Dit is hoe (Amerikaanse) werkzoekenden de coronacrisis beleven – en dat is best schrikbarend

Méér stress, méér angst om hun baan te verliezen, en véél meer verwachte moeite om een nieuwe baan te vinden. In twee maanden tijd is de stemming op de Amerikaanse arbeidsmarkt volledig omgeslagen. Wat nemen we daarvan mee?

Peter Boerman Op 19 mei 2020
Gem. leestijd 4 min 478x gelezen
Deel dit artikel:
Dit is hoe (Amerikaanse) werkzoekenden de coronacrisis beleven – en dat is best schrikbarend

Dat in een paar weken tijd de Amerikaanse arbeidsmarkt op zijn kop is gezet, was hier ook al duidelijk geworden. De werkloosheid schoot in de maand april omhoog naar 14,7 procent, het hoogste niveau in dik 80 jaar. In de twee maanden dat de crisis in Amerika voortwoekert, zijn al ruim 36 miljoen mensen zonder werk komen te zitten.

De Amerikaanse werkloosheid schoot in april omhoog naar 14,7 procent, het hoogste niveau in dik 80 jaar.

De officiële Nederlandse cijfers komen pas morgenochtend, maar onderzoek van Jobvite (The 2020 Job Seeker Nation Report) laat al wel zien wat zo’n hoge werkloosheid betekent voor werkzoekenden en werkenden. Het bureau deed dit jaar twee keer onderzoek onder 1.500 mensen, een keer in februari, en nog een keer in april. En de verschillen zijn gerust levensgroot en schrikbarend te noemen. Al moet – terugblikkend – gezegd: ook in februari was lang niet iedereen positief (meer) over de arbeidsmarkt…

Helft is bang baan te verliezen

Zo dacht ook in februari al 48% van de ondervraagden dat het dit jaar moeilijker zou worden om een nieuwe baan te vinden. Een percentage dat in april was opgelopen tot 73%. En waar 23% in februari zei dat dit zelfs ‘veel moeilijker’ zou worden, is dit in april maar liefst 44%. En 47% is bang ergens dit jaar zijn baan te verliezen, tegen 28% in februari.

Van de werkzoekenden vindt 41% dit nu een stuk stressvoller dan 2 maanden geleden.

Van de ondervraagden zegt 33% meer stress te ervaren, en 22% heeft zelfs véél meer stress rondom het werk. Van de werknemers met kinderen thuis zegt 62% meer stress te hebben, en 69% vindt een baan zoeken nu meer stressvol dan drie maanden geleden. Van hen zegt 41% het zelfs ‘een stuk meer stressvol’ te vinden. Voor vrouwen geldt dit overigens een stuk meer dan voor mannen (49% vs 34%).

Niet bang voor robotisering

Die angst om de baan te verliezen heeft overigens weinig te maken met robotisering en automatisering. Van de ondervraagden is 61% niet bezorgd dat zijn of haar baan de komende 5 jaar wordt geautomatiseerd. Opvallend: Amerikaanse mannen zijn hier twee keer zo vaak wél bezorgd over als vrouwen, en ook hoger opgeleiden maken zich hier meer zorgen om (31% vs 19%), net als jongeren onder de 40 jaar (31% vs 20%).

5 op de 8 werkende werkzoekenden geven toe in de baas z’n tijd te solliciteren.

Ook opvallend: de respondenten noemen steeds vaker sociale media als bron om een nieuwe baan te vinden: van 32% tot 42%. Dit terwijl jobboards nog steeds door het merendeel als belangrijk kanaal voor een nieuwe baan worden genoemd (69%).  En andere opmerkelijke bevinding: 5 op de 8 (63%) geven toe in de baas z’n tijd te solliciteren. Hoger opgeleiden meer dan lager opgeleiden (67% vs 59%), en jongeren meer dan 40-plussers (72% vs 54%).

amerikaanse werkzoekenden jobvite

Meer vraag naar mentale hulp

De coronacrisis heeft overigens nauwelijks invloed op welke arbeidsvoorwaarden werkzoekenden belangrijk vinden. Gezondheidszorg staat nog steeds op #1, maar daalt zelfs iets (van 67% naar 64%). Mentale hulp stijgt daarentegen wel flink, van 17% naar 26%. En meer werkzoekenden hopen ook (betaald) familieverlof in hun nieuwe baan aan te treffen (36% vs 30%).

Positief nieuws: 88% is behoorlijk positief over een recente candidate experience.

Het rapport heeft ook verder nog wel wat positief nieuws. Zo is 88% van de ondervraagden behoorlijk positief over een recente candidate experience. Vooral goede communicatie van de recruiter/werkgever wordt geroemd (58%), net als een makkelijk sollicitatieproces (49%) of een makkelijk te plannen interview (44%). Ervaringen die tot meer frustratie leiden: geen reactie van een recruiter (42%), een te lang proces (26%), een onplezierig sollicitatiegesprek (25%) of een te complex sollicitatieproces (24%). Allemaal aspecten waaraan relatief makkelijk iets te doen is dus. Coronacrisis of niet.

Appen wordt snel de norm

Ander nieuws over de candidate experience: de Amerikaanse respondenten melden dat sms’en en whatsappen razendsnel de norm in solliciteren aan het worden is. Steeds meer sollicitanten zeggen via whatsapp met een werkgever te communiceren, en ze vinden dat meestal alleen maar prettig. Bovendien is het voor werkgevers een vrij zekere vorm van communicatie. Waar e-mails slechts een openingsratio van gemiddeld zo’n 20% kennen, is dat bij recruitment-sms’jes of appjes maar liefst 98%.

Lees ook

Meer over de internationale arbeidsmarkt?

Sinds kort heeft Werf& ook een Engelstalige zusje, totalent.eu, waar je berichten vindt over alle internationale ontwikkelingen op de markt van recruitment en werving en selectie, zowel flex als vast. Niets missen? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners