De Stand van Werven 2020: 'Focus op lange termijn steeds meer centraal'

Recruiters richten zich steeds minder op snel vacatures vervullen. De focus verschuift juist meer naar de lange termijn: hoe kun je personeel vasthouden? En hoe kun je voorsorteren op de toekomst? Dat blijkt uit De Stand van Werven 2020, een jaarlijks onderzoek onder ruim 360 recruiters.

Peter Boerman Op 11 oktober 2019 Gem. leestijd 3 min772x gelezen
Deel dit artikel:
De Stand van Werven 2020: 'Focus op lange termijn steeds meer centraal'

Vorig jaar stond het verleiden en verrassen nog bovenaan de agenda van de ondervraagde wervingsprofessionals. Maar door de krapte zien met name steeds meer corporate recruiters in hoe lastig dit is, en richten ze zich steeds meer op hoe ze hun huidige werknemers kunnen behouden. Zo is een stijging van 5 procentpunt te zien in ‘het vasthouden van talent’ als prioriteit op de recruitmentafdeling. Ook zien wervingsprofessionals mensen vasthouden nu vaker als een onderwerp waarmee ze hogere ogen kunnen gooien bij hun directie (+7%).

Recruitmenttooling, recruitmentsystemen en automatisering scoren alle drie hoger als prioriteit dan in 2018.

Een onderwerp als ‘Strategische personeelsplanning’ stijgt eveneens in belangstelling onder recruiters van bedrijven (+5%). Net als trouwens interne processen. Recruitmenttooling, recruitmentsystemen en automatisering scoren in elk geval alle drie hoger dan in 2018.

Bureaus: vinden en leveren talent als prioriteit

Voor recruiters die bij werving- en selectiebureaus of andere intermediairs aan de slag zijn, is in het onderzoek ook een verschuiving in focus te zien. Hier wordt juist de strijd om zo snel mogelijk goed talent te vinden en te leveren aan de klant heviger. Hierdoor nemen deze bureaus juist meer hun toevlucht tot snelle en concrete maatregelen als LinkedIn en vacaturesites, in plaats van meer duurzame, maar in eerste aanleg ook meer kostbare middelen als referral recruitment, employer branding-campagnes en talentpools, zo melden de onderzoekers.

Koelt arbeidsmarkt af?

Net als in de voorgaande jaren, zijn de krapte op de arbeidsmarkt (83%) en social media (65%) in het onderzoek van dit jaar de twee onderwerpen waarvan de ondervraagden verwachten wordt dat ze de meeste invloed zullen hebben op het werk, al zijn ze in belang wel afgenomen. Zo dacht vorig jaar nog 93% dat de krappe arbeidsmarkt van invloed zou zijn op de werkzaamheden. Een (nieuw) teken dat de arbeidsmarkt aan het afkoelen is?

Van de krapte op de arbeidsmarkt verwachten de meesten veel invloed op hun werk (83%)

de stand van wervenVoor De Stand van Werven 2020 zijn in augustus 2019 in totaal 365 wervingsprofessionals online ondervraagd door onderzoeksbureau Intelligence Group in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Het onderzoek had tot doel om tot een totaalbeeld te komen van het vakgebied op dit moment. De complete 26 pagina’s tellende rapportage De Stand van Werven 2020 kun je hier gratis downloaden. De komende weken willen we op deze site ook nog meer onderwerpen uit het rapport belichten.

Lees ook:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark

Meld je aan voor de livestream van Werf& Live

Donderdag 1 oktober vindt de 5-jarige jubileumeditie plaats van Werf& Live. Dit jaar is het event hybride en kun je de livestream volgen. Met sprekers van o.a. Facebook, Jumbo, Alliander, Action en Indeed. Ook goeroe Dr. John Sullivan en kitesurfer Willem Hooft zijn van de partij.

Meld je nu aan en volg het event over impactvolle arbeidsmarktcommunicatie en recruitment vanaf kantoor of thuis of koop een van de laatste tickets om er offline bij te zijn.