Tijdens de Webinar Week ging het vorige maand een hele dag lang over recruitment anno 2019. Wat leerden die 5 webinars ons?
Het recruitmentvak is in dezer dagen op bijna geen enkele manier meer te vergelijken met hoe werving en selectie pakweg 20 jaar geleden ging. Maar wat zijn dan die belangrijke veranderingen? Wat moet je nu beheersen als je recruiter wilt worden? Hoe selecteer je de beste kandidaten? En welke data komen daarbij van pas? Het was dagvoorzitter Koen Roozen die ons behendig door al deze vragen op de maandag van de Webinar Week heen leidde.
#1. Walter Hueber over: beter selecteren via video
Bewegend beeld zorgt er niet alleen voor dat we sneller en makkelijker met kandidaten in contact kunnen komen. Het kan recruitment ook voorspelbaar maken, door onze selectiemethoden een meer wetenschappelijke basis te geven, laat Walter Hueber (Cammio) zien. Zelfs The A-Team komt nog even voorbij in zijn bijzonder interessante aftrap van de week, dat met name de waarde van gestructureerd interviewen nog eens onderstreept.
#2. Koen Roozen over: niet iedereen kan recruiter worden
Recruiter is bepaald geen beschermde functie. Tenminste: je hoeft er geen bepaald diploma voor te hebben, of een bepaalde test voor af te leggen. Maar dat wil nog niet zeggen dat je er niet speciale eigenschappen of kwaliteiten voor moet hebben, betoogt dagvoorzitter Koen Roozen in zijn eigen seminar. Arbeidsmarktkennis, searchen en sourcen, cv’s screenen, interviewen, kandidaten pitchen, onderhandelen, rapporteren: het recruitmentvak gaat om heel wat meer dan alleen vacatures vullen, laat hij zien. Maar het is wel een prachtig vak, zegt hij er meteen bij.
#3. Sara Cauwenbergh over: de menselijke kant
Daarna was het de beurt aan de zoete Vlaamse tongval van Sara Cauwenbergh, recruitment evangelist van Indeed. Zij toonde ons onder meer dat 96 procent van alle recruiters vindt dat een goede band opbouwen met kandidaten essentieel is voor het vak. En dat het heel belangrijk is vóór het sollicitatiegesprek al veel informatie te delen met een kandidaat. En zo nog veel meer informatie die het belang van de meer menselijke kant van recruitment onderstreept:
4. Dennis van Aarssen en Robbert Speet over: connectie, passie en loyaliteit
Dennis van Aarssen mag bekend zijn als winnaar van The Voice of Holland, ook tijdens de Webinar Week stond hij zijn mannetje. Samen met Talmark-collega Robbert Speet legde hij ons het belang van leadgeneratie uit. En dat het er daarbij om gaat om vanuit de kandidaat te denken. Laat hem of haar dus gewoon een whatsappje sturen als hij of zij interesse heeft om bij jou te komen werken.
#5. Jonathan van Oudheusden & Inge Vuik over: de juiste tools
En zo komen we alweer op het laatste webinar van de dag. Daarin leggen Inge Vuik (Intelligence Group) en Jonathan van Oudheusden (ICT Group) uit hoe je slimmer schaarse doelgroepen kunt werven, als je beschikt over de juiste gegevens en de juiste tools. Dat heeft onder meer tot een behoorlijke verschuiving in de werving van ICT Group geleid, vertelt Van Oudheusden bijvoorbeeld. Waar eerst sterk de nadruk werd gelegd op de mooie projecten die het bedrijf doet, is dat nu veranderd. Nu staan drie beloftes centraal, die voortkomen uit een heuse Employee Value Proposition.
Lees ook:
- Koen Roozen: ‘Als je als recruiter zo belangrijk bent, waarom neem je jezelf dan niet serieuzer?’
- Hoe ICT Group zijn profielen aanpast op wat de doelgroep wil
- Sara Cauwenbergh: ‘Qua openheid en snelle respons is nog volop werk aan de winkel’
- Walter Hueber: ‘Video neemt steeds meer de plek in van het cv’