteren. Ze betogen dat dit juist nu belangrijk is, omdat de markt momenteel zo zit te springen om potentiële arbeidskrachten. ‘Deze kans mag een nieuw kabinet niet laten liggen’, aldus Cohen.

#3. Nieuwe uitzend-CAO

Nog meer macro-nieuws: er is na ruim een jaar soebatten eindelijk een nieuwe cao voor uitzendkrachten. Eerder sprak de ABU, de koepel van grote uitzendbureaus, zich er al positief over uit, later in november volgde ook de NBBU, de bond waar vooral kleinere bureaus bij zijn aangesloten. Daardoor kunnen uitzendkrachten vanaf 1 januari 2022 meer werkzekerheid en een betere pensioenopbouw voor uitzendkrachten tegemoet zien.

Onder de nieuwe cao krijgen uitzendkrachten al na 4 jaar een vast contract bij hun uitzendbedrijf.

Onder de nieuwe cao krijgen uitzendkrachten na 4 jaar een vast contract bij hun uitzendbedrijf. Dat is 1,5 jaar eerder dan nu. Vanaf januari moeten zij onder meer ook dezelfde toeslagen en eindejaarsuitkering gaan krijgen als hun collega’s die in dienst zijn van het bedrijf waar zij werken. Verder zijn afspraken gemaakt over arbeidsmigranten. Zij moeten in de eerste 2 maanden na aankomst in Nederland op zijn minst het minimum maandloon krijgen, ook als zij in die periode maar weinig werken.

#4. Loonprotest op Black Friday

Het was in november niet alleen de maand van een naderende ‘Code Zwart’, maar ook van een daadwerkelijke Black Friday. En zoals dat dan tegenwoordig gaat leidde het uit de VS overgewaaide koopjesseizoen ook dit jaar weer tot een tegenbeweging. Veel aandacht trok daarbij de actie van Solidaridad, die met zo’n 30 naakte paspoppen op het Stationsplein in Leiden protesteerde tegen slechte arbeidsomstandigheden in de kledingbranche.

Foto: Bo Balsing

Acties als deze gaan steeds vaker over erbarmelijke arbeidsomstandigheden. Er is overigens ook wel politieke aandacht voor. Zo spreekt de Tweede Kamer op 2 december opnieuw over een wettelijke zorgplicht voor duurzaam en verantwoord ondernemen. Ook in Europa wordt regelgeving voorbereid. Zo zette voormalig FNV-voorzitter Agnes Jongerius zich als Europarlementariër in Straatsburg in november in voor hogere minimumlonen. Iets waar ze uiteindelijk ook een meerderheid voor wist te krijgen. Waarschijnlijk stijgt het minimumloon daardoor de komende tijd door tot zo’n 14 euro per uur.

#5. Ook escortbureau luidt de noodklok

Over naar een branche waarvan je normaliter niet zoveel hoort als het gaat om tekort aan personeel. Maar ook in de escortsector is er blijkbaar een nijpend gebrek aan talent. Althans, de eigenaresse van het Amsterdamse high class escortbureau Yantra luidt de noodklok, en looft voor elk nieuw personeelslid een bonus uit van 500 euro. ‘Door corona is de seksbranche een tijd lang gesloten geweest. Toen hebben veel escort dames andere keuzes gemaakt als het gaat om werk’, vertelt Sarah, de eigenaresse van het bedrijf. ‘Maar nu de markt weer aantrekt, zijn de tekorten enorm. Waar zijn alle dames gebleven?’

Ze hebben bij Yantra dan ook dringend meer escorts nodig, vertelt ze. ‘Wij bieden daarom 500 euro voor nieuwe dames die bij ons komen werken en minimaal 5 boekingen gedaan hebben. Zo hoop ik dat dames voor ons kiezen.’ De eisen voor de kandidaten liggen overigens nog altijd hoog. Alleen vrouwen tussen de 21 en 33 jaar, met een maat tussen de 32 en 38, worden gevraagd. Bovendien moet je ingezetene van de EU zijn, aldus Sarah. ‘No Eastern European girls, sorry.’

#6. Weer eens een pop-upshop

Een paar jaar geleden doken ze ineens overal op: de pop-up shops om op een laagdrempelige manier in contact te komen met talent. Het zal misschien met corona te maken hebben gehad, maar de trend leek de afgelopen tijd een beetje over zijn hoogtepunt heen. Tot vorige maand dan, toen de 3 jaar geleden gestarte Ik Zorg-campagne neerstreek op station Utrecht met een heuse pop-up store.

De pop-up store werd op 3 november feestelijk geopend door zorgambassadeur Olga van het Wilhelmina kinderziekenhuis en wethouder Zorg en Welzijn Maarten van Ooijen.

De winkel was in november toegankelijk voor iedereen die zich wel eens afvraagt: ‘Zou een loopbaan in zorg en welzijn bij mij passen?’ Het ging om een gezamenlijk initiatief van de Utrechtse Werktafel, UWV, Utrechtzorg en zorg- en welzijnsorganisaties. Alleen al bij de 85 organisaties die bij Utrechtzorg in deze regio zijn aangesloten staan er momenteel zo’n 1.300 vacatures open. En volgend jaar verwacht Utrechtzorg in de regio’s Utrecht, Amersfoort en Gooi en Vechtstreek een tekort van maar liefst 5.617 verzorgenden en verpleegkundigen.

#7. Skills, ook bij energiemultinationals

En tot slot, over naar een andere trend waarover bijna dagelijks iets te doen lijkt: de opkomst van skills als valuta op de arbeidsmarkt. Nadat in november het UWV al het aantal beroepen in het Dashboard Skills en beroepen verdubbelde, kwam ook het Maastrichtse onderzoeksinstituut ROA met skills-nieuws naar buiten. Sanne Steens (foto) had namelijk met medeonderzoeker bij een grote energiemultinational ruim 9.500 vacatureteksten geanalyseerd en daar de skills uit gedestilleerd. Op basis daarvan (en een aantal interviews) creëerden ze vervolgens een HR-tool die het strategisch personeelsbeleid moet ondersteunen.

Bij een groot energiebedrijf werden ruim 9.500 vacatureteksten geanalyseerd op skills.

‘Zo helpen we dit bedrijf ervoor te zorgen dat de juiste skills op het juiste moment op de juiste plaats zijn’, aldus Steens. De onderzoekers werken met de zogeheten O*NET skills-classificatie, een internationale en veel gebruikte database van vaardigheden. Met de taxonomie die ze vervolgens voor alle functies binnen het energiebedrijf wisten te creëren, hopen ze ‘een gemeenschappelijke taal’ te bereiken, die tegelijk specifiek en op de toekomst gericht is.

#8. Cartoon van de maand

Bron: van9tot5

Iets over het hoofd gezien?

In de rubriek ‘De maand in werving’ belichten we trends en ontwikkelingen voor iedereen in de wereld van werving en selectie. In november iets belangrijks over het hoofd gezien? Meld het ons!

Beluister de podcast

Liever luisteren? Luister dan de podcast die Martijn Hemminga en Peter Boerman over dit nieuwsoverzicht opnamen:

Lees ook:

Meer trends?

Op 2 december vindt bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie weer het seminar Arbeidsmarkttrends plaats. In 1x weer helemaal bij zijn? Schrijf je dan nu in!

Trends

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners