De recruitmentreis van 30 Portugezen in de Hollandse polder

Vorige week vloog een groep van 30 vooral Portugese ontwikkelaars voor 2 dagen naar Nederland. Daar maakten ze live kennis met zes bedrijven in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Hoe pakte dat uit?

Peter Boerman Op 20 november 2019 Gem. leestijd 3 min357x gelezen
Deel dit artikel:
De recruitmentreis van 30 Portugezen in de Hollandse polder

‘Twee topdagen waren het’, vertelt initiatiefnemer Damian Ciocianu. Zo’n 30 ontwikkelaars vloog hij vorige week vanuit heel Europa naar Nederland. Niet voor een pleziertripje langs Kinderdijk of rondvaart door de Amsterdamse grachten, maar voor een intensieve kennismaking met lokale (IT-)bedrijven. Omdat face-to-face contact nog steeds het beste werkt, zegt hij. En zo zaten donderdag en vrijdag in bedrijven in Rotterdam, Amsterdam en Utrecht allerlei groepjes Europeanen testen te maken, te coderen, of te speeddaten met lokale developers en recruiters.

Ciocianu is Business Development Lead voor de Nederlandse markt bij Landing.jobs, een Portugees techrecruitmentplatform dat via live contact techtalent koppelt aan de juiste bedrijven in Europa. Vorig jaar ging ook al een gezelschap naar Berlijn, waar uiteindelijk 3 van de 4 bedrijven ten minste 1 ontwikkelaar uit het gezelschap in dienst namen.

Grootste obstakel: de afstand

Reden om dit jaar dezelfde aanpak eens in Nederland te proberen, vertelt Ciocianu. Deze aanpak komt volgens hem namelijk tegemoet aan het grootste obstakel als je internationaal talent wilt aannemen: de afstand. En zodoende ook het gebrek aan face-to-face contact. ‘Er zijn hier in Nederland mogelijkheden ten overvloede voor een carrière in tech’, zegt hij. ‘Maar met zoveel contacten via LinkedIn of anonieme online diensten, kan het voor developers moeilijk zijn te beoordelen of een bedrijf écht je tijd en moeite waard is. Via ons Open Doors-concept kunnen internationale professionals lokale bedrijven ontmoeten die de deuren van hun kantoren openen. Zo kunnen techprofessionals een beter gevoel krijgen van het lokale leven en het techlandschap, mogelijk toekomstige werkgevers ontmoeten en tegelijk ervaren wat Nederland te bieden heeft.’

Voor dit evenement werden ruim 450 mensen gescreend en technisch getest.

De reis van vorige week was vooral bedoeld voor zogenoemde PHP-professionals. Voor het evenement werden eerst ruim 450 mensen gescreend en technisch getest. Zij hadden zich ofwel ‘organisch’ aangemeld, omdat zij bijvoorbeeld al lid zijn van de community van Landing.jobs of een advertentie hebben gezien op platformen als Reddit, Facebook en Stackoverflow. Een ander deel werd via een actieve e-mailcampagne benaderd.

Uiteindelijk bleven er 30 over die een ticket naar Nederland kregen. Veel Portugezen natuurlijk, maar volgens Ciocanu uiteindelijk ‘een mooie mix van allerlei Europeanen.’ Aanvankelijk was aan de andere kant voor zes bedrijven in drie Randstad-steden gekozen, omdat dat goed te bereizen is binnen twee dagen. En er natuurlijk ook veel (tech)bedrijven zitten, zoals Dept Agency, Bynder, Nuts Groep, Emesa en DMARC Analyze. Maar ‘een volgende sessie kan ook best plaatsvinden in de Brainportregio of in het oosten des lands’, aldus Ciocianu.

Anonieme cv’s en testresultaten

De werkzoekenden en werkgevers hadden voor de reis elkaar wel ‘leren kennen’, vult hij enigszins cryptisch aan, ‘maar nog geen kennis gemaakt.’ Wat hij daarmee bedoelt? ‘We hadden enerzijds de kandidaten via bijvoorbeeld informatiefolders de relevante gegevens over de deelnemende bedrijven gegeven. Wie doen mee? Wat is hun product? Waar hebben zij kantoren? En wat is hun identiteit, wat zijn hun secundaire voorwaarden, evenementen, en activiteiten? Anderzijds hebben wij met de bedrijven alle cv’s en testresultaten van de kandidaten gedeeld. Al hebben wij dit laatste wel geanonimiseerd, om elke deelnemer een gelijke kans te bieden.’

Elke professional die mee ging deed eerst een technische test van 75 minuten.

Ciocianu vertelt eerst de acquisitie van de bedrijven te hebben gedaan, ‘zodat er een goede mix van types en domeinen was.’ Vervolgens is de zoektocht naar ‘een mix van developers’ gestart. Elke professional die mee ging deed eerst een technische test van 75 minuten en moest ook aan een bepaalde score voldoen. Zo werd voor de werkgevers ook kwaliteit gegarandeerd.

Een keur aan selectiemethoden

Eenmaal bij de bedrijven binnen, was er een keur aan selectiemethoden. Elk bedrijf kreeg 2 keer een groep van 15 man 2 uur lang over de vloer. Sommige vulden die tijd met speeddates, anderen met codeersessies, hackathons of informatiesessies met CTO’s en Directors of Technology. Er was zelfs een bedrijf dat een technische pubquiz organiseerde. Ciocianu: ‘Sommige bedrijven hebben ook de groepen van 15 weer opgedeeld en daar activiteiten mee gedaan.’

Hij denkt dat dit concept voorziet in een belangrijke behoefte. ‘De Nederlandse overheid stimuleert de internationale arbeidsmarkt met de 30%-regeling en het kennismigrantenvisum (HSM). Maar dan nog is het lastig voor werkgevers om in contact te komen met internationale kandidaten. Met dit Open Doors concept overkomen we dit op een speelse, maar effectieve manier.’

Elk deelnemend bedrijf kreeg 2 keer 2 uur lang een groep van 15 man over de vloer.

Effectief, ‘omdat werving en selectie op afstand tegenwoordig een alledaagse bezigheid is, maar je dan niet iemand de hand kunt schudden en andersom kan de kandidaat ook niet kennismaken met het team of het kantoor bezoeken.’ En het is ook speels, zegt hij, ‘omdat het dus in groepen en via activiteiten als pubquizzen en speeddates gaat. Maar je haalt hier wel heel veel informatie uit – ook in de groepsdynamische context.’

Goed laten landen

Om de Portugezen en andere Europeanen die eventueel hierheen komen goed te laten aarden, heeft Landing.jobs bovendien een ‘working in the Netherlands’-gids gemaakt. Daarin wordt onder meer hulp geboden bij de informatievoorziening over bijvoorbeeld BSN-nummers, verzekering, en de (werk)cultuur. Ook werd tijdens de twee dagen een sessie gehouden met alle relevante informatie rondom relocatie. Maar de deelnemende bedrijven hebben ook vaak een budget hiervoor ‘en vaak zelfs een partner die zaken als huisvesting regelt’, aldus Ciocianu.

Op een gegeven moment viel de GPS van de bus uit en zaten we ergens midden in het Groene Hart.

Hij kijkt daarom met veel voldoening terug op de reis van de ontwikkelaars. Wat hem zelf het meest zal bijblijven? ‘We hadden twee bussen gehuurd om de developers tussen de bedrijven te verplaatsen. Op een gegeven moment viel de GPS van de bus uit en waren we ergens midden in het Groene Hart beland. Een piepklein dorp in de weilanden in de richting van Aalsmeer. Geweldig om te zien hoe de gasten net daarvoor in Rotterdam zaten en vervolgens op de weide. Priceless gezichten.’

Lees ook:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.