De Virtuele Banenbeurs komt eraan: wat verwachten de deelnemers? (2/2)

De Virtuele Banenbeurs komt eraan. Wat verwachten de deelnemende bedrijven daar aan te treffen? En waarom doen ze mee? Een kleine rondgang. ‘Alles alleen maar leuk vinden? Dat is voor mij een afknapper…’

Peter Boerman Op 21 juni 2021 Gem. leestijd 3 min237x gelezen
Deel dit artikel:
De Virtuele Banenbeurs komt eraan: wat verwachten de deelnemers? (2/2)

Hoewel op veel plekken alweer versoepelingen zijn ingegaan, blijven de meeste evenementen zich nog wel even online afspelen. Een van de voorbeelden daarvan is de Virtuele Banenbeurs, de eerste landelijke carrièrebeurs in zijn soort, geheel in 3D georganiseerd, die plaatsvindt op 28 juni. Zo’n 5.000 vooraf geselecteerde en geteste starters en young professionals worden dan online verwacht, die daar kunnen kennismaken met de grootste werkgevers van Nederland.

Zo’n 5.000 starters en young professionals worden op 28 juni online verwacht.

Maar wat verwachten die werkgevers daar eigenlijk zelf aan te treffen? Waarom doen ze mee? We vroegen het recent al aan een aantal campusrecruiters, die op 28 juni een digitale stand zullen bemensen. Deze keer een vijftal anderen, van Zeeman, Lidl, NS, KPMG en A.S. Watson:

> Waarom doe je mee?

Inge de Graaf (recruiter bij Zeeman textielSupers): ‘Uiteraard om ons als werkgever op de kaart te zetten. Een virtuele beurs geeft je toch meer mogelijkheid om met meer mensen binnen een korte tijd effectief in contact te zijn. En wat betreft studenten en starters: omdat wij zo in ontwikkeling zijn is het juist belangrijk om nieuwe collega’s met een heel open mindset binnen te halen!’

Anouck Stekelenburg (Recruitment Specialist voor hoofdkantoor A.S. Watson): ‘We willen bekendheid creëren over de mogelijkheden bij A.S. Watson en waarom het zo leuk is om bij ons te werken. Bovendien lijkt het ons leuk om digitaal kennis te maken met studenten en hun vragen rondom solliciteren en onze vacatures te beantwoorden; en zo uiteindelijk ook een breder netwerk op te bouwen.’

Claudia Zwitser (Hoofd Recruitment & employer branding bij NS): ‘Omdat we reuze benieuwd zijn hoe dit in zijn werk zal gaan en of het in de toekomst eventueel een mooi alternatief zou kunnen zijn naast een fysieke banenbeurs. Voordelen van een fysieke beurs zijn natuurlijk bijvoorbeeld het echte persoonlijke contact en de feeling van zo’n event. Een virtuele beurs maakt je als bedrijf, maar ik denk ook zeker voor de bezoekers,  juist weer een stuk flexibeler.’

Loeloe van Dam (campus recruiter in de audit bij KPMG): ‘We hopen dat we in contact kunnen komen met studenten en hen verder helpen in hun carrière.’

‘We willen studenten en starters informeren over alle toffe dingen die wij doen.’

Iris Schoormans (campus recruiter & employer branding Lidl): ‘We willen graag meer zichtbaarheid creëren onder studenten en starters. En we willen hen natuurlijk informeren over Lidl als werkgever en alle andere toffe dingen die wij doen.’

Lianne Kappert (Too Good to Go): ‘Wij groeien enorm hard en zijn daarom op zoek naar enthousiaste starters die zich aan willen sluiten bij onze movement tegen voedselverspilling. Als merk worden we in Nederland steeds bekender, maar als werkgever nog niet bij iedereen: we willen daar graag meer over vertellen om studenten en starters een goed beeld te geven over wat er allemaal mogelijk is binnen onze organisatie.’

> Waar let je op bij de werving van starters? 

De Graaf: ‘Of zij een duidelijk beeld hebben waar hun interesse ligt en welk vakgebied zij verder willen verkennen. Ook natuurlijk of de persoonlijkheid goed past bij onze bedrijfscultuur en de functie.’

Stekelenburg: ‘Is het cv netjes opgebouwd? Zonder spelfouten? En met name bij een telefonische screening: hoe enthousiast komt iemand over? Wat is de motivatie? Heeft iemand zich verdiept in de organisatie?’

‘We kijken vooral of ze energie en drive meebrengen om zichzelf te laten vliegen.’

Zwitser: ‘In de eerste plaats uiteraard of ze een goede match zijn op een specifieke vacature, vanuit onder meer competenties en drijfveren. Daarnaast of hun intrinsieke motivatie overtuigend is, en dan vooral of ze energie, enthousiasme en drive meebrengen om zichzelf te laten vliegen en hun collega’s te inspireren. Of ze in staat zijn om met een frisse, jonge blik naar ons bedrijf en vraagstukken te kijken en zich hierover ook zullen uitspreken.’

Van Dam: ‘Op de motivatie voor de functie, voor KPMG en de fit met ons bedrijf.’

Schoormans: ‘Uiteraard allereerst op de basiszaken zoals iemands opleiding en eventuele andere activiteiten naast een studie. Maar ook de persoonlijkheid is belangrijk bij onze werving. We zijn op zoek naar kandidaten die passen binnen onze no-nonsense cultuur, die de dynamiek van de retail aantrekkelijk vinden en zichzelf ook in een sneltreinvaart op inhoudelijk en persoonlijk vlak willen ontwikkelen.’

Kappert: ‘Ik denk dat een klik van twee kanten ontzettend belangrijk is, dus de vraag op welk vlak we als werkgever en potentiële werknemer elkaar kunnen versterken staat bij ons centraal. Voor ons staan daarbij missiegedrevenheid en de juiste positieve mindset voorop, beide zijn een vereiste om het bij ons naar je zin te hebben. Het moet bij je passen om in een dynamische, snelgroeiende social impact-organisatie te komen werken.’

> En wat zijn dan voor jou afknappers?

De Graaf: ‘Te veel twijfelen over de richting die ze willen opgaan met hun carrière. Dit geeft een werkgever veel onzekerheid. Je hoeft niet precies te weten wat je wilt gaan doen, maar wel weten welke richting je op wilt en wat je wilt ontwikkelen. En erg oppervlakkig blijven en alles maar leuk vinden is voor mij ook een afknapper.’

‘Alles maar leuk vinden is voor mij ook een afknapper.’

Stekelenburg: Spelfouten in een cv of motivatiebrief. Of te nonchalant overkomen, of te laat reageren op een berichtje of mailtje.’

Zwitser: ‘Voor mij is dat een gebrek aan écht zin om aan de slag te gaan. Oftewel: een gemis aan intrinsieke motivatie.’

Van Dam: ‘Het is belangrijk dat je gewoon jezelf bent. Doe je je anders voor dan hoe je echt bent? En word je aangenomen? Dan moet je je bedenken of je ook echt gelukkig wordt van die functie.’

Schoormans: ‘Geen goede voorbereiding bij de sollicitatieprocedure, spelfouten in je brief en het niet goed lezen van de vacaturetekst.’

Kappert: ‘Wij zoeken collega’s – Waste Warriors, zoals je bij ons genoemd wordt – die met een open en leergierige blik bij ons aan de slag willen gaan, samen op zoek naar groei en met foodpartners aan de slag en die daarbij ook fouten durven maken. Starters die al precies weten hoe het moet of meer willen leren in een organisatie waar al veel structuren en processen vast staan, zijn bij ons op niet aan het juiste adres.’

> Wanneer is deze Banenbeurs voor jou geslaagd?

De Graaf: ‘Als ik meerdere starters of studenten heb kunnen overtuigen hoe leuk het is om bij Zeeman te werken. Maar zeker ook als ik studenten en starters verder kan helpen in hun zoektocht. Al is het niet voor een vacature bij ons, dan misschien wel met de gouden tip om wel zijn of haar droombaan te vinden.’

Schoormans: ‘Als we ons werkgeversmerk onder studenten hebben kunnen vergroten en positieve gesprekken hebben kunnen voeren. Helaas is de werving voor onze traineeships namelijk op het moment van de beurs al gesloten…’

Stekelenburg: Als studenten na de beurs enthousiast zijn over A.S. Watson en de mogelijkheden die wij hebben (en gaan solliciteren uiteraard).’

‘Kan dit ook in de toekomst een alternatief worden voor de fysieke beurzen?’

Zwitser: ‘Als we weer een (grote) groep studenten en starters hebben kunnen enthousiasmeren voor NS als werkgever. Dat we bij hen in de overweging komen of aanleiding hebben gegeven ons aan te raden bij vrienden en kennissen. En; als we een ervaring rijker zijn over deelname aan een virtuele banenbeurs. Kan dit ook in de toekomst een alternatief worden voor de fysieke beurzen? En wat zouden we bij een volgende keer eventueel anders aanpakken?’

Van Dam: ‘Als we studenten hebben kunnen helpen in hun keuze. Daarnaast is het natuurlijk altijd leuk als er een potentiële match uitkomt.’

Kappert: ‘Als we studenten en starters meer hebben kunnen vertellen over de mogelijkheden van werken bij Too Good To Go en hoe gaaf het is om je in te zetten voor een social impact-organisatie. En ook als we enthousiaste (inhoudelijke) reacties hebben ontvangen op onze deelname. We bestaan pas 3 jaar, dus deze manier van proactieve employer branding is nieuw voor ons.’

> Welke tip wil je beursbezoekers nog meegeven?

De Graaf: ‘Gebruik een beurs als deze om jezelf voor te bereiden op het solliciteren. Geef jezelf de ruimte om te ontdekken wat je écht wilt en ga met die volle overtuiging de arbeidsmarkt op.’

Van Dam: ‘Dit is hét moment om erachter te komen wat een functie is die bij jou past. Ga vooral met veel recruiters praten en voeg hen toe op LinkedIn. Wees ook vooral niet bang om vragen te stellen.’

Stekelenburg: Wees geïnteresseerd, stel vragen, en kijk op die manier ook wat het beste bij je ambitie aansluit.’

Schoormans: ‘Ga ontdekken en het gesprek aan zo kun je zelf ontdekken wat bij jou past. En als er een klik is: blijf in contact!’

‘Zo vaak krijg je de kans niet om in korte tijd zoveel bedrijven bij elkaar te zien en te spreken.’

Zwitser: ‘Bereid je voor, bedenk goed voor jezelf wat je uit deze beurs wilt halen en pas daar je bezoeken, gesprekken en vragen op aan. Zo vaak krijg je de kans niet om in korte tijd zoveel bedrijven bij elkaar te zien en te spreken en die er echt staan om al je vragen te beantwoorden.  Bedenk vooraf voor jezelf wanneer voor jou de beurs geslaagd is. Wanneer ben je blij? En wees ook vooral eerlijk en volledig bij het invullen van feedbackformulieren achteraf. Alleen dan kunnen we het met z’n allen een volgende keer nóg succesvoller maken.’

Kappert: ‘Stel veel vragen, uiteindelijk gaat het erom dat vooral ook jijzelf een goed beeld krijgt van de organisatie waar je begint met werken. 40 uur per week is waardevolle tijd, durf daarom de lat hoog te leggen. En denk van tevoren goed na over wat jij belangrijk vindt in een potentiële werkgever. Dan kun je gericht de persoonlijke gesprekken ingaan.’

Meer weten?

Ook als werkgever in contact komen met jong talent op de arbeidsmarkt? Dat kan op de Virtuele Banenbeurs, die op 28 juni 2021 voor het eerst wordt gehouden. Meer weten? Neem dan contact op met de organisatie.

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS