Dé trend in wervingsland: het ‘ontzorgen’ van de recruiter

Met soms wel 40 vacatures in behandeling kennen veel recruiters tegenwoordig zo’n absurd hoge workload, dat ‘ontzorgen’ bij hen bovenaan de agenda staat. Het is zelfs ‘dé trend in wervingsland’, stelt Geert-Jan Waasdorp. Maar hoe die workload te verlagen?

 

Peter Boerman Op 14 oktober 2019
Gem. leestijd 3 min 2035x gelezen
Deel dit artikel:
Dé trend in wervingsland: het ‘ontzorgen’ van de recruiter

Met 20, 30 of soms zelfs 40 vacatures in portefeuille heeft de recruiter van nu het vaak zwaar. Sterker nog: de workload van recruiters is tegenwoordig vaak dusdanig hoog dat de meerderheid ‘uitgeblust’ aan het raken is, stelt Geert-Jan Waasdorp in een podcast-interview met Aad van der Werf. ‘Mensen die zoveel vacatures in portefeuille hebben, daar wordt te veel van gevraagd, dat is niet normaal.’

‘Het erge is dat veel recruiters moeten werken met systemen van zeker 10 jaar oud.’

Heel knap dat sommigen dit toch voor elkaar weten te boksen, zegt hij. ‘Maar de meerderheid raakt uitgeblust. En het erge is nog dat veel recruiters moeten werken met systemen van zeker 10 jaar oud. Zulke verouderde systemen vertragen het proces; zijn meestal te administratief. Het innovatieve instrumentarium dat de recruiter in het proces ontlast en de recruiter als het ware empowert naar meer vakmanschap, daar zit volgens mij de ware trend.’

Arbeidsmarkttrends

Waasdorp en Van der Werf verzorgen in november samen het seminar Arbeidsmarkttrends 2020-2024. Daarbij gaat het onder meer over de invoer van de WAB, het steeds heviger wordende campusrecruitment en de opkomst van zogeheten affiliate netwerken en pay-per-applicant-businessmodellen. Maar dé trend van het moment is volgens Waasdorp dus toch de innovatie die hij bij veel organisaties ziet waar het gaat om het verbeteren van het wervingsproces en het versimpelen van ‘het vastgeroeste, trage en traditionele proces dat eigenlijk al 40 jaar hetzelfde is’.

‘De rol van de recruiter verandert wel door automatisering, maar zal zeker niet verdwijnen.’

Waasdorp is oprichter van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en eigenaar van Intelligence Group. Van der Werf is arbeidsmarktanalist en consultant bij Tempo-Team, waar hij veel voor gemeentes acties is. Samen proberen ze bij het seminar de vraag te beantwoorden waar een recruiter nou écht wakker van moet liggen? In de krappe arbeidsmarkt van vandaag is het in elk geval belangrijk om je voor te bereiden op deze arbeidsmarkttrends, stelt Waasdorp. En je moet er zeker niet bang voor zijn, zegt hij. ‘De rol van de recruiter verandert namelijk wel door automatisering van het recruitmentproces, maar hij of zij zal zeker niet verdwijnen.’

Veel innovaties gaande

Waasdorp ziet momenteel veel technologische innovaties opkomen die recruiters kunnen helpen om hun workload dragelijker te maken. Denk aan de implementatie van data driven recruitment, recruitment automation zoals candidate ID, inzet van affiliate netwerken zoals Jobboost.io, jobaggregators zoals Jooble, Jobrapido en Joblift.nl of het door Recruitmenttech genomineerde Recruitment Accelerator, een tool om zeeën van tijd met de vacature-intake te besparen.

‘De rol van recruiters verschuift meer richting procesbegeleiders, die de candidate journey weten te sturen.’

‘In het hele recruitmentproces worden stukken geautomatiseerd’, zegt hij. Van vacatures doorplaatsen tot automatisch vacatureteksten laten schrijven door een computer. Maar dat maakt een recruiter dus nog zeker niet overbodig. ‘Integendeel. De rol van recruiters verschuift volgens mij meer richting procesbegeleiders, die de candidate journey weten te sturen. Ook zullen ze intern veel meer de hiring manager gaan trainen en voorbereiden. Gelukkig kunnen we steeds meer tijdrovende en repeterende stappen uit de workload weghalen voor recruiters. Zo kunnen zij effectiever, slimmer en beter hun werk doen.’

Harde werkers

En uiteindelijk leidt dat er volgens hem ook meer toe dat ze serieuzer worden genomen door hun ceo’s en hiring managers. ‘Daar zit vaak het probleem’, aldus Waasdorp. ‘Recruiters zijn vaak heel harde werkers. Ze zijn heel hard aan het rennen, lossen snel problemen op. Daardoor worden ze gezien als life saver als er paniek is in de tent, maar worden ze ook nooit heel serieus worden genomen voor de continuïteit van de business. Een recruiter moet volgens mij meer bezig zijn met de vraag: hoe kan ik strategisch van toegevoegde waarde zijn voor mijn bedrijf en mijn business? Heb je dat niet? Dan zou ik daarvan wakker liggen.’

‘Een recruiter moet meer bezig zijn met de vraag: hoe kan ik van toegevoegde waarde zijn?’

Ook daar wil hij dus op ingaan op 14 november tijdens het seminar Arbeidsmarkttrends, zegt hij. ‘Ik wil informatie bieden om het gesprek aan te kunnen gaan in de boardroom over de strategie van het bedrijf en waar de markt zich heen beweegt. We willen je leren om een gesprekspartner van het management te zijn. Als je komt hoor je minstens 10 nieuwe inzichten die je niet eerder hebt gehoord, waarvan je de week erna al 3 dingen kunt implementeren. Dat scheelt in je workload. Dat beloof ik je.’

Luister hier de podcast

Alvast meer weten over wat beiden te zeggen hebben over onderwerpen als employability, een leven lang leren, nieuwe technologieën of de WAB? Luister hier de hele podcast.

Of schrijf je meteen in voor het seminar Arbeidsmarkttrends 2020-2024

arbeidsmarkttrends workload ontzorgen

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners