Dit willen we in 2019 echt niet meer terugzien (volgens de kenners)

Laura Bosua Op 02 januari 2019 Gem. leestijd 2 min926x gelezen
Deel dit artikel:
Dit willen we in 2019 echt niet meer terugzien (volgens de kenners)

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Januari is vooruitbliktijd. In een korte serie kijken we de komende weken samen met experts uit het veld vooruit op het komende jaar. Vandaag: wat we in 2019 echt niet meer willen terugzien.

Je kunt het in 2019 echt niet meer maken om de kandidaat niet voorop te zetten en geen aandacht te besteden aan je candidate experience. En discriminatie is uiteraard al helemaal uit den boze.

Wel of geen foto

Lieten we maandag nog zien dat het artikel over hoe een recruiter naar de foto op het cv kijkt nog een van de meest gelezen artikelen van 2018 is, zegt Janneke Oostrom dat we helemaal van die foto af moeten: ‘Uiterlijke kenmerken zijn niet voorspellend voor iemands toekomstig functioneren, tenzij je acteurs of modellen aan het selecteren bent. Het opnemen van een foto kan dus eigenlijk alleen de voorspellende waarde van de selectiebeslissing doen afnemen, aangezien irrelevante uiterlijke kenmerken deze (on)bewust kunnen gaan beïnvloeden. Het staat niet alleen discriminatie op basis van aantrekkelijkheid toe, maar ook op allerlei andere kenmerken (etniciteit, leeftijd, gewicht, leeftijd, sociale economische klasse) die eenvoudige af te lezen zijn van een foto.’

‘Uiterlijke kenmerken zijn niet voorspellend voor iemands toekomstig functioneren’

Hoe zit het dan met googelen naar een foto? Dat is nog steeds een optie, maar het is dan wel belangrijk om te beseffen wat de mogelijke effecten van foto’s kunnen zijn.

En als je dan toch (of niet) bezig bent met foto’s, kijk dan ook naar de foto’s die je op je website zet, zegt Silene Geuze: ‘Weg met stockfoto’s op je website! Dit is de plek waar je als werkgever laat zien wie je bent en wat je doet. Dus neem in ieder geval de moeite om video- en fotomateriaal erop te zetten van ‘echte’ medewerkers.’

De kandidaat niet op één zetten

We zeiden het al: de kandidaat moet de aandacht krijgen die hij verdient. Zorg dus dat je sollicitatieformulier niet meer dan drie regels heeft, zegt Raymond Lemmers, en vermeld het salaris in vacatureteksten, geeft Aaltje Vincent als tip.

‘Gebruikers verwachten een naadloze ervaring, welk medium ze ook gebruiken’

Nog steeds zijn er organisaties die vooral intern gedreven zijn. Dat kan echt niet meer volgens Anouk Kon: ‘Optimaliseer voor mobiel en houdt het proces bovenal kort. In Nederland lopen we wat dit betreft echt achter op de rest van Europa. Slechts 32 procent van de processen is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Dit terwijl de opkomst van mobiel internet heeft de verwachtingen enorm doen toenemen. Gebruikers verwachten een naadloze ervaring, of ze nu een desktop, een tablet of een smartphone gebruiken.’

En dan nog een heel belangrijke van Frank Roders wat echt niet meer kan in 2019: het lauwe (thee)water uit het koffiezetapparaat van Compagnon. Wij gaan binnenkort maar eens checken of dat verbeterd is.

Deel dit artikel:
Laura Bosua

Laura Bosua

Redacteur bij Werf& Media

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.