De Virtuele Banenbeurs komt eraan: wat verwachten de deelnemers?

De Virtuele Banenbeurs komt eraan. Wat verwachten de deelnemende bedrijven daar aan te treffen? En waarom doen ze mee? Een kleine rondgang. ‘Afknappers bestaan niet, solliciteren is een leerproces. Voor iedereen.’

Peter Boerman Op 03 juni 2021 Gem. leestijd 3 min492x gelezen
Deel dit artikel:
De Virtuele Banenbeurs komt eraan: wat verwachten de deelnemers?

Hoewel op veel plekken alweer versoepelingen ingaan, blijven de meeste evenementen zich nog wel even online afspelen. Een van de voorbeelden daarvan is de Virtuele Banenbeurs, de eerste landelijke carrièrebeurs in zijn soort, geheel in 3D georganiseerd, die plaatsvindt op 28 juni. Zo’n 5.000 starters en young professionals worden dan online verwacht, die daar kunnen kennismaken met de grootste werkgevers van Nederland.

Zo’n 5.000 starters en young professionals worden op 28 juni online verwacht.

Maar wat verwachten die werkgevers daar eigenlijk zelf aan te treffen? Waarom doen ze mee? We vroegen het een viertal campusrecruiters, die op 28 juni een digitale stand zullen gaan bemensen:

> Waarom doe je mee?

Miriam de Groot (corporate recruiter Driessen Groep): ‘We doen mee vanwege de mogelijkheid om Driessen als werkgever in de spotlight te zetten en in beeld te komen bij de doelgroep. We willen daarnaast ook graag in contact komen met starters voor onze vacatures.’

Wouter de Jong (Young Talent Recruiter Alliander): ‘Leuk om te proberen of dit de doelgroep aanspreekt. Alliander zoekt continue moderne manieren om met talent in contact te komen. Dit zie je bijvoorbeeld ook terug in onze wervende webinars. Dus we doen graag mee met deze pilot; we hopen dat het een breed publiek en onze doelgroep aanspreekt.’

Helen Bosma (referral recruiter Sogeti): ‘Deze beurs is natuurlijk specifiek gericht op young professionals, dat is voor ons een belangrijke doelgroep. En de stands hebben een heel professioneel uiterlijk. Het is fijn als we in één keer 50 profielen op de beurs kunnen behandelen. We willen hiermee natuurlijk ook extra naamsbekendheid creëren. En natuurlijk: fun!’

‘Leuk om te proberen of dit de doelgroep aanspreekt.’

Emily van der Werff (Talent Acquisition Manager Graduate Recruitment bij Aegon): ‘Mijn verwachtingen zijn erg hoog! Het platform ziet er fantastisch uit en als er daadwerkelijk 5.000 deelnemers zijn, kan mijn dag niet meer stuk. Deze online variant zorgt ervoor dat we hopelijk veel meer mensen uit verschillende regio’s kunnen spreken. Superhandig, aangezien wij kantoren hebben in Den Haag, Amsterdam, Groningen en Leeuwarden.’

> Waar let je op bij de werving van starters?

De Groot (Driessen Groep): ‘We letten in de eerste plaats op soft skills en competenties, en daarnaast vooral op: is de juiste ‘voedingsbodem’ aanwezig om bepaalde competenties verder te ontwikkelen? Verder vind ik het bij starters altijd extra belangrijk om hun motivatie voor Driessen en de functie scherp te krijgen. Starters kunnen nog niet terugvallen op eerdere werkervaring. Maar dat betekent niet dat ze niet heel bewust een keuze maken voor een bepaalde functie. Daar wil ik graag achter komen in een gesprek.’

‘We letten vooral op: is de juiste ‘voedingsbodem’ aanwezig om bepaalde competenties verder te ontwikkelen?’

De Jong (Alliander): ‘Uiteraard op een aantal harde eisen. Maar daarna of iemand als persoon kan meegroeien met Alliander. Daarom letten we vooral op enthousiasme en of de motivatie en drijfveren aansluiten bij Alliander.’

Bosma (Sogeti): ‘Minimaal HBO-studie, affiniteit met IT. Maar wat ik vooral belangrijk vind is dat ze altijd hun zelf zijn. We beseffen dat studenten en starters nog niet zo veel ervaring met zich meebrengen, en dat is ook helemaal niet erg! Maar waar we wel opletten is wat voor projecten ze tijdens hun studie gedaan hebben, welke technieken ze beheersen, wat hun rol in het project is geweest en hoe ze dit overbrengen in een gesprek. Een goede basis is belangrijk en in onze basisopleiding gaan we daarop verder.’

‘Ik ben altijd benieuwd wat een starter qua stukje bijzonderheid meebrengt.’

Van der Werff (Aegon): ‘Uiteraard kijk ik als recruiter altijd naar de basiseisen. Dus: welke studie heb je gedaan, welke extra vakken deed je die je interesse beschrijven? Maar het allerbelangrijkste vind ik: persoonlijkheid! Een team bestaande uit dezelfde soort mensen gaat nooit een sterk team zijn, dus: hoe meer diversiteit, hoe beter. Ik ben dan ook altijd benieuwd wat een student of starter qua stukje bijzonderheid meebrengt.’

> Wanneer is deze beurs voor jou geslaagd?

De Groot (Driessen Groep): ‘Sowieso al dat we zichtbaar zijn geweest met onze organisatie en onze vacatures. En het zou helemaal mooi zijn als het mensen aanzet om te solliciteren bij ons!’

‘De beurs is geslaagd als we plezier hebben gehad, en goed hebben kunnen uitstralen wie we zijn.’

De Jong (Alliander): ‘Als we meerdere spontane gesprekken hebben gekregen, zoals ook gebeurt tijdens een face-to-face-event.’

Bosma (Sogeti, foto): ‘De Virtuele Banenbeurs is voor ons geslaagd als we plezier hebben gehad, goed hebben kunnen uitstralen wie we als Sogeti zijn, waar we voor staan en wat we als organisatie doen. Maar ook als we een netwerk hebben kunnen opbouwen en potentiële kandidaten hebben gesproken die bij ons zouden kunnen starten.’

Van der Werff (Aegon): ‘Op dit moment hebben we een paar toffe vacatures en development programs open staan voor september dit jaar. Het zou super zijn als we hier leuke enthousiaste starters en young professionals voor kunnen enthousiasmeren. Daarnaast zal het natuurlijk ook voor een algemene naamsbekendheid zorgen.’

> Wat zijn voor jou afknappers bij starters?

De Groot (Driessen Groep): ‘Te willekeurig of onverschillig overkomen in hun sollicitatie. Toen ik ooit een starter vroeg waarom hij graag bij Driessen wilde werken en wat hem zo aansprak in de functie, zei hij dat hij dat nog niet zo goed wist, omdat hij natuurlijk starter was en nog niet eerder in zo’n functie gewerkt had. Dat is natuurlijk wel een heel makkelijk antwoord.’

De Jong (Alliander): ‘Als ze feedback wegwuiven.’

‘Wat nooit goed zal werken in een gesprek is ongeïnteresseerd zijn.’

Bosma (Sogeti): ‘Als ze zich anders voordoen dan dat ze zijn, of als ze hun cv mooier maken dan dat het is. Daar prik je heel snel doorheen en uiteindelijk heb je daar zelf alleen maar last van.’

Van der Werff (Aegon, foto): ‘Afknappers bestaan voor mij niet, solliciteren is een leerproces. Elke keer zal het een stukje beter gaan. Maar wat nooit goed zal werken in een gesprek is ongeïnteresseerd zijn.’

> Welke gouden tip wil je beursbezoekers meegeven?

De Groot (Driessen Groep): ‘Ik denk dat het als starter belangrijk is om je breed te oriënteren, dus met veel recruiters in gesprek te gaan. Als je echter al weet welke kant je op wilt, zou ik heel gericht die bedrijven en recruiters kiezen die ook voor jou relevante vacatures hebben of in jouw vakgebied werkzaam zijn. Anders wordt het speelveld wel erg groot. Mijn tip: toon interesse, stel veel vragen en durf jezelf te laten zien, niet alleen wat je hebt gestudeerd, maar ook wie jij bent als persoon!’

‘Mijn tip? Ga juist met bedrijven praten die je nog níet kent.’

De Jong (Alliander): ‘Mijn tip? Ga juist met bedrijven praten die je nog níet kent. Iedereen kent tenslotte Uber, Coca-Cola en Google wel. Maar wie weet zit er juist bij die andere bedrijven een pareltje tussen, en dit verbreedt je kansen. En noteer daarna wat je hoort en regel contactgegevens.’

Bosma (Sogeti): ‘Wat ik belangrijk vind is dat ze van tevoren voor zichzelf bedenken wat ze belangrijk vinden in een baan en dan bij diverse bedrijven kijken welke voldoen aan hun wensenlijstje. Sommigen hebben dat nog niet zo scherp, dan is het juist goed je lekker breed te oriënteren. Ga dus niet alleen naar de bekende bedrijven, maar kijk ook eens bij een klein bedrijfje, en kijk zo wat je aanspreekt en bij jou past. Uiteindelijk is het je eerste baan na je studie. Ik vind het belangrijk dat het een functie wordt die bijdraagt aan jouw ontwikkeling en waar jij naartoe wilt groeien. En vergeet ook niet: work hard, play hard, en geniet!’

‘En vergeet ook niet: work hard, play hard, en geniet!’

Van der Werff (Aegon, foto): ‘Goede vraag! Ik denk dat dit heel erg ligt aan je doel voor die dag. Voorbereiding is alles, dus kijk welke bedrijven je interessant vindt, welke vacatures er openstaan en ga dan het gesprek aan met de recruiter. Maar kijk vooral ook bij bedrijven waar je wellicht nog geen goed beeld van hemt, en ga daar het open gesprek aan. Wellicht kunnen ze je nog verbazen. Voorbereiding is dus key! En ga er vervolgens in met een open mindset.’

Meer weten?

Ook als werkgever in contact komen met jong talent op de arbeidsmarkt? Dat kan op De Virtuele Banenbeurs, die op 28 juni 2021 voor het eerst wordt gehouden. Meer weten? Neem dan contact op met de organisatie.

virtuele banenbeurs

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS