Wat kan een goed recruitment-CRM jouw organisatie opleveren?

Veel recruiters zweren bij hun ATS. Maar zulke systemen zijn vaak minder geschikt voor het belangrijkste werk van recruiters: een relatie bouwen met de kandidaat. Dan kun je beter een goed CRM hebben, stelt Petra de Niet. Maar hoe doe je dat dan?

 

 

Petra de Niet Op 11 februari 2020
Gem. leestijd 5 min 1015x gelezen
Deel dit artikel:
Wat kan een goed recruitment-CRM jouw organisatie opleveren?

In recruitment draait het steeds meer om goede relaties met kanjers van kandidaten. Maar het traditionele ATS is hiervoor meestal helemaal niet zo geschikt, zegt Petra de Niet, oprichter/eigenaar van onder meer het bedrijf SendtoDeliver, en donderdag 13 februari een van de sprekers tijdens de Webinar Week van Werf& en ZipConomy. Wil je relaties onderhouden met je kandidaten, dan heb je meer aan een CRM, een customer relationship management-systeem, zal ze vertellen tijdens haar webinar (samen met Jan Hein de Wilde).

‘Een CRM-systeem kan je helpen om op een snelle en effectieve manier kandidaten te bereiken.’

Want, zo zegt ze: ‘Een CRM-systeem draagt bij aan een betere vindbaarheid van jouw organisatie (SEO) en campagnes (SEA) helpen je vervolgens om op een snelle en effectieve manier kandidaten te bereiken. Een CRM-systeem (met de functies van een ATS-systeem) kan ook helpen om alle stappen in het recruitmentproces te versimpelen.’

Je CRM-systeem gebruiken als ATS-systeem

Hoe groter je organisatie wordt, hoe meer klanten en kandidaten je hebt, zegt ze. En een goed CRM helpt daarbij. ‘Je database wordt complexer, je moet kandidaten en klanten volgen, managen en monitoren. Je wilt niet dat kandidaten drie verschillende recruiters krijgen te spreken met drie keer hetzelfde verhaal.’ Het is volgens haar dan veel makkelijker om één systeem te gebruiken, in plaats van een ATS én een CRM-systeem. ‘Ook je CRM kun je namelijk gebruiken als ATS. Daardoor kun je makkelijk een relatie opbouwen met je klanten en kandidaten. Denk bijvoorbeeld aan een systeem als HubSpot, al jaren expert op het gebied van inbound marketing.’

Je wil niet dat kandidaten drie verschillende recruiters krijgen te spreken met drie keer hetzelfde verhaal.

Inbound marketing is een methode die draait om candidate experience en employer branding. Het is een methode waarbij je mensen aantrekt, betrekt en koestert om vertrouwen op te bouwen. In tegenstelling tot outbound marketing (waar je vecht om aandacht van de klant) draait het om aantrekken en ‘pleasen’. Je kunt de principes van inbound marketing natuurlijk ook passen op recruitment, zegt De Niet. ‘Bij het zogeheten inbound recruitment, dat dan ontstaat, zet je vreemden om in bezoekers, je bezoekers in je sollicitanten, en je sollicitanten in je werknemers. En uiteindelijk gaan je werknemers jouw bedrijf promoten. Uiteindelijk trekken zij weer vreemden aan, wat de cirkel rond maakt.’

Volop basisfunctionaliteiten

Het CRM van HubSpot is volgens De Niet uiterst geschikt voor kleine tot middelgrote bedrijven. Je kunt het immers gratis gebruiken en dan krijg je onder meer al de volgende basisfunctionaliteiten:

  • Contact management
  • Deals – manage je leads tot sales
  • Lead analytics
  • E-mail scheduling
  • Contact en company inzichten
  • Outlook en Gmail integratie
  • Facebook lead ads
  • E-mail scheduling

De Niet: ‘Met HubSpot kun je content verspreiden die past bij je verschillende doelgroepen: je klanten, prospects, werknemers, en natuurlijk je potentiële kandidaten. Je kunt verschillende workflows maken, die ervoor zorgen dat bepaalde types content bij bepaalde types mensen terechtkomen. Relevant communiceren dus. Iemand die sinds kort een gelukkige nieuwe medewerker is geworden dankzij jouw goede recruitment activiteiten, zal niet lang actief betrokken blijven als hij of zij nog steeds elke week automatische updates krijgt over nieuwe vacatures. Hij of zij kan misschien beter in een andere workflow belanden. Eentje die automatisch interessante blogs en evenementen deelt in zijn of haar vakgebied bijvoorbeeld.’

Vindbaar voor zoekmachines

Je kunt nog zo’n mooie recruitmentwebsite hebben, als hij niet vindbaar is online, zullen er geen kandidaten op afkomen, weet De Niet ook. ‘Je moet via zoekmachines gevonden kunnen worden’, zegt ze dan ook. ‘Een CRM-systeem helpt je hiermee efficiënt om te gaan, omdat je hier blogs kunt maken en berichten kunt posten op diverse socialemediakanalen. Ook kan een CRM je inzicht geven in welke zoekwoorden jouw bezoekers gebruiken om bij jouw website te komen. Deze zoekwoorden kun je dan weer verwerken in pagina’s op je website.’

Je recruitmentwebsite kan nog zo mooi zijn: als hij niet vindbaar is, komen er geen kandidaten.

Search Engine Optimalisation (SEO) is het proces om je online vindbaarheid te verhogen. Dit betekent een hogere ranking in zoekmachines en meer traffic naar de website. Het inzetten van een goede SEO-strategie is essentieel om je website goed vindbaar te maken in Google. Maar bedenk ook: terwijl het met SEO weken tot maanden kan duren voordat je website een goede positie heeft bemachtigd in Google, kun je dit met Google Ads binnen een paar dagen regelen.

Google Ads voor je recruitmentsite

Als recruitmentbureau adverteren in het Google-zoeknetwerk is een snelle en makkelijke manier om je kandidaten te bereiken, zegt De Niet. ‘Goed vindbaar zijn met SEO is als het opbouwen van een conditie met hardlopen, terwijl SEA (Search Engine Advertising) je al binnen een paar dagen resultaten kan opleveren.’

Goede SEO is als een conditie met hardlopen, terwijl SEA al binnen een paar dagen resultaten kan opleveren.

Voordeel van Google Ads is dat je zelf bepaalt:

  • Aan welke doelgroep je advertenties worden getoond
  • Onder welke zoekwoorden je advertenties getoond worden
  • Wáár je advertenties getoond worden (locatie target)
  • Wat de demografische gegevens zijn van je doelgroep
  • Hoeveel budget je wilt uitgeven aan de campagnes

Google Ads is interessant om te gebruiken, omdat Google nog steeds de meest populaire zoekmachine is, aldus De Niet. ‘Door advertenties te laten runnen op jouw vacatures kun je ervoor zorgen dat kandidaten in aanraking komen met jouw vacature. Doordat je zelf zoekwoorden kunt toevoegen net zoals demografische gegevens, locaties en doelgroep zullen er dus zelden bezoekers komen die je niet wilt bereiken.’

Aan- en uitzetten wanneer je maar wil

Je kunt dus van tevoren bepalen welke doelgroep je wilt bereiken en op welke zoektermen deze doelgroep zal zoeken. Zorg dat je alleen relevante zoektermen toevoegt, want hieronder wil je dat je advertentie wordt geactiveerd, adviseert De Niet. ‘Je betaalt per klik op je advertentie, dus hoe relevanter de advertentie, hoe relevanter je bezoekers. Dit bespaart je een hoop geld. Tijdens de looptijd van je campagnes kun je veranderingen doorvoeren zoals het uitsluiten van sommige zoektermen (waarop je niet gevonden wilt worden). Ook kun je op elk gewenst moment bod aanpassingen doen of je campagne aan- of uitzetten. Mocht je na 1 week al een kandidaat hebben gevonden, kun je je campagne bijvoorbeeld makkelijk weer uitzetten.’

Een Google Ads campagne is zo sterk als dat de landingspagina goed is

Bedenk wel: een Google Ads-campagne is zo sterk als dat de landingspagina goed is, beklemtoont De Niet. ‘De landingspagina is de pagina waarop bezoekers terecht komen als ze klikken op jouw advertentie. Deze pagina is gemaakt binnen jouw ATS-systeem. Hij is dus speciaal ontworpen voor de kandidaten en bedoelt om te converteren, in dit geval: het invullen van een sollicitatieformulier. Op deze pagina bestaat onder meer duidelijke informatie over wat de vacature inhoudt en een heldere call-to-action. De landingspagina moet voldoen aan de verwachtingen van de kandidaat, zodat dit leidt tot het gewenste resultaat: een sollicitatie.’

Meer weten?

Meer weten over wat een CRM in recruitment voor je kan betekenen? Aanstaande donderdag, 13 februari, geeft Petra de Niet een webinar over de kracht van een CRM in recruitment. 

      • Schrijf je hier meteen in voor dit webinar

Of schrijf je nog snel in voor een van de andere 24 gratis webinars die in deze week gegeven worden over de thema’s Future Proof Recruitment, Candidate Experience, Professioneel inhuren in de praktijk, Out of the Box en Total Talent Acquisition.

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners