Solliciteren met een hapje en een drankje: zo zoekt deze supermarktketen 250 nieuwe kandidaten

Kan solliciteren ook lekker zijn? Bij 17 Belgische filialen van supermarktketen Carrefour hopen ze van wel. Althans: ze bieden hun kandidaten meteen een proeverij van allerlei producten. Gaat hen dat overtuigen?

Peter Boerman Op 18 augustus 2023
Gem. leestijd 2 min 236x gelezen
Deel dit artikel:
Solliciteren met een hapje en een drankje: zo zoekt deze supermarktketen 250 nieuwe kandidaten

‘Met de Job Tasting Days maken we van een traditioneel sollicitatiegesprek een aangename gelegenheid, waarbij de kandidaten zich kunnen onderdompelen in de werkomgeving van Carrefour’, aldus manager recruitment and internal mobility Tristan De Wree. En dat betekent volgens hem dus: geen 1-op-1-gesprekken in de achterkamers van een supermarkt, maar informele kennismakingen, een rondleiding op de winkelvloer – en als klap op de vuurpijl: een drankje en proeverij van allerlei verschillende producten van de supermarktketen.

‘Hiermee creëren we een aangename gelegenheid, waarbij de kandidaten zich kunnen onderdompelen in onze werkomgeving.’

De Wree hoopt met name met dat laatste aanbod voldoende geïnteresseerden aan te trekken op de bijna 20 Job Tasting Days die de supermarktketen tot half september nog aanbiedt, door heel Vlaanderen heen, van Diest tot Zemst. In totaal wil het van oorsprong Franse Carrefour hiermee in deze regio 250 nieuwe medewerkers aantrekken, variërend van verkoop in de versafdeling of in de bakkerij, winkelorganisatie, bevoorrading en voorraadbeheer, klantenadvies, tot assistent- en managementfuncties.

Informele kennismaking

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die al wat ervaring hebben met klantencontacten, die belang hechten aan netheid en orde en die servicegericht zijn. Die liggen echter ook in Vlaanderen niet voor het rapen. Daarom organiseert de retailer in 17 hyper- en supermarkten de Job Tasting Days, waarbij het hoopt de drempel voor sollicitanten te verlagen. Het is overigens de tweede keer in korte tijd dat een Belgische werkgever op zo’n manier de aandacht trekt. Vorige maand was het nog het algemene ziekenhuis in Knokke-Heist, dat met een borrel op het strand sollicitanten probeerde te verleiden.

Vorige maand probeerde het algemene ziekenhuis in Knokke-Heist met een borrel op het strand ook al sollicitanten te verleiden.

De stap van de Belgische Carrefour is trouwens ook in andere zin opvallend. Nog geen maand geleden maakte de retailer namelijk bekend in Frankrijk bijna 1.000 banen te willen schrappen (op vrijwillige basis), als onderdeel van een bredere herstructurering. Over de geplande personeelsinkrimping wordt momenteel nog onderhandeld met de vakbonden, aldus het bedrijf.

Lees ook

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners