Wat DoorDash losmaakte door sollicitanten naar hun seksuele voorkeur te vragen

Wil je aangesproken worden met hem, haar, xe, ze of anders? En G, L, H, B, Q of iets anders? Wie bij maaltijdbezorger DoorDash solliciteert, kan zulke vragen zomaar tegenkomen. Een schande? Of juist de toekomst?

Peter Boerman Op 08 juli 2022
Gem. leestijd 4 min 357x gelezen
Deel dit artikel:
Wat DoorDash losmaakte door sollicitanten naar hun seksuele voorkeur te vragen

De Amerikaanse maaltijdbezorger Doordash trok de afgelopen weken flink de aandacht met een bijzondere vraag op zijn sollicitatieformulier. Kandidaten krijgen er sinds kort namelijk de vraag voorgelegd naar hun seksuele oriëntatie, en hoe ze aangesproken willen worden. En bij dat laatste zijn dan weer heel wat meer keuzes te maken dan het traditionele Dhr/mevr/mej.

The job applicant posted a screenshot on the web site Reddit, where it went viral over the weekend.

Een screenshot van zo’n sollicitatie werd (door u/themonsher) op Reddit geplaatst, waarna het behoorlijk viraal ging. Meer dan 5.700 Reddit-gebruikers reageerden inmiddels op de post. Maar volgens DoorDash zelf betrof het eigenlijk niets nieuws. Een woordvoerder vertelde The New York Post dat het bedrijf probeert ‘een cultuur van verbondenheid te creëren’ door ‘ervoor te zorgen dat verschillende identiteiten en perspectieven hier worden gewaardeerd en vertegenwoordigd.’

‘Alle sollicitanten hebben de mogelijkheid om ‘Ik wil niet antwoorden’ te selecteren voor alle vragen.’

Daarom vraagt het bedrijf al sinds 2020 aan sollicitanten om zich over hun seksuele geaardheid uit te spreken. ‘Deze gegevens worden geaggregeerd verzameld en vertrouwelijk behandeld’, aldus de woordvoerder. ‘En hoewel we sollicitanten aanmoedigen om persoonlijke demografische gegevens te delen als ze dat prettig vinden, hebben alle sollicitanten de mogelijkheid om ‘Ik wil niet antwoorden‘ te selecteren voor alle vragen.’

Ongemakkelijk

De sollicitant vertelde Newsweek dat hij aanvankelijk via LinkedIn had gesolliciteerd. Toen hij de vraag over seksuele geaardheid zag, werd hij ongemakkelijk. ‘Alles wat ik op een sollicitatie zet, moet informatie zijn voor de werkgever om te bepalen of mijn achtergrond en prestaties passen bij hun bedrijfsdoelen’, zei hij. ‘Ik begrijp niet hoe mijn seksuele geaardheid de kwaliteit van mijn werk zou kunnen bepalen.’

‘Ik begrijp niet hoe mijn geaardheid de kwaliteit van mijn werk zou kunnen bepalen.’

Hij zei dat hij de vraag had beantwoord en zijn sollicitatie had ingediend, hoewel hij bang was dat zijn antwoord zijn kansen om te worden aangenomen nadelig zou kunnen beïnvloeden. ‘Als ze zo graag statistieken willen hebben over de seksuele geaardheid van hun werknemers, moeten ze dat anoniem doen nadat ze zijn aangenomen’, zei hij. ‘Het mag wat mij betreft zeker niet in de eerste 10 vragen van een sollicitatie staan.’

Weten is meten

De sollicitant zei dat het de eerste keer was dat hij ooit een vraag over zijn seksuele voorkeur zag op een sollicitatieformulier. Het heeft ondertussen in de Verenigde Staten tot een behoorlijke discussie geleid. Als je op diversiteit vooruitgang wil boeken, zul je het toch op een of andere manier moeten meten. En dat betekent dat je mensen dat op enig moment toch zult moeten vragen. Zonder weten immers geen meten.

‘Het lijkt invasief en onnodig, maar haal diep adem en het is ‘waarschijnlijk een goede zaak.’

Zo noemt Inc.com de praktijk ‘waarschijnlijk een goede zaak’. ‘Het lijkt invasief en onnodig, maar haal diep adem, en je ziet dat DoorDash vraagt ​​naar dingen die al jaren op veel sollicitatieformulieren staan, zoals veteranenstatus, geslacht (hoewel dit verder gaat dan de traditionele man/vrouw) en ras.’ Volgens arbeidsadvocaat en HR-adviseur Kate Bischoff bereidt Doordash zich hiermee zelfs slechts voor op mogelijke wijzigingen in de rapportagevereisten. Het is immers onmogelijk om te weten of er sprake is van discriminatie op basis van seksuele geaardheid als je niemands seksuele geaardheid kent.

doordash

DoorDash voegt zelf een disclaimer toe voordat het deze vragen aan kandidaten stelt. Hierin staat: ‘Alle verzamelde informatie wordt vertrouwelijk behandeld en uw gegevens worden samengevoegd met andere kandidaten en alleen gebruikt voor statistische doeleinden. We gebruiken het nooit om u individueel te identificeren en het heeft geen invloed op uw sollicitatie of kandidatuur.’

Niet zoveel aan de hand

Zolang DoorDash zich daaraan houdt, is er verder met de vraag niet zoveel aan de hand, aldus Bischoff. ‘Zolang dit het geval is, volgt het bedrijf de wet en discrimineert het kandidaten niet. Recruiters en hiring managers zouden geen toegang moeten hebben tot deze informatie, behalve in het algemeen. Dat wil zeggen: ze mogen weten hoeveel kandidaten elke categorie hebben geselecteerd, maar ze zullen nooit mogen weten welke kandidaat dat heeft gedaan. Maar zolang DoorDash zich hieraan houdt, is het oké om het te vragen. Ook al is het een beetje ongewoon.’

‘Het is geen zaak van een werkgever en zou nooit een rol moeten spelen bij het aannemen van personeel.’

Maar vraag het dus nóóit tijdens het sollicitatiegesprek, voegt Inc. toe. Want dan is het direct herleidbaar naar een individu. En dan kan alleen dit gegeven al de beslissing beïnvloeden, terwijl het irrelevant voor de functie is. ‘Zoals arbeidsadvocaat Jon Hyman uitlegt: het is geen zaak van een werkgever en zou nooit een rol moeten spelen bij het aannemen van personeel.’

Lees ook

Foto boven

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners